Paleontologie

Dinozaurii au părăsit Europa în Cretacicul Timpuriu

O echipă de paleontologi, condusă de cercetătorul Dr. Alexander Dunhill de la University of Leeds, a folosit „Teoria Rețelei” pentru a descrie răspândirea dinozaurilor în întreaga lume în Mezozoic (perioadă cuprinsă între 252 milioane de ani în urmă şi 66 de milioane de ani în urmă), inclusiv un curios exod al acestora din Europa în Cretacicul Timpuriu (perioadă cuprinsă între 146 milioane de ani în urmă şi 100 de milioane de ani în urmă).

Migrația dinozaurilorO hartă care arată migraţia dinozaurilor din Europa către alte continente în Cretacicul Timpuriu. Credit: Alex Dunhill/University of Leeds.

Deşi Teoria Rețelei este frecvent utilizată în informatică pentru analiza traficului pe Internet, abia recent aceasta a fost aplicată în cercetările din biologie. Acum putem vorbi şi despre primul studiu care utilizează această teorie pentru a descrie răspândirea dinozaurilor.

„Deşi Teoria Rețelei a fost studiată în fizică de un număr de ani, în cele din urmă aceasta a pătruns şi în alte discipline”, a declarat Dr. James Sciberras de la Universitatea din Bath.

„Ideea că cele mai multe lucruri pot, și ar trebui, să fie analizate în contextul unui sistem întreg va conduce la noi descoperiri interesante într-o gamă largă de domenii ale ştiinţei”, adaugă Dr. James Sciberras.

Cercetătorii conduşi de Dr. Dunhill au reconfirmat unele studii anterioare care au constatat că dinozaurii au continuat să migreze în toate părțile lumii, chiar şi după ce supercontinentul Pangaea s-a divizat în mai multe continente separate de oceane.

„Noi credem că temporar s-au format poduri de teren, ca urmare a variației nivelului mării, care au legat continentele între ele”, a spus Dr. Dunhill.

„Astfel de structuri masive care se întind, de exemplu, din India-Madagascar până în Australia sunt greu de imaginat”.

„Dacă însă ne referim la o scară a timpului de ordinul a zeci de milioane de ani, este foarte posibil ca activitatea plăcilor tectonice să contribuie la formarea unor astfel de poduri de teren”.

Paleontologii au folosit Paleobiology Database, o bază de date cu toate fosilele de dinozaur descoperite până în prezent în întreaga lume.

Înregistrările fosile pentru aceeaşi familie de dinozaur, de pe diferite continente, au fost analizate încrucișat, pe perioade diferite de timp, pentru identificarea legăturilor dintre ele. Pe baza acestei analize, paleontologii au încercat să deducă cum au migrat dinozaurii.

Cercetătorii s-au confruntat însă cu o problemă. Pentru unele regiuni ale lumii, cum ar fi Europa, există numeroase înregistrări fosile, datorită numeroaselor săpături paleontologie din zonă, în timp ce alte părți ale lumii sunt, în mare parte, neexplorate.

Pentru a ţine cont de această diferenţă în ceea ce priveşte răspândirea pe glob a înregistrările fosile, care ar putea distorsiona rezultatele, cercetătorii au aplicat un filtru asupra înregistrărilor din baza de date pentru a contoriza doar prima apariţie a unor fosile, din aceeaşi familie de dinozaur, răspândite pe două continente.

Rezultatele, care au fost publicate online în Journal of Biogeography, susțin ideea că migraţia dinozaurilor nu a încetat complet după divizarea continentului Pangaea, deşi  aceasta s-a redus.

Surprinzător, studiul arată că în timpul Cretacicului Timpuriu a avut loc migraţia dinozaurilor din Europa către alte continente.

„Acesta este un rezultat curios, care nu are nicio explicație concretă”.

„Ar putea fi vorba despre o migrație autentică sau s-ar putea ca rezultatele obţinute să fie consecinţa unor înregistrări fosile incomplete şi sporadice”, a spus Dr Dunhill.