Rata obezității la adulți a început să crească, în mod dramatic, în societatea occidentală în anii 1980, din cauza creșterii consumului de alimente cu un aport energetic ridicat, adică cu multe calorii.

În același timp, s-a manifestat o nouă tendință reprezentată de stilurile alimentare bazate pe diete, multe persoane încercând în acest mod să limiteze aportul de alimente pentru a pierde în greutate, deși cele mai multe dintre aceste tentative s-au dovedit un eşec.

Din păcate, eliminarea alimentelor care ne plac nu reprezintă o soluție durabilă și pe termen lung pentru pierderea în greutate.

Alimentația bazată pe dieteCredit: Pixelbliss/Shutterstock

Această practică conduce adeseori la variaţii rapide de greutate, alternând câştigul și pierderea în greutate, ceea ce provoacă de multe ori  impresii greşite conform cărora corpul este mai mare sau mai greu decât este de fapt și un sentiment de nemulţumire cu privire la imaginea personală.

De asemenea, creşte riscul de alimentaţie dezordonată, care poate fi declanşată prin post, exces alimentar, voma provocată, folosirea laxativelor sau eliminarea unor categorii întregi de alimente.

Toate aceste pot conduce la apariţia unor probleme de sănătate mintală, cum ar fi depresia și anxietatea.

Alimentaţia fără diete

Având în vedere că dietele s-au dovedit de multe ori un eşec în lupta contra kilogramelor în plus, apariţia unui curent de opinie care promovează o alimentaţie fără diete nu este o surpriză, mai ales dacă ţinem cont de faptul că dietele și renunţarea la unele alimente pot contribui de fapt la creșterea în greutate prin acumularea grăsimilor, ceea ce provoacă, evident, modificarea formei și dimensiunii corpului.

Stilurile de alimentaţie fără diete, cum ar fi “mâncatul intuitiv” și “mâncatul conștient” sugerează că toată lumea posedă mecanismul natural care asigură o nutriție bună și o greutate sănătoasă.

Stilurile de alimentaţie fără diete promovează următoarele principii:

  • ascultă-ţi corpul
  • mănâncă atunci când ți-e foame și oprește-te când te simţi plin
  • mănâncă fără ca atenţia să-ţi fie distrasă de televizor sau telefonul inteligent
  • deplasează-te zilnic pe jos
  • acceptă-ţi corpul aşa cum este, indiferent de mărimea și forma lui
  • renunţă la sentimentul de vinovăţie legat de consumul alimentar
  • elimină orice formă de restricționare a alimentelor

Alimentaţia fără diete îi poate ajuta pe cei care aleg un astfel de stil de alimentaţie să evite consumul obsesiv de alimente și dietele dăunătoare.

Stilul de alimentație fără diete “filosofia corp-minte” pune valoare pe sănătatea și energia corpului și promovează un consum alimentar nerestricţionat care încurajează un control sănătos al greutăţii corpului și o gândire pozitivă bazată pe respectul de sine.

Stilurile de alimentaţie fără diete mută accentul de la gestionarea greutății corpului către promovarea sănătății. Acest lucru încurajează acceptarea corpului aşa cum este, spre deosebire de dietele restrictive care amplifică uneori sentimentul de nemulțumire faţă de propriul corp pe care îl au, în general, persoanele care urmează astfel de diete.

Acceptarea corpului aşa cum este la un moment dat îmbunătățește stima de sine, mulţumirea faţă de propria imagine şi bunăstarea fizică și psihologică.

Cei care adoptă stiluri de alimentaţie fără diete se acceptă aşa cum sunt şi se concentrează mai mult asupra sănătăţii lor. Această abordare se bazează pe faptul că cei stăpâni pe sine sunt mai predispuși să adopte un comportament pozitiv în ceea ce privește alimentația.

Stilurile de alimentaţie fără diete se concentrează, de asemenea, asupra exercițiilor fizice care trebuie considerate a fi o sursă de bucurie şi satisfacţie şi nu doar un mijloc de ardere a caloriilor. În loc să ne concentrăm atenţia asupra pierderii în greutate, ar trebui să ne preocupe mai mult grija asupra practicării exercițiilor fizice care ne pot face să ne simțim plini de energie.

Efectele pozitive ale alimentaţiei fără diete

În urma unui studiu care a evaluat stilurile de alimentaţie bazate pe diete faţă de cele fără diete, cercetătorii au constatat că alimentaţia fără diete poate fi mai bună pentru sănătatea fizică și psihică.

Cei care au urmat stilurile de alimentație fără diete au fost mult mai mulțumiți de corpurile lor și s-au bucurat de o varietate mai mare de alimente, având o stimă de sine mai bună, un risc mai mic de a suferi de o alimentaţie dezordonată și o stare psihică mai bună.

Toate aceste constatări au fost susţinute de o analiză a 24 de lucrări de cercetare referitoare la stilurile de alimentație fără diete. S-a constatat o asociere între mâncatul intuitiv și scăderea consumului de alimente, o imagine corporală mai pozitivă și o stare de spirit mai bună.

Când putem mânca alimentele preferate și facem mişcare din plăcere, nu ne mai simțim lipsiți de lucrurile care ne fac plăcere în viață.

Așadar, dacă avem voinţă, este mai probabil să ne dorim alimente sănătoase. Acest lucru ne face să mâncăm mai puțin, iar corpul nostru va reveni în timp la greutatea sa normală.

Stilurile de alimentație fără diete oferă o alternativă mai sănătoasă și mai durabilă la alimentaţia bazată pe diete prin promovarea ascultării corpului, acceptarea mărimii și formei sale naturale şi eliminarea sentimentului de vinovăție cauzat de consumul anumitor alimente.

De asemenea, stilurile de alimentaţie fără diete pot contribui la creșterea bunăstării fizice și psihologice a indivizilor și la reducerea efectelor negative ale dietelor.

Odată ce am încetat să ne preocupăm de pierderea în greutate și ne acceptăm corpul aşa cum este, privindu-l cu respect, există posibilitatea ca acesta să se regleze în mod natural şi astfel să pierdem în greutate.

Traducere şi adaptare după Why You Should Never Go on a Diet, According to Science