Terra

Deşi omenirea reprezintă 0,01% din viaţa de pe Pământ, oamenii au provocat dispariţia a 85% din mamiferele sălbatice

În cel mai cuprinzător studiu cu privire la masa tuturor formelor de viaţă de pe Pământ, exprimată în conţinutul de carbon, cercetătorii au constatat că oamenii reprezintă doar aproximativ 0,01% din viața de pe Pământ.

În pofida acestui aspect, nu există nicio îndoială că oamenii reprezintă specia dominantă de pe Pământ.

„Sper că studiul nostru oferă o perspectivă asupra rolului dominant pe care omenirea îl are în prezent pe Pământ”, a declarat biologul Ron Milo de la Weizmann Institute of Science din Israel pentru The Guardian.

Timp de trei ani, Milo și colegii săi au studiat lucrările științifice cu privire la biomasa planetei, pentru a oferi cea mai actualizată și cuprinzătoare estimare a masei tuturor formelor de viaţă de pe Pământ în ceea ce privește conținutul de carbon.

Omenirea a modificat iremediabil biosfera planetei

Credit: David Kovalenko/Unsplash)

Studiul cercetătorilor arată că biomasa totală a planetei se ridică la aproximativ 550 gigatone de carbon (Gt C). Din aceasta, aproximativ 450 Gt C, sau 80% din biomasa totală, este reprezentată de plante, care depășesc cu mult masa oricăror alte forme de viaţă de pe planetă.

Urmează bacteriile, care reprezintă aproximativ 70 Gt C (15%) şi ciupercile, care reprezintă aproximativ 12 Gt C. Ciupercile sunt de aproximativ șase ori mai abundente decât toată viața animală de pe planetă, care urmează după organismele din regnurile Archaea  (7 Gt C) și Protista (4 Gt C).

De fapt, animalele reprezintă doar 2 Gt C, iar oamenii reprezintă doar 0,06 Gt C.

Cercetătorii atrag atenţia asupra faptului că mediul de viaţă al mamiferele sălbatice, care reprezintă doar 0,007 Gt C, a fost modificat iremediabil de prezenţa oamenilor.

De remarcat este şi faptul că şeptelul, care este reprezentat în mare parte de bovine și porcine, reprezintă aproximativ 0,1 Gt C sau 60% din toate mamiferele de pe Pământ.

Rezultatele cercetătorilor în ceea ce priveşte păsările arată că biomasa păsărilor domestice este de aproximativ trei ori mai mare decât cea a păsărilor sălbatice.

Înainte de domesticirea animalelor, modernizarea agriculturii și revoluția industrială, peisajul natural era mult diferit faţă de cel din prezent.

Studiul cercetătorilor sugerează că civilizația umană a redus cu până la 85% biomasa totală a mamiferelor sălbatice și a redus biomasa plantelor la jumătate.

Oamenii au modificat radical biosfera planetei şi există studii care sugerează că oamenii au declanşat a şasea extincţie în masă de pe Pământ.

Gravitatea acțiunilor oamenilor asupra vieţii în general este uşor de înţeles dacă ţinem cont de faptul că omenirea reprezintă doar 0,01% dintre toate formele de viaţă de pe Pământ.

Studiul cercetătorilor a fost publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences.