Astronomie

De ce nu s-au descoperit civilizaţii extraterestre? Astrobiologii afirmă că acestea ar fi dispărut cu mult timp în urmă

Potrivit astrobiologilor australieni Charley Lineweaver și Aditya Chopra de la Australian National University, viaţa de pe alte planete ar putea fi de scurtă durată, extincţia eventualelor forme de viaţă producându-se rapid.

Galaxia spirală Messier 104O imagine obţinută de telescopul spațial Hubble ce prezintă galaxia spirală Messier 104 sau NGC 4594 aflată la o distanţă aproximativă de 29 milioane de ani-lumină de noi.

Credit imagine: NASA/Hubble Heritage Team.

„Probabil că Universul este plin cu planete locuibile, astfel încât mulți oameni de știință cred că ar trebui să existe şi numeroase civilizaţii extraterestre. Viața timpurie este însă fragilă, astfel încât credem că rareori aceasta evoluează destul de repede pentru a supraviețui”, a declarat Dr. Chopra, autorul principal al unui studiu publicat în revista Astrobiology.

„Cele mai multe medii planetare timpurii sunt instabile. Pentru ca o planetă să devină locuibilă, formele de viață trebuie să regleze efectul gazelor de seră, cum ar fi apa și dioxidul de carbon, pentru a menține temperatura de la suprafața planetei stabilă”.

În urmă cu aproximativ 4 miliarde de ani, Pământul şi alte planete terestre din Sistemul Solar erau locuibile.

Cu toate acestea, după aproximativ un miliard de ani de la formarea lor, Venus şi Marte au devenit pustii. Viața microbiană timpurie de pe aceste planete, dacă a existat vreodată, nu a reușit să stabilizeze mediul înconjurător aflat într-o schimbare rapidă”, afirmă Prof. Lineweaver. „Viața de pe Pământ a jucat, probabil, un rol important în stabilizarea climei planetei”.

Dr. Chopra a declarat că teoria lor „a rezolvat un puzzle. Misterul faptului că nu am găsit încă civilizaţii extraterestre ar putea avea mai puțin de-a face cu probabilitatea de apariţie a vieții sau a inteligenței, ci mai mult cu faptul că evoluţia rapidă a mecanismelor de reglare biologică se produce rar, aceste mecanisme reglând ciclurile de feedback de la suprafaţa planetelor”.

Cu toate acestea, aşa cum fizicianul Enrico Fermi a arătat în anul 1950, pe planetele terestre pe care există apă, ingredientele și sursele de energie necesare pentru ca viaţa să fie omniprezentă, nu s-au găsit semne ale existenţei vieţii extraterestre.

O soluție plauzibilă pentru paradoxul lui Fermi este extincţia timpurie a vieţii, teorie pe care oamenii de ştiinţă au denumit-o Gaian Bottleneck.

„Premisele și ingredientele necesare vieţii par să existe din abundenţă în Univers. Cu toate acestea, Universul nu pare a fi plin de viață. O explicaţie ar fi aceea că există o probabilitatea redusă de apariție a moleculelor complexe”, au spus astrobiologii.

„Vă prezentăm o explicaţie alternativă: Gaian Bottleneck. Dacă viața apare pe o planetă, aceasta doar rareori evoluează destul de repede pentru a stabiliza concentraţiile gazelor cu efect de seră din atmosferă și albedoul planetei. Acestea sunt condiţiile care asigură o temperatură la suprafață planetei propice existenţei apei în stare lichidă și-i conferă acesteia caracterul locuibil”.

Teoria Gaian Bottleneck sugerează că „(i) extincţia cosmică este implicită pentru majoritatea formelor de viaţă care au apărut pe planetele stâncoase din Univers și (ii) planetele stâncoase trebuie să fie locuite pentru a rămâne locuibile”.

Sursă: Sci-news