Universul este un loc misterios. Nu știm de ce există și avem o mulțime de întrebări fără răspuns cu privire la cum a apărut. Este posibil să fi fost creat, intenționat, de o entitate inteligentă?

Există vreo modalitate prin care am putea afla?

În anul 2005, doi fizicieni au sugerat că dacă a existat un Creator, atunci ar fi putut codifica un mesaj în radiația cosmică de fond  a Universului, cea mai veche radiaţie din Univers.

Recent, astrofizicianul Michael Hippke de la Observatorul Sonneberg din Germania a căutat acest mesaj, transformând variațiile de temperatură din radiaţia cosmică de fond într-o succesiune de biți.

Ceea ce a obţinut pare a fi complet lipsit de sens.

Lucrarea lui Hippke, care descrie metodele și descoperirile sale, a fost încărcată pe serverul de preprint arXiv și, prin urmare, nu a fost încă evaluată de colegi. Lucrarea include biții extrași, astfel încât şi alţi cercetători interesaţi să-i poată studia.

Fundalul cosmic cu microunde este o relicvă incredibil de utilă a Universului timpuriu. Originea acesteia este datată la aproximativ 380.000 de ani după Big Bang.

Mai înainte, Universul era complet întunecat și opac, atât de fierbinte și dens încât atomii nu se puteau forma, protonii și electronii deplasându-se liberi sub formă de plasmă ionizată.

Pe măsură ce Universul s-a răcit și s-a extins, protonii și electronii s-au combinat pentru a forma atomi neutri de hidrogen în ceea ce numim epoca recombinării. Spațiul a devenit clar, iar radiaţia electromagnetică s-a putut deplasa liberă pentru prima dată.

Această primă radiaţie este detectabilă şi în prezent, deși foarte slabă, acoperind tot spațiul cunoscut. Ea este cunoscută sub numele de radiaţia cosmică de fond.

Deoarece Universul timpuriu nu era uniform, variațiile de densitate din epoca recombinării se manifestă astăzi în fluctuații foarte ușoare ale temperaturii radiaţiei cosmice de fond.

Radiația cosmică de fond

Variațiile de temperatură în radiația cosmică de fond

Ca urmare a acestei omniprezențe, fizicienii teoreticieni Stephen Hsu de la Universitatea din Oregon și Anthony Zee de la Universitatea din California, Santa Barbara au susținut, teoretic, că radiaţia cosmică de fond ar putea fi fundalul perfect pe care Creatorul ar fi putut lăsa un mesaj vizibil pentru toate civilizațiile tehnologice din Univers.

„Lucrarea noastră nu sprijină, în niciun fel, ipoteza proiectării inteligente a Universului”, au scris fizicienii în lucrarea din anul 2006, “dar ne întrebăm și încercăm să răspundem la întrebarea, cu totul științifică, dacă ar putea exista de fapt un astfel de mesaj”.

Ei au propus că un mesaj binar ar putea fi codat în variațiile de temperatură din radiaţia cosmică de fond. Este ceea ce Hippke a încercat să găsească, bazându-se pe afirmațiile făcute de Hsu și Zee şi folosind apoi datele astronomice pentru a încerca să găsească un astfel de mesaj.

„Ipotezele lui Hsu și Zee erau, mai întâi, că o Ființă superioară a creat Universul. În al doilea rând, Creatorul a vrut de fapt să ne anunțe că Universul a fost creat în mod intenționat.

Atunci, întrebarea este: cum ar trimite un astfel de mesaj? Radiaţia cosmică de fond este alegerea evidentă, deoarece este cel mai mare fundal ceresc care este vizibil pentru toate civilizațiile tehnologice.

Hsu și Zee susțin că un mesaj din radiaţia cosmică de fond ar fi identic pentru toți observatorii din spațiu și timp și că conținutul informației poate fi rezonabil de mare (mii de biți)”, a scris Hippke.

Hippke a constatat că există mai multe probleme cu aceste afirmații. Prima este că radiaţia cosmică de fond continuă să se răcească. A început de la aproximativ 3.000 Kelvin, iar acum, 13,4 miliarde de ani mai târziu, este 2,7 Kelvin.

Pe măsură ce Universul continuă să îmbătrânească, în cele din urmă radiaţia cosmică de fond va deveni nedetectabilă şi într-un final va dispărea.

Mai mult, ca răspuns la lucrarea lui Hsu și Zee, fizicienii au descoperit în anul 2006 că este extrem de puțin probabil ca radiaţia cosmică de fond să apară exact la fel pe cer pentru diferiți observatori din diferite locații.

În plus, susține Hippke, nu putem vedea întregul fundal al radiaţiei cosmice de fond din cauza emisiilor de prim-plan din Calea Lactee. Există o singură boltă cerească care prezintă o incertitudine statistică inerentă în fiecare observație cosmologică pe care o facem.

Pe baza acestor constrângeri, Hippke a estimat un conținut al informațiilor mult mai mic decât cel propus de Hsu și Zee, de doar 1.000 de biți. Acest lucru este încurajator pentru căutarea efectivă a mesajului.

Satelitul Planck și sonda Wilkinson Microwave Anisotropy Probe (WMAP) au observat și au înregistrat fluctuațiile de temperatură în radiaţia cosmică de fond. Din aceste seturi de date Hippke și-a extras biții, comparând rezultatele din fiecare set de date pentru a găsi biți care se potrivesc.

Primii 500 de biți ai mesajului sunt arătaţi mai jos. Valorile în negru au fost identice atât în ​​seturile de date Planck, cât și în cele WMAP și se crede că sunt corecte, cu o probabilitate de 90%.

Valorile în roșu deviază, Hippke a ales valorile Planck care sunt considerate corecte cu o probabilitate de doar 60%.

Cod binar în radiația cosmică de fond

Cod binar în radiaţia cosmică de fond. Credit: M. Hippke, arXiv, 2020

Schimbarea valorilor, a constatat Hippke, nu a îmbunătățit situația. Căutările în Enciclopedia online a secvențelor întregi OEIS (The On-Line Encyclopedia of Integer Sequences) nu au dat niciun rezultat convingător și nici schimbarea datelor pentru un viitor îndepărtat.

„Nu am găsit niciun mesaj semnificativ în biții extrași. Putem concluziona că nu există un mesaj evident în radiaţia cosmică de fond.

Cu toate acestea, rămâne neclar dacă există sau a existat un Creator, dacă trăim într-o simulare sau dacă mesajul obţinut este corect, dar nu reușim să-l înțelegem”, a scris Hippke.

Indiferent care este răspunsul, radiaţia cosmică de fond mai are multe de spus, așa cum au remarcat fizicienii Douglas Scott și James Zibin de la Universitatea British Columbia într-un răspuns, din anul 2005, la afirmaţiile lui Hsu și Zee.

„Radiaţia cosmică de fond  codifică o mulțime de informații despre structura cosmosului și posibil despre natura fizicii la cele mai înalte niveluri de energie.

Universul ne-a lăsat un mesaj pe cont propriu”.

Lucrarea lui Hippke poate fi citită integral pe arXiv.

Traducere după An Astronomer Has Searched The Universe For a Potenţial Message From Its Creator