Accidentele de circulație reprezintă principala cauză de deces în rândul tinerilor cu vârsta cuprinsă între 15 şi 29 de ani. Dacă nu se iau măsuri corespunzătoare, se estimează că traficul rutier va ucide anual mai mult de 1,9 milioane de oameni, din întreaga lume, până în anul 2030. Adăugaţi la această constatare şi efectele negative ale emisiilor de gaze cu efect de seră, poluarea atmosferică și fonică, bolile cronice, cum ar fi cele de inimă sau diabetul, creşterea ratei obezităţii și veţi avea imaginea unui viitor plin de maşini care arată, într-adevăr, sumbru.

Automobilele ne omoarăAutomobilele şi poluarea. Credit: Olivier.Jeannin/Flickr, CC BY-NC-SA

Acestea sunt preocupările care stau la baza campaniei Săptămâna Europeană a Mobilităţii care a început în anul 2002 şi care promovează formele durabile de transport urban. În acest an, mai mult de 1.700 de autorități locale din 42 de țări diferite sunt gazdele unor serii de evenimente publice destinate promovării mobilităţii prin folosirea bicicletei, mersul pe jos sau utilizarea transportului în comun. Sunt organizate discuții și seminarii despre modalităţile de transport ecologice și activitățile publice care sunt necesare pentru adoptarea unor soluţii durabile de transport.

Ieșirea din rutină

În ultimele decenii, cele mai multe orașe de pe glob au fost modelate de transportul rutier. Majoritatea spatiilor noastre publice au fost transformate în fluxuri interminabile de maşini din cauza dependenței noastre de acest tip de transport. Pe măsură ce numărul de persoane care trăiesc în zonele urbane continuă să crească, la fel se va întâmpla şi cu numărul de autoturisme de pe drumurile publice. Există riscul ca acest tip de urbanizare să ne afecteze tuturor standardul de viaţă.

Prin urmare, guvernele devin tot mai preocupate de controlul numărului de maşini alimentate în mod convențional care circulă pe drumurile publice. Pentru a finaliza tranziția de la o societate puternic dependentă de automobil la una eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor disponibile, locuitorii oraşelor trebuie să fie încurajați să utilizeze tot mai mult transportul în comun. Ca parte a acestui efort, autorităţile din sute de orașe din Europa și din întreaga lume (Barcelona, Bruxelles, Istanbul, etc) vor încuraja șoferii să renunțe la automobile lor, pentru 24 de ore, prin închiderea străzilor centrale pentru autoturisme, ca parte a „Zilei Mondiale fără Maşini”.

Alternative de transport pentru o dezvoltare urbană sigură și durabilă

Aproape jumătate din toate călătoriile auto din unele țări precum Marea Britanie, Olanda și SUA sunt pe distanţe scurte, mai puţin de 8 km. Înlocuirea maşinilor cu alte mijloace de transport pentru aceste deplasări pe distanţe mici ar fi un pas important înainte în direcția cea bună. În acest scop, factorii de decizie şi specialiştii în traficul rutier propun o serie de măsuri pentru descurajarea transportului auto. Acestea sunt concepute pentru a forța oamenii să utilizeze mai puţin mașinile personale şi printre acestea se numără taxa de congestie, drumurile cu taxă, taxele de parcare, accizele pe vehicul, etc.

Există şi alte măsuri care le oferă utilizatorilor de autoturisme diferite opțiuni pentru a-şi putea schimba preferinţele de călătorie, în mod voluntar. Un exemplu în acest sens îl reprezintă realizarea unor infrastructuri alternative de transport care stau la baza transportului cu autobuzul și trenul. De asemenea, tot aici pot fi incluse pistele pentru biciclete, căile de acces pentru pietoni, benzile prioritare pentru autobuze și alte drepturi speciale de circulaţie.

Transportul public pe baza unor mijloace de transport cu motor hibrid și tarifele de călătorie mai mici pot reprezenta, de asemenea, un ajutor în acest sens, la fel ca şi inițiativele pentru încurajarea cumpărării de maşini ce utilizează sisteme de propulsie alternative și combustibili alternativi. În acest fel se poate reduce consumul de carburant prin utilizarea unor tehnologii avansate pentru vehicule, mai ales atunci când folosirea automobilului nu poate fi evitată.

Evenimentele precum ar fi zilele fără mașini sunt memento-uri importante ale etapelor care trebuie parcurse pentru a se asigura o dezvoltare urbană sigură și durabilă. Trebuie să utilizăm toate aceste instrumente pentru a dispune în prezent de capacităţi de transport, dar fără a compromite şansa generațiilor viitoare de a se bucura de orașe mai frumoase.

Traducere după Cars are killing us – so how do we wean ourselves off them?