Terra

Polii magnetici ai Pământului urmează să se inverseze din nou. Suntem pregătiţi?

În istoria planetei s-au produs mai multe inversări ale polilor magnetici ai Pământului, iar în prezent planeta noastră se află într-un astfel de proces de inversare a polilor magnetici.

În ultimii 20 de milioane de ani inversarea polilor magnetici ai Pământului s-a produs, cu aproximaţie, la un interval cuprins între 200.000 şi 300.000 de ani. Între două inversări magnetice complete se produc şi inversări magnetice temporare, sau incomplete, atunci când polii magnetici se îndepărtează foarte mult de polii geografici pentru a reveni ulterior în poziţiile lor iniţiale.

În urmă cu 40.000 de ani s-a produs o astfel de inversare temporară, evenimentul Laschamp, iar ultima inversare completă a polilor magnetici ai Pământului, evenimentul Brunhes-Matuyama, a avut loc în urmă cu aproximativ 780.000 de ani.

În prezent oamenii de ştiinţă au înregistrat variaţii rapide ale câmpului magnetic al planetei, care slăbește în intensitate în unele regiuni ale planetei și devine mai puternic în altele, ceea ce ar putea însemna că polii magnetici ai Pământului s-ar putea inversa în curând.

Chiar dacă oamenii de ştiinţă nu pot confirma când se va produce următoarea inversare completă a polilor magnetici ai Pământului, omenirea trebuie să se pregătească pentru a face faţă consecinţelor acestui fenomen.

Pentru a încerca să afle dacă o astfel de inversare a polilor magnetici ai Pământului este iminentă sau nu, oamenii de ştiinţă utilizează hărţi ale câmpului magnetic al Pământului, obţinute pe baza datelor de la mai mulţi sateliţi, şi efectuează calcule complexe pentru a studia variaţia câmpului magnetic al planetei.

Câmpul magnetic al PământuluiCâmpul magnetic al Pământului. Credit: Marc Ward/Shutterstock

Cercetătorii au descoperit modificări importante ale câmpului magnetic la suprafața planetei, dar şi la marginea nucleului exterior al Pământului, care se află la o adâncime de 3.000 de kilometri faţă de suprafaţa planetei.

Oamenii de ştiinţă cred că un ocean de fier topit generează câmpul magnetic al planetei prin deplasarea sarcinilor electrice din structura nucleului exterior al Pământului (efect de dinam).

Chiar dacă nu ştim când va avea loc următoarea inversare a polilor magnetici ai Pământului, variaţiile câmpului magnetic, generate de schimbările survenite la nivelul nucleului exterior al Pământului, sugerează că această inversare s-ar putea produce în viitorul apropiat.

Cum ne va afecta inversarea polilor magnetici?

Câmpul magnetic al Pământului protejează planeta de radiaţia solară și radiaţia cosmică. Chiar dacă câmpul magnetic protector al planetei nu se anulează în timpul procesului de inversare a polilor magnetici, acesta devine mult mai slab şi intensitatea sa poate scădea până la o valoare de 10% din cea actuală.

Procesul de inversare a polilor magnetici poate dura secole şi în toată această perioadă radiația cosmică periculoasă ar putea provoca consecinţe grave pe Pământ, cum ar fi extincţia unor specii şi transformarea unor regiuni întinse de la suprafaţa Pământului în regiuni nelocuibile.

Sateliţii Pământului, traficul aerian și infrastructura electrică (reţelele electrice) de pe Pământ sunt, de asemenea, în pericol. Furtunile geomagnetice, care apar în urma unor erupţii solare violente care emit un flux intens de particule încărcate electric care interacţionează cu câmpul magnetic al planetei noastre, pot provoca pene de curente cu consecinţe grave.

Întreruperea bruscă a furnizării cu energie electrice în spitale poate pune în pericol numeroase vieţi. De asemenea, fără energie electrică nu vom mai putea utiliza telefoanele mobile, aparatele de uz casnic și multe altele.

Fără sateliţi tehnologia GPS ar fi, de asemenea, compromisă, ceea ce va afecta atât misiunile militare, cât şi sistemele de navigaţie de pe automobilele noastre.

În plus, suntem tot mai dependenți de o tehnologie care avansează rapid, indiferent că vorbim de vehicule autonome, inteligența artificială și alte inovații.

Trăim într-o epocă în care datele stau la baza tuturor activităţilor noastre. Indiferent că ne referim la modul cum comunicăm, la modul cum funcționează instituţiile guvernamentale și unele obiective de importanţă majoră, cum ar fi centralele nucleare, toate se bazează pe modul cum trimitem și stocăm date. Acest lucru înseamnă că dacă sateliţii nu vor mai funcţiona, atunci şi viața noastră se va schimba pentru totdeauna.

Aceasta nu este o predicţie apocaliptică. Chiar dacă polii magnetici ai Pământului se vor inversa, la un moment dat, putem să ne pregătim din timp pentru această schimbare.

Pentru început, companiile care asigură buna funcţionare a sateliţilor ar trebui să colaboreze pentru a găsi împreună soluţii prin care funcţionarea acestora să nu fie afectată de inversarea polilor magnetici ai Pământului. Pentru aceasta cercetătorii trebuie să-şi concentreze eforturile asupra dezvoltării unor noi tipuri de sateliți, special concepuți pentru a rezista în condiţii de radiații cosmice extreme.

Trebuie să ne asigurăm că vom găsi noi modalități de a stoca energia electrică și că populaţia este informată în legătură cu inversarea polilor magnetici ai Pământului, pentru ca atunci când acest lucru se va întâmpla să nu se producă o panică generalizată.

Polii magnetici ai Pământului se inversează de milioane de ani și vor continua să facă acest lucru şi în viitor. Cel mai bun lucru pe care îl putem face acum este să luăm toate măsurile necesare astfel încât să fim pregătiţi atunci când acest lucru se va produce din nou.