Astronomie

Noul plan NASA privind organizarea misiunilor cu echipaj uman pe Lună şi Marte

NASA a anunţat un plan complet nou privind organizarea misiunilor cu echipaj uman pe Lună şi Marte. Se pare că ne vom întoarce, în sfârșit, pe Lună, dar de data aceasta vom rămâne.

Conform noului plan NASA, astronauţii vor reveni pe suprafaţa Lunii peste aproximativ 10 ani, iar pe Marte peste aproximativ 20 de ani.

NASA a anunțat planul detaliat de explorare spaţială denumit National Space Exploration Plan care urmează să îndeplinească obiectivele stabilite de președintele SUA în Directiva-1 din decembrie 2017 cu privire la programul spaţial american.

Acest plan îndrăzneț prevede planificarea unei reveniri pe Lună printr-o misiune cu echipaj uman, staţionarea astronauţilor pe suprafaţa Lunii pe termen lung, reafirmarea supremaţiei americane în explorarea spațiului cosmic, stabilirea unor parteneriate cu diferite companii private din domeniul tehnologiei spațiale și găsirea soluţiei optime prin care astronauții americani vor putea ajunge pe suprafața planetei Marte.

Pământul văzut de pe Lună

Pământul văzut de pe Lună. Credit: NASA

Evident, există o mulțime de probleme care trebuie să fie rezolvate mai întâi, iar cea mai importantă dintre acestea este transportul în siguranţă al astronauților pe tot parcursul acestor misiuni spațiale.

NASA a luat în considerare acest lucru atunci când a stabilit termenele preconizate pentru îndeplinirea fiecărui obiectiv în parte, indiferent că este vorba despre misiuni pe o orbită joasă a Pământului (LEO), în spațiul cislunar (regiunea dintre atmosfera Pământului și Lună) sau pe planeta Marte.

Planul NASA pentru misiunile pe Lună și Marte

Credit: NASA

Intervalul de timp în care NASA se așteaptă să îndeplinească anumite obiective cheie depinde de datele şi informaţiile care vor fi obţinute în fiecare etapă a planului iniţial. Acest lucru este foarte important, deoarece astfel NASA va putea să integreze cunoştinţele dobândite pe parcurs în etapele următoare ale acestor misiuni spațiale.

Orice afirmaţie, precum cea publicată în noul raport al NASA conform căreia astronauții săi se vor plimba pe suprafaţa planetei Marte către sfârşitul anilor 2030, s-ar putea schimba dacă cercetătorii NASA se vor confrunta cu probleme în etapele iniţiale ale noului plan.

De exemplu, NASA intenționează să aștepte rezultatele misiunii Mars 2020, în cadrul căreia un robot (rover) va colecta și analiza probe de pe suprafața planetei Marte, înainte de a începe stabilirea unui buget pentru o misiune cu echipaj uman pe Marte.

Mai mult, înainte ca NASA să înceapă organizarea unor misiuni cu echipaj uman pe Marte trebuie să rezolve o serie de probleme fundamentale.

Astfel, NASA va lansa 13 sateliţi pe o orbită joasă a Pământului, în cadrul misiunii 13 CubeSats din anul 2020, pentru a înţelege cum trebuie pregătită sarcina utilă pentru viitoarele misiuni spațiale, indiferent că este vorba despre Lună sau planeta Marte.

După ce sateliții utilizaţi în misiunea 13 CubeSats vor ajunge pe orbită, NASA speră să obţină informaţii utile despre cum ar putea ajunge astronauții săi pe o orbită în jurul Lunii până în iunie 2022.

Toate omisiunile din noul plan propus de NASA nu sunt întâmplătoare, ele reprezintă lacune privind înțelegerea spațiului și a călătoriilor interplanetare pe care oamenii de știință de la NASA vor să le elimine.

Chiar dacă NASA se va abate de la noul plan privind organizarea misiunilor cu echipaj uman pe Lună şi Marte, rezultatele obţinute pe parcurs ne vor ajuta să continuăm explorarea spațiului cosmic.