Astronomie

Cele mai spectaculoase imagini de pe suprafaţa planetei Marte surprinse de robotul Curiosity până în prezent

Un nou set de fotografii color realizate de robotul Curiosity al NASA dezvăluie urmele activităţii geologice din trecutul planetei Marte.

Un deal din interiorul regiunii Murray Buttes

Această imagine surprinsă de camera Mast a robotului Curiosity ne arată un deal din interiorul regiunii „Murray Buttes” de la poalele muntelui Sharp. Marginea craterului Gale, locul unde robotul a fost activ încă de la aterizarea sa din anul 2012, este vizibilă în depărtare. Imagine obținută în data de 8 septembrie 2016. Credit Imagine: NASA/JPL-Caltech/MSSS.

Curiosity explorează în prezent regiunea „Murray Buttes” de la baza muntelui Sharp. Numele acestei regiuni a fost ales în onoarea omului de știință Bruce Murray (1931-2013), un fost director al Jet Propulsion Laboratory al NASA.

Muntele Sharp, care a fost descoperit în anii 1970, pare să fie o movilă gigantă de straturi sedimentare erodate cu o înălţime de 5,5 km. Deocamdată nu se cunoaşte cu precizie de unde provin aceste sedimente, dar se estimează că muntele s-a format în aproximativ 2 miliarde de ani.

Noile imagini transmise de robotul Curiosity pe Pământ au fost surprinse de camera Mast (Mastcam) în data de 8 septembrie 2016.

Oamenii de ştiinţă din echipa misiunii Curiosity intenţionează ca în viitorul apropiat să creeze imagini color mai mari, de tip mozaic, din toate fotografiile obţinute din această locaţie.

Echipa misiunii Curiosity a fost încântată să anunțe că robotul NASA s-a aflat „ca într-o excursie printr-o regiune de pe Marte asemănătoare unui deșert de pe planeta noastră”, a declarat Dr. Ashwin Vasavada din cadrul echipei Curiosity şi Jet Propulsion Laboratory al NASA.

Aflorimente și terase de stânci înclinate din regiunea Murray Buttes

O imagine surprinsă de camera Mast a robotului Curiosity ce prezintă aflorimente şi terase de stânci înclinate din regiunea „Murray Buttes.” Imagine obţinută în data de 8 septembrie 2016. Credit Imagine: NASA/JPL-Caltech/MSSS.

Roci sedimentare fin stratificate din regiunea Murray Buttes

Roci sedimentare fin stratificate din regiunea „Murray Buttes”. Imagine obţinută în data de 8 septembrie 2016. Credit Imagine: NASA/JPL-Caltech/MSSS.

Aflorimentele şi terasele de stânci marţiene, care se ridică deasupra suprafeței planetei, sunt resturi erodate de gresie.

„Studiul acestor aflorimente ne-a ajutat să înţelegem mai bine cum s-au format şi cum au fost îngropate aceste dune de nisip, care ulterior au fost supuse acţiunii apelor subterane, dezgropate şi erodate pentru a forma peisajul pe care îl vedem astăzi”, a spus Dr. Vasavada.

Afloriment cu pietre stratificate din regiunea Murray Buttes

O imagine ce prezintă un afloriment cu pietre stratificate din regiunea „Murray Buttes.” Imagine obţinută în data de 8 septembrie 2016. Credit Imagine: NASA/JPL-Caltech/MSSS.

Deal cu roci stratificate din regiunea Murray ButtesUn deal cu roci stratificate din regiunea „Murray Buttes”. Imagine obţinută în data de 8 septembrie 2016. Credit: NASA/JPL-Caltech/MSSS.

Curiosity se deplasează în regiunea Murray Buttes de o lună, iar pozele care au fost transmise recent pe Pământ de acolo au fost surprinse în ultima sa oprire. El îşi va continua călătoria către sud, urcând pe versantul muntelui Sharp şi lăsând în urmă aceste formaţiuni geologice spectaculoase.

Curiosity a aterizat lângă Muntele Sharp în anul 2012. Acesta a ajuns la baza muntelui în anul 2014, după ce a reuşit să găsească probe pe câmpiile din jur care sugerează că lacurile marţiene ar fi putut oferi condiţii favorabile pentru apariţia vieţii microbiene într-un trecut îndepărtat.

Straturile de rocă de la baza muntelui Sharp s-au acumulat ca sedimente în interiorul unor lacuri cu miliarde de ani în urmă.

Pe Muntele Sharp robotul Curiosity va investiga de ce şi când au devenit condiţiile de pe planeta Marte mai puţin favorabile vieţii.

Surse: Sci-News.com, NASA