Biologie

Drepneaua poate zbura timp de 10 luni fără oprire

Cu ajutorul unor etichete electronice miniaturale, cercetătorii au descoperit că drepneaua, o pasăre asemănătoare cu rândunica, poate rămâne în aer timp de 10 luni, fără a atinge solul. Acesta este un record pentru cel mai îndelungat zbor al unei păsări.

DrepneauaDrepneaua. Credit: Scyrene/Flickr

Oamenii de ştiinţă au bănuit de mult timp că drepnelele pot petrece o lungă perioadă de timp în aer, dar acum există dovezi în acest sens datorită unei tehnologii de monitorizare a zborului acestor păsări.

Cercetătorii au montat etichete electronice miniaturale pe 13 drepnele şi au urmărit activitatea acestora pe parcursul a 2 ani. S-a constatat că 3 dintre aceste păsări au zburat neîntrerupt timp de 10 luni, acestea revenind la sol doar pentru o perioadă de 2 luni, timp în care s-au împerecheat, afirmă cercetătorii de la Lund University din Suedia.

„Această descoperire completează cunoştinţele noastre privind fiziologia păsărilor”, a declarat Anders Hedenström, un membru al echipei de cercetători.

„Un zbor neîntrerupt de 10 luni reprezintă cea mai îndelungată perioadă de zbor a unei păsări. Este un record”, a adăugat Anders Hedenström.

Etichetele electronice miniaturale amplasate pe spatele acestor păsări le-au furnizat cercetătorilor informaţii privind durata de timp petrecută de acestea în aer, viteza de zbor şi locația lor curentă.

Chiar și păsările care au coborât la sol pentru un scurt timp au rămas în aer 99,5% din timpul perioadei lor de migrare.

Dispozitivele electronice care au monitorizat zborul acestor păsări cântăresc mai puțin de 1 gram și au senzori de lumină montaţi pe ele.

Oamenii de știință au constatat că păsările care nu au atins pământul timp de aproape un an şi-au schimbat penajul pe aripi și cozi în timp ce se aflau în aer.

Chiar dacă cercetătorii conduşi de Anders Hedenström au identificat cât timp pot rămâne în aer aceste păsări, este necesar să înţelegem cum reuşesc acestea să zboare neîntrerupt atât de mult timp, având în vedere că ele au nevoie de multă energie, și cum reuşesc drepnelele să doarmă, asta dacă într-adevăr dorm.

„S-ar putea ca aceste păsări să doarmă în timp ce planează”, a explicat Hedenström.

„În fiecare zi, în amurg și în zori, aceste păsări se ridică până la o altitudine de aproximativ 2-3 kilometri. Poate că dorm în timp ce planează, dar nu suntem siguri”.

Rezultatele studiului au fost publicate în Current Biology.

În clipul video de mai jos puteţi vedea în acţiune aceste păsări incredibile.