Terra

De unde provine numele planetei Pământ?

Este important să înţelegem că există denumiri diferite ale planetei Pământ în funcţie de limba la care ne referim. Astfel, planeta noastră este denumită „terra” în portugheză, „dünya” în turcă şi „aarde” în olandeză, pentru a numi doar câteva nume având aceeaşi etimologie. Toate aceste denumiri au provenit dintr-o origine comună al cărei înţeles era „pământ” sau „sol”.

De unde provine numele planetei Pământ

Numele din limba engleză pentru planeta noastră este „Earth” şi acesta provine din urmă cu cel puţin 1.000 ani. Aşa cum limba engleză a evoluat din anglo-saxonă, odată cu migrarea anumitor triburi germanice de pe continent în Marea Britanie în secolul al V-lea d.Hr., cuvântul „Earth” a provenit din cuvântul anglo-saxon „erda” și echivalentul său germanic „erde” care înseamnă „pământ” sau „sol”. În engleza veche, cuvântul a devenit „eor(th)e” sau „ertha”. Există diverse ipoteze precum că originea cuvântului poate fi găsită în rădăcina „er” din limbile indo-europene. Se crede că aceasta a generat mai multe adaptări moderne ale cuvântului ce sunt utilizate în limbile din prezent.

Pământul este singura planetă din Sistemul Solar al cărei nume nu derivă din mitologia greco-romană. Toate celelalte planete au fost denumite după zei și zeițe din mitologia greco-romană.

Mai multe informaţii:

1. Traducerea Bibliei în limba engleză a reprezentat una dintre cele mai vechi consemnări în scris a numelui planetei – „Dumnezeu a numit uscatul pământ (Earth), iar grămada de ape a numit-o mări. Dumnezeu a văzut că lucrul acesta era bun”. (Geneza 1.10)
  1. Pământul este singura planetă din Sistemul Solar ce are plăci tectonice. Crusta exterioară a Pământului este împărțită în regiuni cunoscute drept plăci tectonice. Ele se pot deplasa pe suprafața mantalei în direcţii contrare unele faţă de altele. Atunci când două plăci tectonice se ciocnesc, placa mai grea va intra sub placa mai ușoară (N.t. Procesul se numește subducție).
  1. Rotaţia Pământul în jurul axei proprii nu durează 24 ore. Aceasta durează 23 ore, 56 de minute şi 4 secunde (N.t. Ziua siderală). Dacă ţinem cont şi de mişcarea Pământului în jurul Soarelui, obţinem o durată de 24 ore (N.t. Ziua solară medie durează 24 ore şi reprezintă durata necesară pentru ca Pământul să ajungă din nou cu același meridian îndreptat spre Soare).
  1. Toată lumea știe că Luna este satelitul natural al Pământului. Dar știți că mai există încă 2 asteroizi care au orbitele „legate” de orbita Pământului? Aceştia se numesc 3753 Cruithne și 2002 AA29. Primul dintre ei nu orbitează de fapt Pământul, dar parcurge o orbită în jurul Soarelui în rezonanță orbitală 1:1 cu Pământul, ceea ce creează impresia că acesta ar orbita Pământul. Cu toate acestea, el îşi urmează propria traiectorie, distinctă de cea a Pământului, în jurul Soarelui. Asteroidul 2002 AA29 se deplasează în jurul Soarelui pe o orbită foarte asemănătoare cu cea a Pământului, dar în acelaşi timp parcurge şi o orbită în formă de potcoavă în jurul Pământului. Prin urmare, acesta se află cel mai aproape de Pământ la un interval de 95 ani.
  1. Pământul îşi încetineşte treptat mişcarea de rotaţie. Din această cauză, după anumite intervale de timp, se adaugă o secundă în plus la perioada sa de rotaţie. Cu alte cuvinte, cu milioane de ani în urmă o zi de pe Pământ ar fi fost de doar 20 ore. Se crede că peste câteva milioane de ani o zi de pe Pământ va fi de 27 ore.

Traducere şi adaptare după How Earth Got Its Name