Există numeroase documentare alarmante care semnalează creşterea numărului persoanelor care suferă de obezitate şi afecţiuni legate de inimă şi ficat ca urmare a consumului ridicat de zahăr, dar există şi numeroase mituri sau dezinformări care, de multe ori, ne fac să credem că şi un consum moderat de zahăr este mai nociv decât în realitate. În fond, avem nevoie de  zahăr pentru a trăi.

„Cu toți avem nevoie de zahăr. Acesta este o sursă importantă de energie pentru organism”, a declarat Jennifer Haythe, cardiolog la Columbia Presbyterian Hospital din New York pentru INSIDER.

„Cu toate acestea, aș prefera ca pacienții mei să consume mai multe fructe, legume și proteine ​​slabe din cauza tuturor ingredientelor prelucrate care sunt incluse în dulciuri”, afirmă Haythe.

Mituri despre zahăr

Credit: AdmlCrunch/Flickr

Puteţi afla în continuare adevărul din spatele unora dintre cele mai cunoscute mituri despre zahăr.

Mit: Unele tipuri de zahăr sunt mai bune decât altele

În realitate, toate „tipurile” de zahăr au același efect asupra organismului.

„Ideea că există diferite tipuri de zahăr este un mit. Zahărul brun, zahărul alb, mierea … toate conţin, în cele din urmă, același lucru: glucoză. Toate formele de zahăr sunt carbohidrați care pot fi utilizați ca glucoză”, afirmă Haythe.

Mit: Zahărul îi face pe copii hiperactivi, agitaţi

În realitate, zahărul nu provoacă hiperactivitate.

„Ideea că zahărul îi face pe copii hiperactivi este unul dintre cele mai amuzante mituri despre zahăr”, afirmă Haythe.

Diferite studii științifice desfăşurate de-a lungul anilor au determinat că nu există nicio legătură directă între consumul de zahăr și hiperactivitate.

Un studiu publicat de  Mark Wolraich, şef al Developmental and Behavioural Pediatrics de la Oklahoma University Health Sciences Center, a concluzionat că:

„Se pare că zahărul nu afectează comportamentul copiilor”.

Mit: Zahărul creează dependenţă ca şi drogurile

În realitate, nu există dovezi concludente că zahărul creează dependenţă.

„Nu există dovezi concludente că zahărul poate acționa ca un drog”, afirmă Haythe.

Există mai multe studii contradictorii privind subiectul dependenței de zahăr. Un studiu realizat în Franţa, care a fost publicat în anul 2013, a concluzionat că zahărul poate crea dependenţă precum cocaina, deoarece zahărul activează aceiaşi receptori din creier care sunt stimulaţi de droguri.

Cu toate acestea, alți medici și cercetători au contestat concluziile studiului, afirmând că un asemenea efect a fost observat doar la rozătoare, atunci când acestor animale li s-a restricţionat consumul de zahăr pentru o anumită perioadă de timp.

Atunci când subiecții testați au avut posibilitatea să mănânce zahăr ori de câte ori şi-au dorit, precum oamenii, dependenţa de zahăr a dispărut.

Mit: Consumul excesiv de zahăr provoacă diabet

În realitate, ambele forme de diabet (de tipul 1 şi 2) sunt cauzate de o combinație de factori genetici și de mediu. Doar un consum excesiv de zahăr nu provoacă, în mod direct, diabet.

„Consumul de zahăr nu provoacă diabet. Diabetul este o problemă complicată care implică pancreasul și metabolismul.

Diabetul zaharat este cauzat de distrugerea celulelor producătoare de insulina ale pancreasului. Insulina scade cantitatea de glucoză din sânge şi ajută la utilizarea glucozei de către ţesuturi sub formă de energie”, afirmă Haythe.

Conform National Institute of Diabetes and Digestive Kidney Diseases, este mult mai probabil să suferiţi de diabet dacă sunteți supraponderali sau obezi, deoarece grăsimea în exces poate duce la rezistență la insulină.

Acest lucru înseamnă că un consum ridicat de zahăr poate fi mai degrabă o cauză indirectă a diabetului de tip 2.

Mit: Îndulcitorii artificiali sunt mai buni pentru organism decât zahărul

În realitate, unii îndulcitori artificiali pot fi la fel de dăunători organismului precum zahărul.

Deși îndulcitorii artificiali, cum ar fi Stevia, Truvia și Aspartamul au mai puține calorii decât compușii lor zaharoși, cercetările arată că cei care consumă alimente conţinând aceşti îndulcitori sunt de două ori mai susceptibili să fie obezi decât cei care nu consumă astfel de alimente.

Un  studiu publicat în National Library of Medicine a constatat că zaharina, un îndulcitor artificial, creează dependenţă precum cocaina.

Un alt studiu publicat de American Diabetes Association a constatat că persoanele care consumă băuturi carbogazoase „light” (fără zahăr) prezintă un risc de diabet  cu 67% mai mare decât persoanele care nu consumă astfel de băuturi.

Mit: Zahărul provoacă carii

În realitate, cariile sunt cauzate de alimentele şi băuturile acide care uzează smaltul din dinți.

„Zahărul nu este cauza cariilor dentare, acidul este adevărata cauză. Biscuiții și bomboanele sunt cele mai periculoase alimente în acest sens.

Atunci când mâncați ceva cu zahăr, bacteriile care se află, în mod natural, în gură consumă acest zahăr. Produsul rezidual al bacteriilor este acid, deci după ce consumă zahăr, bacteriile excretă acid ….

Acidul decalcifică sau demineralizează smalțul dinților distrugând structura acestora, ceea ce provoacă cariile”, a declarat Dr. Mark Burhenne.

Mit: Trebuie să eliminăm complet zahărul din alimentaţie

În realitate, oamenii au nevoie de glucoză pentru a supraviețui.

Nimeni nu contestă faptul că un consum ridicat de zahăr poate conduce la problemele menţionate anterior, cum ar fi creșterea în greutate și probleme de sănătate pe termen lung. Dar, glucoza este esențială pentru organism.

„Ideea că zahărul ne face, inevitabil, rău este un mit. Toți avem nevoie de zahăr pentru a trăi”, afirmă Haythe.

Acest punct de vedere este puternic contestat în comunitatea medicală. Într-o cercetare din anul 2015, Robert Lustig a concluzionat, pe baza unor studii, că „zahărul este toxic” sub orice formă.

Trebuie să ţinem cont că eliminarea completă a zahărului din alimentaţie este practic imposibilă. Să nu uităm că fructele, cartofii și alte alimente care conţin amidon au indicele glicemic ridicat.

Mit: Zahărul este sursa tuturor problemelor de sănătate

În realitate, zahărul este rareori singura cauză a obezității și a bolilor de inimă.

Zahărul este un factor de risc care, în anumite condiţii, poate provoca obezitate şi diferite alte probleme de sănătate. Dar nu este singurul lucru de care trebuie să ţinem cont atunci când alegem un stil de viaţă sănătos.

Sursă: Science Alert