Biologie

Rechinii migrează folosind câmpul magnetic al Pământului ca o busolă

Rechinii sunt cunoscuți pentru migrațiile lor pe distanțe lungi (mii de kilometri), dar nu se cunoaşte cu precizie cum se orientează. Cu toate acestea, un nou experiment interesant, care a implicat bazine și câmpuri magnetice, ne poate oferi, totuși, câteva sugestii în acest sens.

Știind că rechinii sunt sensibili la câmpurile electromagnetice, cercetătorii au efectuat teste cu 20 de rechini tineri Bonnethead (Sphyrna tiburo), capturați în sălbăticie și introduşi individual într-un bazin circular.

Cercetătorii au studiat efectul câmpurilor magnetice asupra direcției de înot a rechinilor, concluzia cercetătorilor fiind aceea că rechinii folosesc câmpurile magnetice pentru a se orienta.

Rechinii migrează folosind câmpul magnetic al Pământului

Credit: Jag_czl/iStock/Getty Images Plus

„Nu se cunoştea modul prin care rechinii reușesc să navigheze cu succes în timpul migrației către locațiile vizate, iar această cercetare susține teoria că aceștia folosesc câmpul magnetic al Pământului pentru a-și găsi drumul, ca un GPS al naturii”, a declarat oceanograful Bryan Keller de la Florida State University.

În experiment, rechinii au fost expuşi unor câmpuri magnetice care au reprodus condițiile de migraţie ale acestora atât către nord, cât și spre sud. În configurația sudică, rechinii au avut tendința de a se deplasa spre nord.

Efectul câmpurilor magnetice asupra direcției de înot a rechinilor

Configurarea experimentului. Credit: Keller, Current Biology 2021.

Atunci când direcţia câmpului magnetic din bazin a coincis cu direcţia câmpului magnetic din locul unde au fost capturați rechinii, aceștia nu au avut nicio preferință în ceea ce privește deplasarea într-o anumită direcție, probabil că se simţeau ca şi cum s-au întors acolo unde ar trebui să fie. Ambele rezultate s-au potrivit cu ipotezele de lucru ale cercetătorilor.

Nu a existat nicio diferență vizibilă atunci când rechinii au fost expuși la configurația nordică.

Cercetătorii au sugerat că acest lucru se datorează faptului că rechinii nu au experimentat niciodată o astfel de configurație a câmpului magnetic, cu alte cuvinte ei răspund doar la condiţiile pe care le cunosc din călătoriile lor, mai degrabă decât la orice câmp magnetic la care sunt supuşi oriunde pe Pământ. Desigur, sunt necesare mai multe cercetări pentru a confirma acest lucru.

Autorii studiului sugerează că rezultatele experimentului sunt valabile și în cazul altor tipuri de specii de rechini. Ca exemplu, marele rechin alb care migrează între Africa de Sud și Australia.

„Este remarcabil că un rechin poate înota 20.000 de kilometri dus-întors într-un ocean tridimensional și se poate întoarce la același loc. Într-o lume în care oamenii folosesc GPS-ul pentru a naviga aproape peste tot, această abilitate este cu adevărat remarcabilă”, a declarat Keller.

Structura populației de rechini ar putea fi, de asemenea, controlată de acest simț magnetic, sugerează cercetătorii. Este posibil că reacţiile la câmpul magnetic al Pământului să afecteze localizarea populațiilor de rechini și genetica acestor comunități.

Nu doar rechinii se deplasează utilizând câmpul magnetic al Pământului. Se ştie că și țestoasele marine folosesc diferite semnături magnetice pentru a-și găsi drumul înapoi la plajele unde au eclozat, acoperind uneori distanțe uriaşe, similare cu cele străbătute de rechini.

Cercetătorii vor să testeze modul cum răspund rechinii la câmpurile magnetice de la obiecte create de om, cum ar fi cablurile și modul cum aceste câmpuri afectează viața de zi cu zi a rechinilor.

Cercetarea a fost publicată în Current Biology.