Astronomie

Toate galaxiile din Univers par să efectueze o rotaţie completă într-un miliard de ani

Astronomii au descoperit că materia de la marginea exterioară a galaxiilor, indiferent de mărimea lor, efectuează o rotaţie completă în jurul centrului galactic în aproximativ 1 miliard de ani.

În cazul galaxiei Calea Lactee, oamenii de ştiinţă presupun că în centrul acesteia se află o gaură neagră supermasivă, denumită Sagittarius A, aflată în apropierea constelaţiei Săgetătorul (Sagittarius).

Galaxia spirală M101

Galaxia spirală M101. Credit: Subaru Telescope/Hubble space Telescope/Robert Gendler/APOD)

„Nu este o precizie de ceas elvețian, dar, indiferent dacă o galaxie este foarte mare sau foarte mică, materia aflată la marginea galaxiilor efectuează o rotaţie completă în jurul centrului galactic în aproximativ 1 miliard de ani”, a explicat cercetătorul Gerhardt Meurer de la University of Western Australia care face parte din International Centre for Radio Astronomy Research (ICRAR)

Se ştie că obiectele cosmice aflate mai aproape de centrul galaxiei Calea Lactee efectuează o rotaţie completă în jurul lui Sagittarius A în mai puţin de 1 miliard de ani. Din acest motiv un an cosmic sau un an galactic, adică timpul necesar pentru ca Sistemul Solar să efectueze o rotaţie completă în jurul centrului galactic, este de 225…250 de milioane de ani.

Curba de rotație a galaxiilorCurba de rotație a galaxiei M33 (punctele de culoare galbenă și albastră) determinată pe baza hidrogenului neutru (linia spectrală corespunzatoare unei lungimi de undă de 21 cm) și curba de rotație care rezultă pe baza materiei vizibile (linia albă). Pentru explicarea diferenței dintre cele două curbe s-a presupus existența unui halou de materie întunecată ce înconjoară galaxia. Credit: Wikipedia

Descoperirea cercetătorilor implică faptul că în cazul galaxiilor mici materia de la periferia acestora trebuie să se deplaseze mai lent decât în cazul galaxiilor mari, deoarece distanța parcursă, în aceeaşi perioadă de timp, este mai mică.

Cercetătorii au măsurat vitezele radiale ale hidrogenului neutru în aproximativ 130 de galaxii, de la galaxii pitice neregulate şi până la galaxii spirale enorme. Aceste măsurători le-au permis astronomilor să calculeze timpul necesar fiecărei galaxii pentru a finaliza o rotație completă și acesta a fost, cu aproximaţie, 1 miliard de ani.

Cercetătorii au găsit, de asemenea, o corelație între distribuția surselor de lumină (stele) şi hidrogenul atomic aflat la marginea galaxiilor, ceea ce a confirmat faptul că materia de la periferia galaxiilor parcurge o rotaţie completă în jurul centrului galactic în aproximativ 1 miliard de ani.

O altă descoperire surprinzătoare a fost reprezentată de stelele bătrâne. Bazându-se pe modelele existente, astronomii s-au aşteptat să găsească preponderent stele tinere la periferia galaxiilor, dar au constatat existenţa unui număr mare de stele bătrâne, alături de stele tinere şi gaz interstelar.

„Acesta este un rezultat important, deoarece acum știm că materia de la periferia galaxiilor, formată din stele bătrâne, stele tinere şi gaz interstelar, parcurge o rotaţie completă în jurul centrului galactic în aproximativ 1 miliard de ani”, a declarat Meurer.

Cercetătorii au semnalat faptul că sunt necesare studii suplimentare pentru a verifica dacă rezultatele obţinute sunt într-adevăr universale. Poate că, din întâmplare, ei au selectat pentru studiul lor galaxii având aceleaşi caracteristici.

Studiul astronomilor a fost publicat în The Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.