Medicină-Sănătate

Scurtarea telomerilor nou-născuţilor este o consecinţă a poluării aerului

Într-un studiu recent, care a fost realizat înainte şi după închiderea unei centrale electrice pe bază de cărbune din China, cercetătorii au constatat că lungimea telomerilor în cazul copiilor născuţi înainte de închiderea centralei electrice era mai mică decât în cazul copiilor concepuţi şi născuţi după ce centrala electrică a fost închisă.

Telomerii sunt regiuni specializate ale ADN-ului care asigură o copiere fidelă a cromozomilor în timpul procesului de diviziune celulară.

Profesorul Deliang Tang de la Columbia University și coautorii studiului au analizat lungimea telomerilor în sângele ombilical a 255 de nou-născuți, aproximativ jumătate dintre aceștia născându-se înainte de închiderea unei centrale electrice pe bază de cărbune din regiunea Tongliang, municipiul Chongqing, China. Restul copiilor au fost concepuți și născuţi după închiderea centralei electrice.

Poluarea aerului

Poluarea aerului provoacă scurtarea telomerilor nou-născuţilor. Credit: Chris LeBoutillier.

La copiii născuți înainte de închiderea centralei, cercetătorii au descoperit niveluri mai mari de „aducți” ai cordului PAH-DNA, un biomarker pentru expunerea la hidrocarburi aromatice policiclice (PAH-polycyclic aromatic hydrocarbons).

Un nivel ridicat al acestor „aducţi” în sângele provenit din cordonul ombilical a fost asociat cu scurtarea telomerilor, precum și cu un nivel mai scăzut al factorului neurotropic derivat din creier (BDNF-brain-derived neurotropic factor), o proteină implicată în dezvoltarea neuronală.

„Se cunoaşte faptul că riscul de îmbolnăvire în cursul maturității este influenţat de lungimea telomerilor la naștere. Urmărirea ulterioară a lungimii telomerilor este necesară pentru evaluarea influenţei pe care o are lungimea telomerilor în privinţa sănătății, în contextul unei expuneri timpurii la poluarea aerului„, a declarat profesorul Tang.

În mai 2004, autorităţile din China au închis centrala electrică din Tongliang din cauza nivelului ridicat de poluare a aerului, pentru a îmbunătăți sănătatea comunității.

Această acțiune, anunțată în prealabil, le-a oferit cercetătorilor posibilitatea să compare datele privind nivelul de PAH în cazul unor copii care au fost expuşi în perioada prenatală la emisiile provenite de la centrala electrică pe bază de cărbune, dar şi în cazul unor copii care nu au fost expuşi în perioada prenatală la aceste emisii poluante.

Autorii studiului au anunţat că în cazul copiilor ce s-au născut după închiderea centralei electrice s-au constatat niveluri mai scăzute de „aducţi” PAH-DNA, valori mai mici ai factorilor de risc privind sănătatea şi niveluri mai mari ai BDNF.

„Studiul nostru arată că închiderea centralei electrice pe bază de cărbune a fost benefică sănătăţii şi bunăstării viitoare a nou-născuţilor.

Mai mult, ştim că reducerea expunerii la poluarea aerului este benefică sănătăţii copiilor de pretutindeni pe termen lung”, a declarat profesorul Frederica Perera din cadrul Columbia University.

Studiul cercetătorilor a fost publicat în revista Environment International.