Dacă credeți că mintea reprezintă singurul loc unde vă puteţi păstra în siguranţă secretele, atunci trebuie să ştiţi că oamenii de știință încearcă să ne citească gândurile şi să le afişeze pe un ecran, ceea ce înseamnă că acestea vor putea fi urmărite de oricine.

Mașina care citește gândurileMaşina care ne citeşte gândurile nu arată chiar aşa. Credit: Stokkete/Shutterstock

O echipă de cercetători de la University of Oregon a construit un dispozitiv care poate citi gândurile oamenilor prin scanarea creierului și poate reconstrui imaginea unor chipuri pe care aceştia le-au vizualizat în mintea lor.

„Putem citi memoria cuiva, care este internă şi personală şi putem extrage informaţia din creier”, a declarat neurologul Brice Kuhl.

Cercetătorii au selectat 23 de voluntari şi au pregătit un set de 1.000 de fotografii color cu diferite chipuri umane. Voluntarii au privit aceste imagini în timp ce erau cuplaţi la un aparat fMRI, un dispozitiv de imagistică prin rezonanţă magnetică funcţională care detectează modificările subtile în fluxul sanguin al creierului, pentru a măsura activitatea neurologică.

La aparatul fMRI a fost conectat şi un program de inteligență artificială care a citit activitatea cerebrală a participanților la experiment şi a realizat, în timp real, o descriere matematică a fiecărui chip uman vizualizat de către aceștia. Cercetătorii au alocat 300 de numere pentru anumite trăsături faciale pentru ca programul de inteligenţă artificială să le „vadă” sub forma unui cod.

Practic, prima fază a experimentului a reprezentat o sesiune de test pentru programul de inteligență artificială. Cercetătorii au dorit să cunoască cum se corelează o anumită activitate neurologică cu anumite trăsături faciale (codurile generate).

În faza a doua a experimentului programul de inteligenţă artificială a fost cuplat la aparatul fMRI pentru ca acesta să-şi dea seama cum arată chipurile pe baza activităţii cerebrale a participanților la experiment.

Chipurile pe care oamenii le-au văzut în această etapă au fost complet diferite faţă de cele din etapa anterioară.

Dispozitivul a reușit să reconstituie fiecare chip pe baza activităţii cerebrale din două regiuni distincte din creier: girusul unghiular ANG (angular gyrus), care este implicat într-o serie de procese legate de limbaj, prelucrarea numerelor, conştientizarea spațială, formarea amintirilor şi cortexul occipitotemporal OTC (occipitotemporal cortex) care procesează informaţia vizuală.

Puteţi vedea mai jos rezultatele obţinute:

Reconstrucția fețelor pe baza activității cerebrale din girusul unghiular ANG și cortexul occipitotemporal OTCCredit: The Journal of Neuroscience

Chiar dacă deocamdată oamenii de ştiinţă nu pot reconstrui scena unei crime pe baza memoriei unui criminal sau să folosească amintirile victimelor pentru a reconstitui imaginea criminalilor, cercetătorii au dovedit însă un lucru foarte important.

Atunci când oamenii de ştiinţă au arătat imaginile reconstituite de dispozitiv unui alt grup de participanți la experiment, aceștia au răspuns corect la întrebări care se refereau la chipurile originale, cele care au fost vizualizate de către participanţii care au fost conectaţi la aparatul fMRI.

„Cercetătorii au arătat imaginile reconstituite unui grup separat de respondenți la un sondaj online cu întrebări simple, precum ar fi: „În imagine este un bărbat sau o femeie? ” „Este această persoană veselă sau tristă?” și „Culoarea pielii este deschisă sau închisă?”

Răspunsurile au fost conforme cu imaginile originale. Rezultă de aici că detaliile de bază ale chipurilor pot fi deduse prin citirea gândurilor”.

Practic, un grup de oameni poate citi gândurile unui alt grup de oameni prin intermediul unei mașini.

Într-un alt experiment cercetătorii încearcă ceva şi mai dificil: participanții privesc mai întâi un chip a cărui imagine o vor păstra în memorie, iar programul de inteligenţă artificială va încerca apoi să reconstituie chipul doar pe baza modului cum îşi aminteşte persoana respectivă chipul vizualizat.

După cum vă puteți imagina, acest lucru este foarte dificil de realizat, iar rezultatele de mai jos dovedesc acest lucru.

Reconstrucția fețelor doar pe baza memorieiCredit: The Journal of Neuroscience

Studiul a fost publicat în Journal of Neuroscience.