Ce determină succesul şcolar?

Cercetările recente sugerează că succesul şcolar este parţial determinat de anumite trăsături de caracter. Curajul, perseverenţa şi pasiunea pentru atingerea unor obiective pe termen lung, par a reprezenta trăsături care prezic succesul şcolar, mai mult chiar decât nivelul de inteligenţă IQ.

Elevii fericiți obțin note mai mariElevii fericiţi obțin note mai mari. Credit: woodleywonderworks, CC BY-NC

De asemenea, cercetătorii au demonstrat că o „mentalitate evolutivă”, ceea ce înseamnă că o persoană înţelege că abilităţile pot fi îmbunătăţite şi dezvoltate prin practică, este strâns legată de succesul şcolar.

Cercetătorii de la Research Schools International studiază şi alte trăsături de caracter care ar putea contribui la succesul şcolar. Într-un studiu recent, noi am explorat care este relația dintre fericire și rezultatele obţinute de elevi. Elevii fericiţi obţin rezultate mai bune la școală? Ce-i face pe elevi fericiţi?

Fericirea şi succesul şcolar

Ce este fericirea?

Psihologul Daniel Gilbert de la Harvard defineşte fericirea sub forma unor sentimente pozitive ce apar frecvent şi care sunt însoţite de sentimentul că viaţa are sens.

Cercetările din psihologie au demonstrat existenţa unei legături puternice între fericire şi succesul la locul de muncă. De exemplu, Gilbert şi colegii săi au arătat că angajaţii care sunt fericiţi au tendinţa să-şi îndeplinească mai bine sarcinile de serviciu, câştigă mai mulţi bani şi reprezintă un ajutor pentru colegii lor.

Cercetătorii din educaţie se află doar la început în ceea ce priveşte explorarea relaţiei dintre fericire şi succesul şcolar al elevilor.

Rezultatele obţinute de cercetătorii de la Research International Schools au evidenţiat o corelaţie semnificativă între gradul de fericire și succesul şcolar. Mai mult decât atât, noi am constatat că relaţiile interumane sunt fundamentale pentru fericirea elevilor.

Importanţa fericirii

O gândire pozitivă îi ajută pe elevi la scoalăO gândire pozitivă îi ajută pe elevi în activitatea şcolară. Credit: horizontal.integration, CC BY-NC-SA

Pentru studiul nostru am utilizat datele cu privire la gradul de fericire şi rezultatele obţinute la învăţătură de la 94% dintre elevii (435 elevi) de la St Andrew’s Episcopal School.

Rezultatele noastre au arătat că, în medie, elevii care au declarat că sunt fericiţi au obţinut note mai mari. Mai exact, am găsit o corelaţie statistică semnificativă între fericire şi rezultatele elevilor.

Elevii au mărturisit adeseori că starea de fericire, cum ar fi emoţiile pozitive cauzate de bucurie sau distracţie, i-a ajutat în activitatea şcolară. Un elev ne-a declarat că: „În şcoală mă simt fericit şi acceptat aşa cum sunt, ceea ce-mi oferă o experienţă plăcută şi distractivă de învăţare”. Un alt elev ne-a explicat: „Întotdeauna reuşesc să obţin cele mai bune rezultate atunci când sunt implicat într-un proiect care mi se pare foarte interesant şi distractiv”.

Rezumând, un alt elev ne-a spus că: „Eu obţin rezultate bune numai atunci când sunt fericit”.

Relaţiile interumane sunt fundamentale pentru fericire

Următoarea întrebare la care am încercat să obţinem un răspuns a fost: Ce-i face pe elevi să fie fericiţi?

Am constatat că relaţiile interumane sunt cele care conduc la fericire. Rezultatele noastre au arătat că relaţiile pe care elevii le stabilesc cu profesorii şi colegii lor pot prezice starea lor de fericire. Indiferent de vârstă, s-a dovedit că elevii fericiţi sunt cei care stabilesc relaţii interumane pozitive.

Deși s-au exprimat în moduri diferite, elevii de toate vârstele au subliniat că relațiile lor cu cei din jur sunt fundamentale pentru fericirea lor. Aşa cum ne-a declarat un elev: „În școală mă simt fericit. Cred că sunt fericit pentru că sunt înconjurat de prietenii mei și de profesorii noştri care sunt foarte drăguţi şi grijulii cu noi”.

Alţi elevi ne-au declarat următoarele:

„Mă simt fericit pentru că sunt înconjurat de un grup mare de prieteni şi de profesori”,

„Mă simt fericit atunci când sunt la şcoală. Simt acest lucru deoarece sunt alături de prietenii mei”,

„Doar la scoală mă simt fericit, atunci când simt că am alături un grup de prieteni buni. Prietenii mei sunt cei care mă fac să mă simt foarte fericit, plin de viaţă şi să mă bucur de şcoală”.

Rezultatele obţinute în urma studiului nostru sugerează că există o relație importantă între fericire și succesul şcolar.

Deşi sunt necesare şi alte cercetări care să exploreze relaţia dintre fericire, relațiile sociale și realizările şcolare, rezultatele acestui studiu sunt în concordanţă cu cele obţinute anterior cu privire la importanţa unei mentalităţi pozitive.

Aşa cum ne explică psihologii Daniel Gilbert şi Matthew Killingsworth:

„Pentru a prezice cât de fericiți sunteţi, şi n-aş putea afla decât un singur lucru despre voi, n-aş fi interesat de sex, religie, sănătate sau venituri. V-aş întreba doar despre relaţiile voastre interumane, despre prieteni şi familie şi despre cât de puternice sunt aceste relații interumane pe care le stabiliți”.

Traducere şi adaptare după It’s true: happier students get higher grades