Tehnologie

Un nou tip de baterie pe bază de ioni de fluor asigură o densitate de energie de până la 10 ori mai mare decât bateriile Li-ion

În prezent bateriile Li-ion alimentează cu energie electrică cele mai multe dispozitive mobile, precum telefoane inteligente, tablete, laptopuri, etc, dar şi automobile electrice.

Problema este că durata de utilizare a bateriilor Li-ion între două reîncărcări cu energie electrică nu este atât de mare precum ne-am dori şi că tehnologia de realizare a bateriilor Li-ion nu este ecologică.

Mineritul necesar extragerii litiului şi a altor metale rare, care sunt utilizate în construcţia bateriilor tradiţionale, poate avea consecințe nedorite asupra mediului ambiant, inclusiv poluarea cu substanțe chimice a unor ecosisteme sau defrişări de vegetație.

De asemenea, obţinerea unor materiale conductoare de bună calitate necesită o cantitate semnificativă de energie electrică rezultată în urma arderii combustibililor fosili.

O echipă de cercetători de la Caltech, Jet Propulsion Laboratory al NASA și Honda au anunţat recent că au dezvoltat o baterie electrică pe bază de ioni de fluor care poate furniza o densitate energetică de 10 ori mai mare decât cea a unei celule Li-ion convenţionale și care necesită mai puține resurse pentru fabricare.

Bateria pe bază de ioni de fluorDiagrama de funcţionare a bateriei pe bază de ioni de fluor. Credit: Honda Research Institute

O baterie cu o densitate de energie mai mare furnizează mai multă putere electrică într-un volum mai mic. Acest lucru este crucial pentru dezvoltarea electronicii moderne de consum, în care dimensiunile și greutatea dispozitivelor electronice reprezintă cerinţe critice pentru promovarea unor noi produse pe piaţă.

Cercetătorii au descris noua baterie pe bază de ioni de fluor într-o lucrare publicată în revista Science.

Bateriile pe bază de ioni de fluor, care au fost produse până în prezent, necesită pentru o bună funcționare o temperatură de aproximativ 150 grade Celsius. Noua baterie, potrivit cercetătorilor Caltech, poate asigura alimentarea cu energie electrică la temperatura camerei.

„Bateriile pe bază de ioni de fluor asigură o densitate de energie de până la 10 ori mai mare decât acumulatorii pe bază de litiu din prezent.

Spre deosebire de bateriile Li-ion, bateriile pe bază de ioni de fluor nu prezintă risc de supraîncălzire, iar tehnologia de obținere a materialelor necesare pentru construcţia lor este mult mai ecologică în comparaţie cu extracția litiului și cobaltului prin minerit”, a declarat Christopher Brooks, cercetător în cadrul Honda Research Institute, într-un comunicat de presă.

Mai mult, spre deosebire de bateriile Li-ion, care sunt utilizate preponderent în telefoanele mobile şi automobilele electrice, este puțin probabil ca bateriile pe bază de ioni de fluor să se aprindă, afirmă cercetătorii.

Deşi noua tehnologie de realizare a acumulatorilor are un potenţial extraordinar de dezvoltare, trebuie să ţinem cont că, la fel ca în cazul tuturor tehnologiilor noi, ar putea exista obstacole neprevăzute în dezvoltarea unor aplicații practice ale acesteia.

Chiar și în cel mai optimist scenariu, durează de obicei câţiva ani până când o tehnologie inovatoare este utilizată într-un produs nou pe piață.