Astronomie

Anunţul descoperirii unui obiect ceresc de mari dimensiuni la periferia sistemului solar întâmpinat cu scepticism de astronomi

Două echipe separate de cercetători (una din Mexic şi alta din Suedia), au provocat reacții de scepticism în rândul astronomilor după postarea unor lucrări pe serverul de preprint arXiv în care descriu obiecte cosmice de mari dimensiuni pe care le-au observat la o distanță mare de marginea exterioară a sistemului solar. Ambele echipe de cercetători au utilizat datele observaționale obţinute de radiotelescopul interferometric ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) din Chile.

ALMAALMA, cel mai mare radiotelescop din lume, observă Universul în domeniul lungimilor de undă milimetrice și submilimetrice. Credit: ESO

Unul dintre obiecte a fost identificat în apropiere de W Aquilae, o stea variabilă din constelația Aquila sau Vulturul, iar celălalt obiect în apropiere de cel mai apropiat sistem stelar de noi, Alpha Centauri, din constelația Centaurul. Ambele echipe de cercetători au identificat obiecte având o strălucire slabă pe care le-au monitorizat şi spre surprinderea lor au descoperit că acestea păreau să se deplaseze în raport cu stelele din spatele lor, ceea ce a sugerat faptul că obiectele respective s-ar putea afla relativ aproape de noi și că acestea s-ar putea roti în jurul Soarelui. Niciuna dintre cele două echipe de astronomi nu a reuşit să obţină prea multe dovezi în ceea ce privește proprietățile obiectului observat, deoarece s-au efectuat doar două observaţii. Cu toate acestea, ambele echipe de astronomi au sugerat că există date suficiente care arată că obiectul respectiv nu este o stea obișnuită.

Astronomii din echipa suedeză au denumit obiectul pe care l-au observat Gna, după numele unei zeităţi din mitologia nordică și ei au declarat presei că nu au avut nicio intenție să sugereze că au găsit mitica Planeta X, despre care se presupune că se află undeva dincolo de Pluto. În schimb, ei au sugerat că ar putea fi vorba de un asteroid de mari dimensiuni. Echipa de astronomi din Mexic a sugerat în schimb că obiectul pe care l-au observat ar putea fi o stea pitică maro, adică o așa-numită stea eșuată, un obiect masiv prea mare pentru a fi o planetă, dar prea mic pentru a permite declanșarea reacțiilor nucleare ce caracterizează o stea obișnuită.

Există, de asemenea, posibilitatea, sugerată de către unii astronomi care au citit cele două lucrări postate pe arXiv, ca unul sau ambele obiecte să fie de fapt doar iluzii, puncte luminoase aleatoare care pentru un moment sau două au luat forma unui obiect cosmic foarte îndepărtat. Unii dintre aceştia au afirmat că insinuările conform cărora aceste obiecte ar fi Planeta X ar fi o adevărată nebunie.

În ciuda scepticismului, este foarte probabil ca şi alte grupuri de astronomi să-şi îndrepte instrumentele de observare către regiunile de pe bolta cerească unde obiectele respective au putut fi observate pentru a dovedi sau infirma existența lor și pentru încheia polemica iscată de acestea. Ambele echipe de astronomi implicate în descoperirea acestor posibile obiecte cosmice şi-au exprimat dorinţa de a sprijini eforturile pentru găsirea unor explicații cu privire la ceea ce au observat.

Lucrările postate de cele două echipe de astronomi pot fi găsite pe serverul arXiv aici şi aici.

Sursă:Phys.org