Medicină-Sănătate

Poluarea aerului poate provoca Alzheimer

Cercetătorii de la Lancaster University au stabilit că particulele de magnetită din aerul poluat, care intră în creier prin intermediul nasului, ar putea crește riscul apariţiei unor boli neurodegenerative, printre care şi boala Alzheimer.

Poluarea aerului este o problemă majoră a lumii în care trăim, care afectează toate țările. Aceasta provoacă ploi acide, contaminează mediul înconjurător cu deşeuri care dăunează sănătăţii umane şi afectează calitatea vieţii şi ecosistemele naturale. Acum, se pare că pe lista consecinţelor nedorite putem adăuga şi bolile cerebrale.

Cercetătorii au descoperit nanoparticule de magnetită în creierul uman, care se datorează poluării aerului. Aceste particule de magnetită pot provoca apariţia bolilor Alzheimer şi Parkinson, dar şi a altor boli neurodegenerative.

Poluarea aerului provoacă Alzheimer

Credit:Michal Bednarek/123rf

Chiar dacă unele particule de magnetită apar în mod natural, ca un produs secundar al fierului în creierul uman, ele reprezintă un risc pentru sănătate, deoarece creează radicali liberi care pot provoca boli ale creierului.

Din fericire, se pare că prezenţa particulelor de magnetită, care se formează în mod natural, nu reprezintă o problemă pentru organism. Adevărata problemă începe atunci când magnetita cauzată de poluarea aerului ajunge în creier.

Cum au stabilit însă cercetătorii că particulele de magnetită pe care le-au observat în creierul uman au fost cauzate de poluarea aerului? Ei bine, indiciul îl reprezintă forma acestor particule. Particulele de magnetită care apar în mod natural au o formă ascuţită. În schimb, atunci când acestea sunt create într-un mediu cu temperaturi ridicate, cum ar fi motoarele mașinilor, ele devin rotunde.

Cercetătorii de la Lancaster University au identificat particule rotunde de magnetită în creierul uman. Ei au folosit analiza spectroscopică pentru a studia 37 de persoane cu vârste cuprinse între 3 ani și 92 de ani din Mexico City și Manchester.

„Particulele pe care le-am găsit sunt izbitor de asemănătoare cu nanosferele de magnetită care sunt abundente în aerul poluat din mediul urban”, a declarat Barbara Maher, autorul principal al studiului.

Maher și cercetătorii din echipa sa au constatat că aceste particule sferice au putut ajunge în creier prin intermediul nasului, deoarece ele erau în general mai mici de 150 nm.