Firmele Apple şi Boeing au anunţat profituri record în cadrul ultimelor rezultate financiare trimestriale pe anul trecut. Alte companii, precum Sainsbury sau Samsung, nu s-au descurcat atât de bine. Şi atunci care este motivul pentru care unele dintre cele mai mari corporaţii multinaţionale au un succes atât de mare? O posibilă explicaţie ar putea fi capacitatea acestora de a controla reţelele economice.

Compania AppleControlul reţelei economice globale a contribuit la obţinerea unor profituri record de către firma Apple.

Credit: Andrey Bayda/Shutterstock.com

Economia globală este alcătuită dintr-o serie de rețele economice care leagă clienții cu furnizorii de produse din toate colțurile lumii. Aceste rețele sunt formate din firme interconectate care reuşesc să aducă produsele comercializate de ele până la uşa clienţilor, de la cultivatorii de cafea din Columbia, companiile de logistică şi până la magazinele aflate în imediata noastră apropiere. Odată ce toate aceste firme şi-au câștigat o poziție puternică în aceste rețele, ele au putut ulterior să dezvolte şi să modifice aceste reţele într-un mod adecvat propriilor afaceri.

Companiile care au reuşit să ajungă într-o poziţie centrală în cadrul acestor reţele au putut modifica ulterior modul de funcţionare şi structura acestora. În cea mai mare parte, activităţile antreprenoriale se bazează pe trei tipuri de acţiuni într-o reţea: controlul reţelei din care face parte firma respectivă, legătura cu ceilalţi şi crearea unei noi reţele.

Câştigarea controlului

Antreprenorii buni urmăresc să ocupe poziții de control și de decizie în rețelele economice în care își desfășoară activitatea. Ei fac acest lucru prin ocuparea unei poziții profitabile, de „intermediar”, între producători și consumatori în cadrul rețelelor care alcătuiesc economia globală.

Aceste poziţii intermediare sunt foarte profitabile, deoarece ele le asigură companiilor posibilitatea să exercite un control asupra afacerilor comerciale din reţeaua lor. Companiile îşi pot construi şi menţine această poziţie prin achiziţia tactică a unor concurenţi. Acest lucru explică numeroase fuziuni şi preluări de firme care au avut loc în ultimul deceniu. Strategiile de achiziţii ale celor de la Apple, Facebook şi Google ne arată cum fuziunile şi preluările poate fi folosite pentru a contracara, în mod preventiv, apariţia oricărui potenţial concurent.

Importanţa acestor poziţii intermediare se explică, de asemenea, prin modul în care companiile exercită un control asupra condițiilor comerciale în propriile lor reţele de aprovizionare. Impunerea unor costuri stricte asupra furnizorilor poate genera condiţii de muncă abuzive în fabricile în care multe dintre produsele companiei sunt realizate. Dar tocmai acest lucru le permite să-şi păstreze costurile la un nivel minim.

Marii retaileri precum Walmart, Amazon şi Tesco sunt bine cunoscuţi pentru faptul că exercită un control strict asupra reţelelor de aprovizionare şi că impun anumite condiții comerciale asupra furnizorilor lor prin care îşi asigură costuri mai mici în raport cu concurenţii lor. Acelaşi lucru este valabil şi pentru Apple, firma externalizându-şi producţia de dispozitive către alte corporaţii gigant precum Foxconn în China. Acest lucru îi permite lui Apple să obţină costuri de producţie mult mai mici şi un profit în creştere

Producția Apple Apple şi-a externalizat producția, menținând în același timp un control asupra rețelei de aprovizionare.

Credit: Steve Jurvetson/flickr, CC B.

În cele din urmă, poziționarea companiei în rețelele comerciale prin stabilirea unor relații cu parteneri potriviţi conduce la un control și o putere de decizie mai mare în mediul de afaceri. Antreprenori celebri, precum ar fi John D Rockefeller, au dezvoltat şi au aplicat aceste strategii de afaceri. Rockefeller şi-a construit o poziție de conducere pe piața petrolului de la sfârșitul secolului al 19-lea prin achiziționarea producătorilor concurenți de petrol din SUA și prin integrarea acestora în compania sa, Standard Oil.

Legătura dintre reţele

Companiile de succes urmăresc legarea reţelei proprii cu alte reţele din economia globală prin exploatarea particularităţilor pe care acestea le au în comun. Aşa cum Ronald Burt a explicate în teoria sa a „găurilor structurale” (N.t. În engleză „structural holes theory”), persoanele sau companiile care se pot conecta cu diferite alte grupuri pot fi mai creative şi mai inovatoare.

Apple este capabilă să ofere diferite produse şi activităţi în pachete complete de servicii pentru clienţii săi. În loc de a produce doar un calculator personal sau un sistem de operare, Apple furnizează un pachet hardware şi software complet pentru clienţii săi, acordând o mare atenţie realizării acestuia. Deşi în anii 1980 şi 1990 această strategie a fost mai puţin eficace, iar Microsoft a fost cea mai de succes companie, persistența cu care Steve Jobs şi-a urmat propria viziune a avut, în cele din urmă, succes. Într-adevăr, viziunea Apple a reprezentat cel mai mare succes în secolul 21, deoarece această abordare este ancorată în însăşi natura rețelei economiei globale.

Crearea de noi rețele

Cele mai de succes corporații sunt capabile să creeze rețele noi printr-o viziune inovatoare prin care aplică o strategie de afaceri care se potrivește cu filozofia dominantă a vieții. Apple este, din nou, cel mai important exemplu al acestui aspect al antreprenoriatului, deoarece firma vinde o viziune asupra lumii în care dispozitivele hardware şi conținutul oferit de acestea se integrează într-un design frumos. Apple ne oferă comunicarea cu prietenii prin intermediul rețelelor sociale, ne permite să ascultăm muzică, să realizăm și să edităm fotografii, să ne jucăm și să fim „cool” printr-o viziune unică pe care firma o creează în legătură cu ceea ce-şi doreşte o persoană de succes din secolul al 21-lea.

Apple a creat noi reţele economice prin iTunes, App Store, iPod, iPhone şi iPad. Cele mai recente servicii sunt reprezentate de posibilitatea de stocare a datelor prin iCloud şi Apple Watch, cel care poate transmite informații despre starea de sănătate a utilizatorului către alte dispozitive. De asemenea, există şi Apple Pay care le permite clienţilor să efectueze plăţi prin intermediul dispozitivelor Apple.

Deşi unele servicii oferite în prezent au fost propuse şi inventate de către alţii, viziunea Apple este cea care ne prezintă ce ar trebui să fie o viaţă de succes în secolul 21, permiţându-ne să obţinem profit de pe urma produsele acestei firme şi să devenim „dependenţi” de acestea.

Acesta este succesul pe care compania Apple l-a repurtat în ceea ce priveşte cel de-al treilea aspect al activităţii antreprenoriale, într-o economie globală în care compania este departe de concurenţii săi şi pentru care ea reprezintă un exemplu de urmat.

 Traducere şi adaptare după Why Apple is the world’s most successful company – the power of networks