Compania Apple a anunţat că a renunţat la proiectul de construire a unui automobil electric autonom pentru a se concentra în schimb pe dezvoltarea componentei software a acestui tip de vehicul. Chiar şi compania Google se confruntă cu probleme privind dezvoltarea propriului automobil fără şofer, mai ales după ce acesta a fost implicat într-o serie de accidente, ceea ce arată că automobilul autonom reprezintă o provocare chiar şi pentru marile companii din industria IT.

Automobilul autonom

Automobilul autonom. Credit: Shutterstock

Realizarea unui sistem sigur de conducere autonomă a vehiculului reprezintă o adevărată provocare tehnologică, deoarece automobilele moderne, chiar și cele care nu sunt autonome, se bazează tot mai mult pe inteligența artificială. Aceasta are un rol esențial în reducerea consumului de combustibil, în cadrul sistemelor de siguranță activă şi de navigație, precum și pentru integrarea unor instrumente diverse de asistare a șoferului.

Integrarea tuturor componentelor fizice și software, care sunt necesare pentru sistemul autonom de conducere a vehiculului, reprezintă o sarcină complexă, iar preocuparea pentru siguranţa maşinilor autonome trebuie să fie prioritară. Recentul accident fatal în care a fost implicat un automobil Tesla, aflat pe pilot automat, servește ca un memento tragic al acestei cerinţe.

Producătorii de automobile au încercat în permanenţă să demonstreze siguranța vehiculelor lor prin teste de drum pe piste de testare dedicate, precum și printr-o serie de evaluări tehnice care arată că riscurile sunt la un nivel acceptabil. Cu toate acestea, datorită unui număr tot mai mare de tehnologii interdependente din automobilul modern și a modului complex în care acestea sunt integrate, testele de siguranţă devin tot mai dificile, astfel încât chiar şi companii precum Google sau Apple s-au confruntat cu dificultăți în acest sens.

Să nu uităm că producători auto consacrați au fost nevoiți să recheme în service un mare număr de automobile după apariția unor probleme cauzate de un software care a fost insuficient testat.

Înregistrarea și transmiterea unor date cu caracter personal reprezintă o altă caracteristică a mașinilor moderne. Chiar şi înregistrarea unor informaţii diverse, de la traseele parcurse până la comportamentul conducătorului auto în trafic, reprezintă un motiv de îngrijorare cu privire la confidenţialitatea datelor personale şi a volumului de date pe care companiile IT le colectează. Companiile gigant din tehnologia IT se bazează pe câştigurile obţinute din monetizarea acestor tipuri de date.  Interesul comercial privind aceste date reprezintă o provocare, în termeni de confidențialitate, care trebuie să fie soluţionată.

Această problemă este agravată de cea a securităţii datelor. Un element cheie al tehnologiei aferente automobilului autonom este capacitatea sistemului autonom de conducere de a comunica cu alte sisteme din exterior printr-un canal de comunicare. Astfel, hackerii nu doar că pot fura date cu caracter personal, dar ei pot chiar să preia controlul asupra mașinii.

Există, de asemenea, problema modului în care conducătorii auto interacționează cu tehnologia autonomă, mai exact trebuie stabilit unde se termină controlul omului și unde începe controlul automat. Mai mult decât atât, există o serie de întrebări de natură etică privind modul cum trebuie să reacţioneze inteligența artificială din automobilul autonom în unele situaţii critice cum ar fi, de exemplu, evitarea lovirii unor pietoni.

Industria IT a abordat multe dintre aceste probleme de-a lungul anilor. Însă construirea unei mașini complet autonome depășește cu mult componenta software. Pentru aceasta este nevoie de o interacțiune complexă între numeroase sisteme digitale și fizice, fiecare cu propriile sale probleme tehnice și juridice.

În anii 1960, activistul politic american Ralph Nader a militat cu succes pentru ca producătorii de automobile să poarte responsabilitatea pentru defectele de proiectare din mașinile lor și să nu le transfere către proprietarii de automobile.

În cele din urmă, producătorii auto trebuie să-și asume responsabilitatea pentru fiecare secundă de funcționare a maşinilor autonome pe şosele, iar până în prezent aceasta s-a dovedit o provocare chiar și pentru cele mai mari companii de tehnologie din prezent.

Cu toate acestea, un raport BI Intelligence estimează că până în anul 2020 pe şosele vor exista 10 milioane de maşini autonome, iar IHS Automotive estimează că până în anul 2035 numărul acestora va ajunge la 21 de milioane.

Sursă: The Conversation