Astronomie

Telescopul spațial James Webb este gata de lansare. Ce trebuie să ştiţi despre el.

Telescopul spațial James Webb, cel mai performant observator spațial construit vreodată, este în sfârșit pregătit pentru lansarea programată în 25.12.2021, după decenii de așteptare.

O adevărată minune inginerească, telescopul va ajuta la găsirea răspunsurilor la unele întrebări fundamentale despre Univers, privind înapoi în timp 13 miliarde de ani.

Iată în continuare 5 lucruri pe care trebuie să le cunoaşteţi despre telescopul James Webb, succesorul telescopului spaţial Hubble.

1. Oglindă uriașă din beriliu placat cu aur

Piesa centrală a telescopului este enorma sa oglindă primară, o structură concavă cu un diametru de 6,5 m și formată din 18 oglinzi hexagonale mai mici. Acestea sunt fabricate din beriliu acoperit cu aur, fiind optimizate pentru a reflecta radiaţia în infraroșu din zonele îndepărtate ale universului.

Observatorul are, de asemenea, 4 instrumente științifice care îndeplinesc împreună 2 obiective principale: imagistica obiectelor cosmice și spectroscopie, adică descompunerea radiaţiei electromagnetice în lungimi de undă separate pentru a studia proprietățile fizice și chimice ale materiei cosmice.

Oglinda și instrumentele telescopului sunt protejate de un parasolar cu 5 straturi, care are forma unui zmeu și care a fost proiectat să se desfășoare până la dimensiunea unui teren de tenis.

Membranele parasolarului sunt realizate din kapton, un material cunoscut pentru rezistența şi stabilitatea ridicată într-un interval mare de temperatură.

Partea scutului îndreptată spre Soare se va încinge până la 110 de grade Celsius, în timp ce cealaltă parte a acestuia va suporta minime de -237 grade Celsius.

Telescopul James Webb - construcție

Construcţia telescopului James Webb. Credit: NASA

Telescopul are, de asemenea, un „autobuz de navă spațială” care conține subsistemele sale pentru energie electrică, propulsie, comunicații, orientare, încălzire și prelucrare a datelor.

În total, telescopul Webb cântărește la fel de mult ca un autobuz școlar.

2. O călătorie de milioane de km

Telescopul va fi plasat pe orbită la aproximativ 1,5 milioane de km de Pământ, aproximativ de patru ori distanța dintre planetă noastră și Lună.

Spre deosebire de Hubble, cel mai mare telescop spațial actual care se învârte în jurul Pământului, telescopul Webb va orbita Soarele.

El va rămâne în spatele Pământului, privind dinspre Soare, iar parasolarul lui Webb va fi mereu între oglinda sa și Soare.

Călătoria telescopului va dura aproximativ o lună până într-o regiune a spațiului cunoscută sub numele de al doilea punct Lagrange sau L2.

Telescopul James Webb în punctul Lagrange L2

Telescopul spațial James Webb va fi poziționat în punctul Lagrange L2. Credit: NASA

Chiar dacă astronauții au fost trimiși să repare telescopul Hubble, niciun om nu a călătorit vreodată până pe orbita planificată a telescopului Webb.

3. Origami high-tech

Deoarece telescopul este prea mare pentru a fi lansat de o rachetă în configurația sa operațională, el trebuie transportat pliat, în stil origami.

După aproximativ 30 de minute de la decolare, antena de comunicații și panourile solare care îl alimentează cu energie vor fi desfășurate.

Urmează apoi desfășurarea parasolarului, care până atunci a stat pliat ca un acordeon. Acest lucru se va realiza începând cu ziua a șasea, după ce telescopul a trecut de Lună. Membranele sale subțiri vor fi ghidate de un mecanism complex care implică 400 de scripeţi și 400 m de cablu.

În a doua săptămână va veni în sfârșit rândul oglinzii să se deschidă. Odată ajunse în configurația finală, instrumentele trebuie să se răcească și să fie calibrate, iar oglinzile reglate foarte precis.

După 6 luni telescopul va fi gata de exploatare.

4. Viața, universul și totul

Telescopul spațial Webb are două misiuni științifice principale, care împreună vor reprezenta mai mult de 50% din timpul său de observare.

În primul rând, el va explora fazele timpurii ale istoriei cosmice, privind înapoi în timp la doar câteva sute de milioane de ani după Big Bang.

Astronomii vor să vadă cum s-au format primele stele și galaxii și cum au evoluat acestea în timp.

Al doilea obiectiv major este descoperirea exoplanetelor, adică planete din afara sistemului solar. De asemenea, telescopul va investiga posibilitatea existenţei vieții pe acele lumi îndepărtate, studiind atmosferele acestora.

Marea promisiune oferită de telescopul Webb constă în capacitatea sa de observare în infraroșu.

Spre deosebire de radiaţia ultravioletă și spectrul vizibil (optic) analizate, în mare parte, de telescopul Hubble, lungimile de undă mai mari ale infraroșului pătrund mai ușor în praf, permițând o vedere mai clară a universului timpuriu, învăluit în nori.

De asemenea, infraroșul le permite oamenilor de știință să „vadă” mai departe în timp ca urmare a unui fenomen numit deplasare spre roșu. Lungimea de undă a radiaţiei electromagnetice de la obiectele cosmice îndepărtate se deplasează, pe măsură ce universul se extinde, spre capătul infraroșu al spectrului electromagnetic.

De asemenea, sunt planificate şi observații în Sistemul Solar, ale lui Marte și ale Europei, luna înghețată a lui Jupiter.

5. Decenii în devenire

Astronomii au început să dezbată problema telescopului care ar trebui să-i succeadă telescopului Hubble în anii 1990, dar construcția telescopului Webb a început în 2004.

Lansarea a fost amânată de mai multe ori, inițial fiind planificată pentru 2007, apoi 2018… .

Observatorul spaţial Webb este rezultatul unei ample colaborări internaționale și integrează instrumente canadiene și europene.

Peste 10.000 de oameni au lucrat la proiect, bugetul ajungând, în cele din urmă, la aproximativ 10 miliarde de dolari.

Misiunea telescopului este programată să dureze cel puțin 5 ani, dar sperăm la 10 ani sau mai mult.

Traducere după 5 Things to Know About The James Webb Space Telescope Before It Launches