Biologie

Oamenii de ştiinţă au descoperit o bacterie care produce hidrogen

Un cercetător de la Missouri University of Science and Technology a descoperit o bacterie care poate produce hidrogen, un element care într-o zi ar putea reduce dependența noastră de petrol.

BacteriiBacterii. Credit: Shutterstock

Dr. Melanie Mormile, profesor de ştiinţe biologice la Missouri S & T, şi echipa sa au descoperit bacteria Halanaerobium hydrogeninformans în Soap Lake din Washington. Aceasta poate „produce hidrogen în condiții saline și alcaline în cantități ce rivalizează cu cele produse de organismele modificate genetic”, afirmă Mormile.

„De obicei studiez ecologia microbiană globală a unor medii extreme, dar această bacterie specială mi-a atras atenţia”, spune Mormile. „Intenționez să o studiez mai detaliat într-un mediu izolat”.

Mormile este un expert în ecologia microbiană a unor medii extreme şi ea nu căuta în mod special o bacterie care ar putea produce hidrogen. În schimb, era interesată de bacterii care ar putea ajuta la curățarea mediului înconjurător, studiind în special bacteriile extremofile ce pot fi găsite în Soap Lake. Extremofilele sunt microorganisme care trăiesc în condiţii de temperaturi extreme, aciditate, alcalinitate sau concentraţii chimice ridicate. Trăind în condiții de mediu atât de ostile, Halanaerobium hydrogeninformans şi-a dezvoltat capacități metabolice prin care s-a adaptat unor medii contaminate.

În legătură cu Halanaerobium hydrogeninformans, Mormile se aștepta să găsească o bacterie care reduce fierul și astfel să poată descrie o nouă specie de bacterie. Ceea ce a descoperit a fost o nouă specie de bacterie care poate produce hidrogen și 1,3-propandiol în condiții de pH ridicat şi salinitate ridicată, compuşi care s-ar putea dovedi valoroşi din punct de vedere industrial. 1,3-propanediol este un compus organic ce se poate folosi în cadrul unor produse industriale, inclusiv adezivi și vopsele. Acesta este, de asemenea, un solvent care poate fi folosit ca antigel.

Infrastructura existentă nu este încă pregătită pentru ca hidrogenul să poată înlocui benzina pe post de combustibil pentru avioane, trenuri și automobile. Dar dacă hidrogenul va deveni o alternativă la benzină, atunci Halanaerobium hydrogeniformans, ce ar urma să fie produsă la scară industrială, ar putea fi o soluție – deși nu într-un viitor apropiat.

„Ar fi minunat să putem produce hidrogen la scară industrială pe baza acestor bacterii”, spune Mormile. „Cu toate acestea, nu am fost încă în măsură să realizăm acest lucru”.

Rezultatele cercetărilor au fost prezentate de Mormile într-un articol publicat în Frontiers in Microbiology.

Traducere şi adaptare după Scientists Discover Bacteria that Produces Hydrogen