Fizică

Bosonul Madala. Fizicienii prezic existenţa unei noi particule care ar putea ajuta la înţelegerea materiei întunecate

O echipă internațională de fizicieni, condusă de University of the Witwatersrand (UW) din Johannesburg, Africa de Sud, a prezis existența unei noi particule care ar putea ajuta la înțelegerea materiei întunecate.

Ciocnirile proton-proton din experimentul CMS de la LHC-CERNCiocnirile proton-proton din experimentul CMS de la LHC – CERN. Credit: L. Taylor/T. McCauley/CERN.

Pe baza datelor dintr-o serie de experimente anterioare care au dus în anul 2012 la descoperirea bosonului Higgs la acceleratorul de particule Large Hadron Collider (LHC) de la CERN, Prof. Bruce Mellado de la High Energy Physics Group al UW şi oamenii de știință din echipa sa au prezis existenţa unei noi particule pe care ei au denumit-o bosonul Madala.

„Descoperirea bosonului Higgs a deschis noi perspective privind unele descoperiri inovatoare, cum ar fi observarea a noi bosoni, care au legătură cu forțe și particule necunoscute”, au spus fizicienii.

„Aceste noi particule pot explica originea materiei întunecate din Univers”.

Oamenii de știință au anunțat că ipotetica particulă, denumită bosonul Madala, are o masă de aproximativ 272 GeV. Spre comparaţie, masa bosonului Higgs este de 125,9 GeV.

„Cu toate acestea, dacă bosonul Higgs din Modelul Standard interacționează numai cu materia cunoscută, bosonul Madala interacționează cu materia întunecată”, au spus oamenii de știință.

Rezultatele unor experimente din anii 2015 şi 2016, care au evidenţiat noi indicii privind bosonul Madala, au sugerat, de asemenea, posibilitatea existenței unui boson chiar mai greu care ar avea o masă de 750 GeV (dacă există cu adevărat).

Datele ce sugereaza existența bosonului MadalaDatele ce sugerează existenţa bosonului Madala (în graficul din stânga) și a bosonului mai greu (în graficul din dreapta). Credit: South African Collaboration With CERN

„Fizica din prezent se află la o răscruce similară cu cea din vremea lui Einstein și a părinţilor mecanicii cuantice…

Fizica clasică nu a reușit să explice o serie de fenomene și, prin urmare, a fost necesară introducerea unor concepte revoluţionare, cum ar fi teoria relativității și mecanica cuantică, care au constituit bazele fizicii moderne”, a adăugat Prof. Mellado.

Prof. Mellado şi colegii săi au prezentat cele mai recente rezultate ale lor în cadrul celei de-a 61-a conferințe anuale a SA Institute of Physics din Johannesburg şi detaliile privind studiul acestora au fost furnizate în raportul anual al South African Scientific Collaboration With CERN’s 2015-2016 în care se arată că:

„Importanța descoperirii unor noi bosoni o depăşeşte pe cea a bosonului Higgs. Bosonul Higgs a fost necesar pentru a finaliza Modelul Standard al fizicii particulelor. Acest boson nu semnifică însă descoperirea unei noi forțe sau a unei noi familii de particule.

Descoperirea unor noi bosoni ar fi o dovadă pentru existenţa unor forțe și a unor particule necunoscute. Prin urmare, o astfel de descoperire ar merita Premiul Nobel pentru Fizică”.

Cu toate acestea, CERN a anunțat ulterior că în lipsa unor dovezi suplimentare, bosonul Madala rămâne deocamdată doar o particulă ipotetică.

Surse: Sci-News, Science Alert