Terra

Miezul interior al Pământului s-a format în urmă cu 1 – 1,5 miliarde de ani

Deşi există multe teorii cu privire la perioada din istoria Pământului în care s-a format miezul interior al planetei noastre, oamenii de ştiinţă de la University of Liverpool au utilizat date noi care indică faptul că acesta s-a format în urmă cu 1 – 1,5 miliarde de ani prin „îngheţarea” fierului topit din miezul exterior al Pământului.

Nucleul interior al Pământului s-a format în urmă cu 1 - 1,5 miliarde de aniÎntr-un nou studiu se arată că miezul interior al Pământului s-a format în urmă cu 1-1,5 miliarde de ani. Credit: Kay Lancaster, University of Liverpool

Noul studiu a fost pubicat în revista Nature şi acesta reprezintă o colaborare între oamenii de ştiinţă de la University of Liverpool, University of Helsinki, Michigan Technology University, University of California, San Diego şi Chinese Academy of Sciences

Pământul este format din mai multe straturi concentrice, așa cum se poate vedea în imaginea de mai jos. Unele dintre acestea sunt solide, iar altele sunt fluide.

Structura internă a PământuluiStructura internă a Pământului. Credit: Wikipedia

Deoarece densitatea medie a Pământului este de 5.500 kg/mc, iar densitatea medie a materiei de la suprafaţa Pământului este de doar 3.000 kg/mc, rezultă că în interiorul planetei există elemente mai grele care determină creşterea densităţii medii a planetei.

În ciuda faptului că în centrul Pământului se atinge cea mai ridicată temperatură (aproximativ 6.000° C), fierul lichid se transformă într-un solid din cauza presiunii foarte mari de acolo.

Miezul interior sau stratul intern al nucleului este cel mai adânc strat al Pământului. Acesta este ca o minge de fier solid ceva mai mare ca Pluto, el fiind înconjurat de stratul extern al nucleului. Perioada în care s-a format miezul interior reprezintă un subiect de dezbatere științifică, estimările fiind cuprinse între 0,5 şi 2 miliarde de ani în urmă.

Cercetătorii de la School of Environmental Sciences de la University of Liverpool au analizat în noul lor studiu proprietăţile magnetice ale unor roci magmatice vechi și au constatat că în urmă cu 1…1,5 miliarde de ani s-a produs o creștere bruscă a intensităţii câmpului magnetic al Pământului .

Câmpul magnetic al Pământului este generat prin mişcarea fierului topit din miezul exterior care conduce electricitatea. Această mişcare este generată de elementele uşoare care sunt eliberate la marginea miezului interior, pe măsură ce acesta se măreşte. Creşterea intensităţii câmpului magnetic reprezintă o indicație a apariţiei fierului solid în centrul Pământului şi marchează punctul din istoria Pământului în care miezul interior solid a început să „înghețe” prin răcirea miezului exterior topit.

Dr. Andy Biggin, expert în paleomagnetism şi principalul autor al studiului, a declarat: „Această descoperire ar putea schimba modul în care înţelegem interiorul Pământului și istoria acestuia”.

„Momentul în care a apărut fierul solid în nucleul interior este extrem de controversat, dar acesta este esențial pentru determinarea proprietăților și a evoluţiei straturilor interioare ale Pământului. El are implicații mari asupra modului în care s-a format câmpul magnetic al Pământului, cel care acționează ca un scut împotriva radiațiilor nocive ale Soarelui şi care reprezintă un ajutor în navigație.

Rezultatele obţinute sugerează că miezul Pământului se răceşte mai lent decât s-a crezut anterior şi că miezul interior se măreşte cu o rată aproximativă de 1 mm pe an”.

Dr. Biggin a adăugat: „Modelul teoretic care se potrivește cel mai bine cu noile noastre date indică faptul că nucleul se răceşte mai lent decât în orice altă perioadă din ultimii 4,5 miliarde de ani și că acest flux de energie ar trebui să menţină câmpul magnetic al Pământului pentru încă un miliard de ani sau chiar mai mult. Acest lucru contrastează puternic cu ceea ce s-a întâmplat cu Marte. Planeta Marte a avut un câmp magnetic puternic atunci când era tânără, dar care a dispărut după doar o jumătate de miliard de ani”.

Sursă: University of Liverpool