Astronomie

Ipoteza Zoo: Civilizaţiile extraterestre evită planeta Pământ?

Ipoteza „grădina zoologică” reprezintă o încercare de răspuns la Paradoxul lui Fermi, care evidenţiază discrepanţa dintre lipsa de dovezi în sprijinul existenței vieții extraterestre şi probabilitatea de existență în Univers a unor civilizații extraterestre.

Pe baza numărului de galaxii cunoscute, a numărului de stele din interiorul acestor galaxii și a numărului de planete care ar putea orbita acele stele, rezultă că ar trebui să existe viață extraterestră. Cu toate acestea, până în prezent, nu s-au gasit dovezi în acest sens şi această contradicţie a fost denumită Paradoxul lui Fermi.

Unde sunt civilizaţiile extraterestre?

Paradoxul lui Fermi i-a surprins pe oamenii de ştiinţă, care nu au reuşit să găsească un răspuns la această problemă. Deși s-au emis numeroase ipoteze prin care s-a încercat să se răspundă la Paradoxul lui Fermi, ipoteza Zoo pare să fie una dintre cele mai plauzibile explicaţii care au fost propuse de oamenii de ştiinţă.

Ipoteza Zoo a fost lansată în anul 1973 de către astronomul John Ball de la MIT. Acesta a postulat că ar putea exista civilizaţii extraterestre, doar că acestea, pur și simplu, ne ignoră, forțându-ne să trăim într-un fel de „grădină zoologică” cosmică, unde ne pot monitoriza activitatea fără să ne deranjeze.

Ipoteza Zoo

Nu deranjaţi. Credit: NASA/ScienceAlert

Cu alte cuvinte, ipoteza Zoo presupune că există viața extraterestră, dar că aceasta este atât de avansată încât civilizaţiile extraterestre nu-şi doresc să influențeze societatea noastră primitivă. Această presupunere are sens, mai ales dacă ţinem cont că viața ar fi putut evolua şi progresa într-un ritm mult mai rapid pe alte planete din galaxia noastră.

Ritmul în care umanitatea a progresat în ultimii 100 de ani ne arată la ce nivel de dezvoltare ar putea fi o potenţială civilizaţie extraterestră care a evoluat timp de 100 de milioane de ani sau mai mult.

„O altă civilizație, care este, să zicem, cu un secol mai tânără decât a noastră s-ar putea să nu fie în măsură să comunice pe distanțe interstelare, aşa cum nici noi nu eram în stare cu un secol în urmă”, explică John Ball.

„O civilizaţie cu un mileniu mai veche decât a noastră, poate folosi, probabil, o cu totul altă tehnologie pentru comunicațiile interstelare, bazată pe modulaţia undelor gamma, pe care civilizaţia umană actuală încă nu ştie cum s-o folosească”.

Dacă această ipoteză este corectă, atunci s-ar putea să existe civilizații extraterestre atât de avansate în comparaţie cu civilizaţia noastră, încât acestea, pur şi simplu, nu sunt interesate de noi.

John Ball încearcă să explice acest lucru arătând că atitudinea civilizaţiilor extraterestre avansate faţă de noi poate fi comparabilă cu cea pe care noi o avem faţă de creaturile mai puţin inteligente de pe Pământ.

Această concepţie ne reaminteşte de celebrul fizician Stephen Hawking care a avertizat că unele civilizaţii extraterestre ar putea fi periculoase pentru omenire, deoarece s-ar putea afla în căutare de planete pe care să le exploateze și să le colonizeze.

Mai există şi alte ipoteze în legătură cu Paradoxul lui Fermi, cum ar fi cea care susţine că viața extraterestră există, dar că este foarte primitivă sau ipoteza că au existat civilizaţii extraterestre, dar între timp acestea au dispărut.

Adevărul este că, deocamdată, nimeni nu are un răspuns la Paradoxul lui Fermi. Dovezile ştiinţifice reprezintă singurul mod prin care pot fi confirmate sau infirmate toate aceste ipoteze şi oamenii de ştiinţă lucrează la acest lucru.