Revoluția pe care automobilul electric o va declanşa în domeniul mobilităţii se apropie, dar ea nu va fi condusă de SUA. În schimb, China se va afla în prim-plan.

Se pare că trecerea de la automobilele pe benzină sau motorină la cele electrice se va produce mai devreme decât ne aşteptăm.

Această schimbare se întâmplă deja în China, care reprezintă cea mai mare piață de automobile din lume, cu 23 milioane de mașini vândute în anul 2018. Cu toate acestea, există încă sute de milioane de familii din China care nu dețin încă o mașină.

Încă din anul 2015 vânzările de automobile electrice în China au depăşit vânzările de vehicule electrice în SUA.

În China s-au vândut în anul 2018 mai mult de 1,1 milioane de automobile electrice, ceea ce reprezintă mai mult de 55% din toate vehiculele electrice vândute la nivel mondial și de peste trei ori mai mult decât numărul automobilelor electrice vândute în China cu doi ani mai devreme.

Tot în anul 2018, în SUA s-au vândut numai 358.000 de automobile electrice.

Vânzările de automobile electrice la nivel mondial în perioada 2014-2018

Piața automobilelor electrice a înregistrat o creștere mult mai rapidă în China în comparație cu Europa, SUA, Japonia și restul ţărilor lumii.

Vânzările automobilelor electrice

Credit: The Conversation, CC-BY-ND

Un element cheie al prețului unui vehicul electric îl reprezintă costul bateriilor, iar China produce deja mai mult de jumătate din bateriile vehiculelor electrice la nivel global.

Prețurile bateriilor continuă să scadă, astfel încât analiștii din industrie sugerează că, în termen de cinci ani, un automobil electric va fi mai ieftin decât un automobil pe benzină sau motorină.

Evoluția prețului pe kWh al bateriilor vehiculelor electrice în perioada 2010-2018

Prețul bateriilor pentru automobilele electrice

Credit: The Conversation, CC-BY-ND

Conform previziunilor specialiștilor, China va produce până în anul 2021 până la 70% din bateriile vehiculelor electrice din întreaga lume.

Sprijinul guvernamental

China are o industrie ambițioasă de automobile cu motor termic, chiar dacă acestea nu au reușit niciodată să se ridice la nivelul eficienței și calității autovehiculelor producătorilor consacraţi la nivel mondial.

Cu toate acestea, vehiculele electrice sunt mai ușor de construit, ceea ce le oferă producătorilor din China o nouă oportunitate de a concura pe piața mondială.

Prin urmare, guvernul chinez a nominalizat producţia vehiculelor electrice ca fiind unul dintre cele 10 sectoare comerciale centrale ale efortului de a stimula tehnologia industrială avansată “Made in China”.

Eforturile guvernamentale includ subvenționarea cu miliarde de dolari a producţiei vehiculelor electrice și bateriilor, precum și încurajarea companiilor și consumatorilor să le cumpere.

Guvernul chinez este, de asemenea, conștient de faptul că vehiculele electrice ar putea contribui la rezolvarea unora dintre cele mai presante probleme energetice și de mediu ale Chinei.

Printre acestea se numără poluarea aerului care afectează marile oraşe ale Chinei, importurile mari de petrol și emisiile de gaze cu efect de seră.

China generează în prezent cea mai mare cantitate de gaze cu efect de seră care provoacă schimbări climatice.

Noii producători auto

Producătorii de automobile din China au profitat de subvențiile acordate de guvernul chinez.

Un important producător chinez este BYD (Build Your Dreams), care înseamnă “Construiește-ți visele”, cu sediul în Shenzhen.

Cu mai bine de un deceniu în urmă, miliardarul Warren Buffett a cumpărat aproximativ un sfert din această companie pentru suma de 232 milioane dolari şi care în prezent valorează peste 1,5 miliarde de dolari.

Compania BYD a urmărit iniţial să exporte autovehicule în SUA, dar planurile în acest sens nu s-au concretizat.

În schimb, BYD a început să se concentreze, în principal, pe piața auto chineză, precum și pe producerea autobuzelor electrice pentru piața mondială.

Yuan 360EV

Yuan 360EV este un SUV electric, disponibil în China, produs în anul 2019 de BYD. Credit: BYD

Suport guvernamental suplimentar

În plus față de subvențiile acordate de guvernul chinez pentru ca producătorii auto din China, precum BYD, să câştige noi clienți, noile reglementări guvernamentale impun, printr-o formulă complexă de creditare, tuturor producătorilor de automobile care vând în China, indiferent dacă sunt companii chineze sau străine, să realizeze un anumit procent din vânzările lor pe baza autovehiculelor electrice.

În timp această cerinţă va deveni tot mai strictă. Probabil că până în anul 2025 fiecare producător auto prezent în China va realiza cel puțin 7% din vânzări pe baza automobilelor electrice.

Marii producători de automobile au investit masiv în China și nu-şi permit să abandoneze această piață.

Volkswagen, de exemplu, vinde acum 40% din producția sa în China, acesta fiind un motiv principal pentru care Volkswagen se străduiește să dezvolte vehicule electrice.

Jose Pontes, care este un analist al industriei auto, afirmă că există trei motive pentru care producătorii de automobile din China s-au concentrat în special pe piaţa internă, fiind reticenţi la export.

În primul rând, piața chineză este suficient de mare pentru a absorbi producția actuală. În al doilea rând, multe companii de automobile din China sunt complet necunoscute în Occident, potenţialii clienți fiind precauţi să cumpere de la un brand de care nu au auzit. În al treilea rând, automobilele produse în China nu respectă în totalitate reglementările stricte de siguranță adoptate în SUA și Europa.

Totuși, toate aceste obstacole pot fi depășite cu timp și bani. Este posibil ca producătorii chinezi de automobile electrice să intre pe piața din Occident concentrându-se mai ales pe potenţialii clienţi cu venituri scăzute sau medii, așa cum a făcut Volkswagen acum 60 de ani.

Dacă se va întâmpla acest lucru, atunci automobilele electrice ieftine din China vor ocupa piaţa europeană, întrecând Tesla sau alte companii americane și europene producătoare de vehicule electrice.

Traducere şi adaptare după The electric vehicle revolution will come from China, not the US