Astronomie

Vârsta Universului este de 13,77 miliarde de ani, afirmă astronomii

Astronomii care utilizează telescopul Atacama Cosmology Telescop (ACT) de la NSF (National Science Foundation), SUA, au efectuat o nouă analiză a radiaţiei cosmice de fond, cea mai veche radiaţie electromagnetică din Univers.

Noile lor observații sugerează că vârsta Universului este de 13,77 miliarde de ani cu o eroare de ±40 milioane de ani.

Această estimare se potrivește cu cea furnizată de Modelul Standard al Universului și alte măsurători ale radiaţiei cosmice de fond efectuate cu ajutorul satelitului Planck al Agenţiei Spaţiale Europene.

Vârsta Universului

O imagine a radiaţiei cosmice de fond obţinută de Atacama Cosmology Telescope. Ea acoperă o regiune a cerului ce se întinde pe o distanţă de 20 miliarde de ani-lumină. Radiaţia, care a emisă la doar 380.000 de ani după Big Bang, variază în polarizare (reprezentată aici prin culori mai roșii sau mai albastre). Credit imagine: Colaborarea ACT.

„Modelul Standard, cel din spatele premiului Nobel obţinut de Jim Peebles, vine în culori variabile”, a declarat profesorul Lyman Page, astrofizician la Universitatea Princeton, cercetător principal al ACT din anul 2004 până în anul 2014.

„Acest lucru adaugă o altă noutate într-o dezbatere continuă din comunitatea astrofizică”, a declarat Dr. Simone Aiola, cercetător la Institutul Flatiron și la Universitatea Princeton.

În anul 2019, astronomii care studiau mișcările galaxiilor au calculat că Universul este cu sute de milioane de ani mai tânăr decât au estimat cercetătorii din echipa Planck. Această discrepanță a sugerat că ar putea fi nevoie de un nou model al Universului și a stârnit îngrijorarea că unul dintre aceste seturi de măsurători ar putea fi incorect.

„Acum avem un răspuns în care măsurătorile Planck și ACT sunt conforme unele cu altele. Acesta ne arată că aceste măsurători dificile sunt de încredere”, a declarat Dr. Aiola.

Vârsta Universului dezvăluie, de asemenea, cât de rapid se extinde Cosmosul, număr cuantificat de constanta Hubble.

Măsurătorile ACT sugerează o constantă Hubble având valoarea de 67,6 km pe secundă pe megaparsec (km/s/Mpc). 1 Mpc (megaparsec)=3.260.000 ani-lumină.

Acest rezultat este aproape identic cu estimarea anterioară de 67,4 km/s/Mpc stabilită de către echipa satelitului Planck, dar este mai mică decât valoarea de 74 km/s/Mpc dedusă din măsurătorile galaxiilor.

„Nu știm dacă această diferenţă este consecinţa unor efecte sistematice sau unui fenomen nou, despre care nu ne-am dat seama. Cosmologia este la fel de interesantă de fiecare dată”, a declarat profesorul Page.

„Nu am avut o preferință pentru o anumită valoare a constantei Hubble. Am găsit o viteză a expansiunii Universului conformă cu estimarea echipei de cercetători ce au utilizat satelitul Planck.

Acest lucru ne oferă mai multă încredere în măsurătorile celei mai vechi radiaţii a Universului”, a declarat Dr. Steve Choi, un cercetător al Universității Cornell și al Universității Princeton.

„Este bine că acum avem o confirmare a modelul nostru cosmologic din două măsurători diferite, dar ar fi fost frumos să avem un indiciu cu privire la ceva nou.

Totuși, dezacordul cu studiul din anul 2019, cu privire la mișcările galaxiilor, nu elimină posibilitatea ca un fenomen fizic necunoscut să fie implicat în aceste observaţii”, a declarat Dr. Aiola.

„Satelitul Planck a măsurat aceeași radiaţie electromagnetică, dar noua imagine obţinută de ACT dezvăluie mai multe dintre cele mai vechi modele ale acesteia prin măsurarea polarizării cu o fidelitate mai mare”, a declarat Suzanne Staggs, cercetător principal al ACT, de la Universitatea Princeton.

Rezultatele au fost publicate într-o serie de lucrări pe serverul arXiv.org.