Terra

Câmpul magnetic al Pământului s-a inversat în urmă cu 42.000 ani, iar consecinţele au fost dramatice

Cercetătorii au descoperit că în urmă cu 42.000 de ani a avut loc ultima inversare a câmpului magnetic al Pământului cu consecinţe dramatice asupra vieţii de pe Pământ.

Potrivit radiocarbonului conservat în inelele vechi ale copacilor, schimbări climatice care au durat câteva secole, dispariții în masă și chiar modificări ale comportamentului uman pot fi legate direct de ultima inversare a câmpului magnetic al Pământului.

Cercetătorii au denumit această perioadă „Evenimentul geomagnetic de tranziție Adams” sau „Evenimentul Adams”, după scriitorul de science-fiction Douglas Adams, care a indicat numărul 42 drept indiciul final cu privire la viață si Univers.

„Pentru prima dată, am reușit să datăm cu precizie momentul și impactul asupra mediului al ultimei inversări a câmpului magnetic al Pământului.

Descoperirile au fost posibile studiind copacii antici kauri din Noua Zeelandă, ale căror sedimente datează de mai mult de 40.000 de ani.

Am putut măsura și data creșterea nivelului de radiocarbon atmosferic cauzată de inversarea câmpului magnetic al Pământului”, a declarat cercetătorul Chris Turney de la Universitatea din New South Wales, Australia.

Cea mai recentă perioadă de inversare a câmpului magnetic al Pământului este cunoscută sub numele de evenimentul Laschamp. Aceasta a fost o perioadă în care polii magnetici ai planetei şi-au schimbat locurile înainte de a reveni la pozițiile lor inițiale (n.t. inversare magnetică temporară sau incompletă). Acesta este unul dintre cele mai bine studiate evenimente ale câmpului magnetic al Pământului, care au fost înregistrate de mineralele feromagnetice.

Evenimentul Laschamp a avut loc în urmă cu aproximativ 41.000 de ani și a durat aproximativ 800 de ani. Impactul acestui eveniment asupra vieții de pe planetă nu este pe deplin cunoscut.

Oamenii de știință au descoperit în anul 2019 un copac kauri (Agathis australis) care era în viață în acea perioadă de timp, ceea ce le-a oferit cercetătorilor posibilitatea să afle mai multe despre efectul evenimentului Laschamp asupra vieţii de pe Pământ.

Arborii înregistrează activitatea atmosferică în inelele lor anuale de creștere. În special, carbonul 14 sau radiocarbonul pot dezvălui multe informații despre ceea ce se întâmplă în atmosferă.

Radiocarbonul apare doar pe Pământ, în comparație cu ceilalți izotopi naturali ai carbonului. Acesta se formează în atmosfera superioară a Pământului sub acţiunea radiaţiei cosmice din spațiu. Atunci când aceste raze cosmice intră în atmosferă, ele interacționează cu atomii de azot din atmosferă şi declanşează o reacție nucleară în urma căreia rezultă radiocarbon.

Câmpul magnetic al Pământului s-a inversat în urma cu 42000 ani

Credit: Arctic-Images/Stone/Getty Images

Deoarece radiaţia cosmică ajunge constant din spațiu pe Pământ, în atmosfera Pământului există în permanenţă o cantitate mai mare sau mai mică de radiocarbon. Prin urmare, o creștere a radiocarbonului din inelele copacilor ne spune că Pământul a avut o expunere mai mare la radiocarbon într-o anumită perioadă de timp.

Atunci când câmpul magnetic al Pământului este slăbit, așa cum a fost în timpul evenimentului Laschamp, mai multe raze cosmice pătrund în atmosferă pentru a produce mai mult radiocarbon. Astfel oamenii de știință au stabilit că intensitatea câmpului magnetic al Pământului s-a micşorat până la aproximativ 28% din valoarea normală în acea perioadă de 800 de ani.

Arborele kauri le-a permis cercetătorilor să studieze ce s-a întâmplat în anii dinainte de evenimentul Laschamp. Ei au descoperit că evenimentul Adams a avut loc în urmă cu aproximativ 42.200 de ani, iar intensitatea câmpului magnetic al Pământului a fost cea mai mică înainte de evenimentul Laschamp.

„Câmpul magnetic al Pământului a scăzut la doar 0-6% în timpul evenimentului Adams.

Practic, planeta nu mai avea câmp magnetic, scutul nostru în faţa radiațiilor cosmice dispăruse complet”, a explicat Turney.

În această perioadă câmpul magnetic al Soarelui a slăbit, de asemenea, de mai multe ori, deoarece și câmpul magnetic al Soarelui se inversează ca parte a ciclului său regulat.

În aceste perioade numărul petelor solare scade şi numărul erupţiilor solare este mai mic.

Câmpul magnetic al Soarelui oferă Pământului o protecție împotriva razelor cosmice, astfel că în timpul acestor minime ale activităţii solare acţiunea razelor cosmice asupra Pământului s-a intensificat din nou.

Acest câmp magnetic slăbit ar fi declanșat modificări substanțiale ale ozonului atmosferic al Pământului, cu consecințe dramatice, inclusiv furtuni electrice, aurore spectaculoase și schimbări climatice în întreaga lume.

„Radiațiile nefiltrate din spațiul cosmic au ionizat aerul din atmosfera Pământului ceea ce a „prăjit” stratul de ozon şi a declanșat un val de schimbări climatice pe tot globul”, a explicat Turney.

Aceste constatări concordă cu schimbările climatice și de mediu care au fost observate şi în alte înregistrări de pe tot globul, cum ar fi misterioasa dispariție a megafaunei din Australia.

În mod curios, aceste schimbări dramatice coincid și cu unele dintre cele mai vechi reprezentări ale artei rupestre, ceea ce i-a determina pe cercetători să lanseze ipoteza că evenimentul Adams i-ar fi putut forţa pe oameni să se adăpostească în interiorul peşterilor.

„Această schimbare bruscă de comportament uman în diferite părți ale lumii este în concordanță cu o utilizare crescândă a peșterilor în timpul evenimentului Adams, potențial ca adăpost împotriva creșterii intensităţii ultravioletelor B care ar fi putut ajunge la un nivel nociv”, au scris cercetătorii în lucrarea lor.

Această ipoteză este oarecum speculativă, desigur, dar ea sugerează că o inversare geomagnetică poate fi un eveniment care schimbă, în mod serios, lumea, iar dovezile recente au sugerat că suntem în prezent aproape de o nouă inversare a câmpului magnetic al Pământului.

Acest lucru, afirmă cercetătorii, ar putea fi absolut dezastruos în climatul actual.

„Atmosfera planetei este deja plină de carbon la un nivel nemaivăzut de omenire până acum. O inversare a câmpului magnetic sau o modificare extremă a activității Soarelui ar accelera schimbările climatice fără precedent.

Trebuie să reducem urgent emisiile de carbon înainte ca un astfel de eveniment să se repete”, a declarat Turney.

Cercetarea a fost publicată în Science.

Traducere după Earth’s Magnetic Field Flipped 42,000 Years Ago. The Consequences Were Dramatic