Medicină-Sănătate

De ce mulți fumători nu fac niciodată cancer pulmonar? O posibilă explicaţie genetică

Fumatul este factorul de risc numărul unu pentru cancerul pulmonar, produsele din tutun provocând până la 90% din decesele cauzate de cancerul pulmonar în Statele Unite.

Fără îndoială, cel mai sigur mod de a ne proteja împotriva cancerului pulmonar este evitarea fumatului. Totuși, în același timp, este adevărat şi că nu toți fumătorii de-a lungul vieții sunt sortiți să dezvolte cancer. De fapt, marea majoritate nu vor avea cancer.

Oamenii de știință s-au întrebat de mult timp care este explicaţia, iar un nou studiu sugerează că genetica ar putea fi un motiv.

Se pare că persoanele care fumează, dar care nu dezvoltă niciodată cancer pulmonar, au un avantaj inerent. În cazul lor, celulele care le căptușesc plămânii sunt mai protejate la mutații în timp.

Descoperirile cercetătorilor sugerează că genele de reparare a ADN-ului sunt mai active la anumite persoane, ceea ce poate proteja împotriva apariției cancerului.

Studiul a folosit profiluri genetice prelevate din bronhiile a 14 persoane care nu au fumat niciodată și a 19 persoane care fumează ușor, moderat și intens.

Celulele de suprafață colectate din plămânii participanților au fost secvențiate individual pentru măsurarea mutațiilor în genomurile lor.

„Aceste celule pulmonare supraviețuiesc ani, chiar decenii și, astfel, pot acumula mutații atât cu vârsta, cât și ca urmare a fumatului.

Dintre toate tipurile de celule ale plămânilor, acestea sunt printre cele mai susceptibile de a deveni canceroase”, a explicat epidemiologul și pneumologul Simon Spivack de la Colegiul de Medicină Albert Einstein

Potrivit autorilor, studiul „demonstrează fără echivoc” că numărul mutațiilor din plămânul uman se măreşte odată cu vârsta, iar în rândul fumătorilor deteriorarea ADN-ului este și mai semnificativă.

Fumul de tutun a fost mult timp asociat cu deteriorarea ADN-ului în plămâni, dar noul studiu a constatat că acest lucru nu se întâmplă în cazul tuturor fumătorilor.

Fumatul

Credit: Oliver Helbig/Getty Images

Deşi creşterea perioadei de fumat a fost legată de o creștere a ratelor de mutație celulară, după echivalentul a aproximativ 23 de ani de fumat un pachet de ţigări pe zi, riscul s-a stabilizat, înregistrându-se un platou.

„În cazul celor care au fumat intens, nu s-a înregistrat un număr ridicat de mutații.

Datele noastre sugerează că acești indivizi au supraviețuit atât de mult, în ciuda fumatului lor intens, deoarece acumularea ulterioară a mutațiilor a fost blocată. Această nivelare a mutațiilor ar putea rezulta din faptul că acești oameni au sisteme foarte eficiente pentru repararea daunelor ADN sau detoxifierea fumului de țigară”, a declarat Spivack.

Descoperirile cercetătorilor ar putea explica de ce 80% până la 90% dintre fumătorii de-a lungul vieții nu dezvoltă niciodată cancer pulmonar. De asemenea, ar putea ajuta la explicarea motivului pentru care unii oameni, care nu fumează deloc, dezvoltă tumori.

Deşi fumul de ţigară toxic pare să declanșeze mutații suplimentare în celulele plămânilor, apariţia tumorilor depinde de cât de bine poate organismul să repare ADN-ul sau să reducă daunele ADN-ului.

Genele asociate cu repararea ADN-ului pot fi moștenite sau dobândite, iar blocarea acestor gene a fost asociată cu dezvoltarea unor tumori.

Genele nu sunt singurii factori care influențează riscul de cancer al unei persoane. Factorii de mediu, precum dieta, pot influența, de asemenea, nutrienții din organism care influențează dezvoltarea tumorilor.

Ce anume determină creşterea capacitaţii organismului de reparare a ADN-ului este încă un subiect în discuție și este probabil dificil de înţeles, dar noile descoperiri sugerează că acest proces este strâns legat de dezvoltarea cancerului pulmonar.

„Acum dorim să dezvoltăm noi teste care să măsoare capacitatea cuiva de reparare sau detoxifiere a ADN-ului, ceea ce ar putea oferi o nouă modalitate de evaluare a riscului de cancer pulmonar”, a declarat geneticianul Jan Vijg.

Studiul a fost publicat în Nature.

Traducere după The Mystery of Why So Many Lifelong Smokers Never Get Lung Cancer May Be Solved