Terra

Un nou studiu arată cât de repede variază câmpul magnetic al Pământului

Un nou studiu arată în detaliu cât de repede se modifică câmpul magnetic al Pământului care acționează ca un scut ce ne protejează de vânturile solare și de radiația cosmică. Acesta slăbește în intensitate în unele regiuni ale planetei și devine mai puternic în altele.

Câmpul magnetic al PământuluiCâmpul magnetic al Pământului. Credit: ESA/ATG medialab

Variaţiile câmpului magnetic al Pământului pot provoca consecinţe majore. Acestea au cauzat deja deplasarea Polului Nord Magnetic și ele ar putea determina cum ne vor afecta în viitor furtunile solare. Ca urmare a unui nou studiu, oamenii de știință cred că acum știu ce anume cauzează variaţia câmpului magnetic al Pământului și cum să prezică în viitor acest fenomen.

Aceasta nu este prima cercetare care evidenţiază modificarea câmpului magnetic al Pământului. În ultimii ani cercetătorii au constatat că acesta devine din ce în ce mai slab. În conformitate cu cele mai bune estimări ale oamenilor de știință, intensitatea câmpului magnetic al Pământului se micşorează de 10 ori mai repede decât s-a crezut inițial, înregistrându-se o scădere de aproximativ 5% în fiecare deceniu.

Cea mai uzuală explicaţie a variaţiei câmpului magnetic al Pământului este aceea că polii magnetici urmează să se inverseze, un fenomen despre care se crede că se produce o dată la 100.000 de ani şi care pare mult mai înfricoşător decât este în realitate. Nu există nicio dovadă că viața de pe Pământ a avut de suferit în timpul inversării polilor magnetici ai Pământului. Cea mai probabilă consecinţă este aceea că busolele noastre vor indica în cele din urmă spre sud în loc de nord.

„O astfel de inversare a polilor magnetici nu este instantanee, ea ar putea dura mai multe sute, dacă nu chiar câteva mii de ani”, a declarat Rune Floberghagen de la Agenția Spațială Europeană (ESA) pentru LiveScience. „În trecut acest fenomen s-a produs de mai multe ori”.

Deşi suntem sfătuiţi insistent să nu intrăm în panică, oamenii de știință nu știu totul despre câmpul magnetic al Pământului.

În anul 2013, ESA a lansat un trio de sateliți denumit Swarm pentru a măsura câmpul magnetic al Pământului pe baza unor semnale ce provin din miezul, mantaua, crusta, oceanele, ionosfera și magnetosfera Pământului.

Cu ajutorul acestor date, dar şi a altora obţinute de la alți sateliți, cercetătorii au realizat cea mai exactă hartă de până acum cu privire la variaţia câmpului magnetic al planetei. Aceasta arată regiunile unde câmpul magnetic a slăbit şi unde s-a consolidat și, foarte important, se arată cât de repede se produc aceste schimbări.

Câmpul magnetic al planetei a slăbit cu aproximativ 3,5% la altitudini ridicate în America de Nord, în timp ce s-a consolidat cu aproximativ 2% în Asia, în aceeaşi perioadă de timp, au arătat cercetătorii ESA cu ocazia simpozionului anual Living Planet ce a avut loc la Praga.  Partea cea mai slabă a câmpului magnetic, Anomalia din sudul Atlanticului (South Atlantic Anomaly), s-a deplasat constant spre vest și a slăbit cu mai mult de 2%.

Anomalia magnetică din sudul AtlanticuluiAnomalia magnetică din sudul Atlanticului. Credit: Wikipedia

Ce provoacă aceste variaţii ale câmpului magnetic al Pământului? Unii oameni de știință cred că un ocean de fier topit, turbionar, care formează nucleul exterior al planetei noastre și care se află la 3.000 de kilometri sub picioarele noastre, generează câmpul magnetic al Pământului. Acest efect este cunoscut sub numele de efect de dinam şi se crede că el se produce datorită deplasării sarcinilor electrice prezente în structura nucleului exterior al Pământului.

Deşi se crede de mult timp că efectul de dinam reprezintă cauza variaţiilor câmpului magnetic, abia acum cercetătorii au reușit să realizeze o hartă a modificărilor care se produc, în acelaşi timp, atât în miezul format din fier lichid, cât şi în câmpul magnetic care îl înconjoară. Rezultatele arată că aceste variaţii sunt strâns legate între ele.

„Datele Swarm ne permit să identificăm variaţiile câmpului magnetic al Pământului atât de la suprafață, cât şi de la marginea miezului exterior al acestuia”, a declarat Chris Finlay de la DTU Space din Danemarca, cel care a condus proiectul ESA.

„În mod neaşteptat, noi am descoperit variaţii rapide ale câmpului magnetic care par a fi rezultatul accelerării metalului lichid care curge în interiorul nucleului Pământului”, afirmă Chris Finlay.

Dacă rezultatele cercetătorilor se confirmă, atunci înseamnă că avem, în sfârșit, niște dovezi solide cu privire la cauza variaţiilor câmpului magnetic pe care le constatăm și care ne-ar putea ajuta să prezicem ce se va întâmpla în viitor. Astfel, vom putea răspunde la întrebarea de ce câmpul magnetic al planetei noastre slăbește și cum ne va afecta acest lucru în viitor.