Cercetătorii au analizat modul în care oamenii învață, iar rezultatele lor sunt surprinzătoare și foarte utile.

Cum să învătăm mai repede

Credit: Lolostock/Shutterstock

Iată în continuare 10 recomandări despre cum să învăţăm mai repede şi cum să ne reamintim mai uşor ce am învăţat.

1. Noile abilităţi trebuie dezvoltate în mod treptat

De exemplu, dacă ne dorim să învăţăm să cântăm la chitară, atunci ar trebui să încercăm să deprindem, pas cu pas, diferitele tehnici pe chitară. La început se recomandă să ne stabilim niște obiective mai uşor de îndeplinit, pentru ca acumularea cunoştinţelor să se facă treptat.

Ulterior, prin dobândirea acestor cunoştinţe parţiale, vom învăţa să cântăm la chitară.

2. Multitasking-ul nu funcționează, în special pentru reținerea unor noi informații

Cei mai mulți oameni au înţeles că multitasking-ul este un mit în ceea ce ne privește, deoarece creierul uman nu poate să acorde o atenție egală unor sarcini multiple. Unii oameni însă chiar ţin cont de această concluzie în timp ce învaţă.

Atunci când o sarcină este împărţită în sarcini mai mici, fiecare dintre acestea trebuie tratată cu atenţie. S-a constatat că atunci când o persoană este sustrasă de la ceea ce are de făcut, aceasta are nevoie de 25 de minute pentru a se concentra din nou la sarcina iniţială.

Din păcate, multitasking-ul în procesul de învăţare poate însemna doar asimilarea parţială a unor concepte, fără a se obţine competenţe reale pentru o anumită abilitate.

3. Scrieţi pe o foaie de hârtie ce aţi învăţat pentru a fixa în memorie noile informaţii

Pentru a transforma informațiile în cunoștințe, cercetătorii sugerează că acestea ar trebui scrise pe hârtie.

Într-un studiu din anul 2014 s-a constatat că studenţii care îşi luau notiţe pe hârtie învățau mult mai repede decât cei care tastau informaţiile pe laptop. Cercetătorii susţin că informaţiile sunt memorate mai uşor dacă sunt scrise pe hârtie, deoarece această activitate este mult mai lentă decât tastatul pe computer.

4. Trebuie să învăţăm din greşeli

Nimeni nu este perfect. În procesul de învățare ne confruntăm cu încercări, eșecuri și momente când trebuie să reflectăm asupra greşelilor noastre.

În urma unui studiu din anul 2004 s-a constatat că în creier există o memorie rezervată greşelilor. Astfel, mai târziu putem să ne reamintim acele greşeli pentru a învăţa cum să nu le mai repetăm.

Dacă părinţii îşi educă copiii să nu facă greşeli sau îi pedepsesc atunci când le fac, copiii nu vor dobândi informaţii utile în procesul de dezvoltare personală.

5. Optimismul este calea spre succes

Atunci când stresăm copiii în timp ce învaţă, mintea acestora se va umple de anxietate şi de lipsă de încredere în propriile forțe, ceea ce afectează procesul de învăţare.

„Anxietatea împiedică explorarea unor modele de gândire pentru găsirea unor soluții reale”, a declarat profesorul Alison Brooks Wood de la Harvard Business School.

Părinţii ar trebui să-i înveţe pe copii că asimilarea cunoştinţelor ar trebui percepută ca un fel de explorare, fapt ce le va oferi motivare, mai ales atunci când se confruntă cu greutăţi.

6. Cititul rapid poate reduce din timpul alocat studiului

Dacă putem citi mai repede, atunci putem învăța mai repede. Deşi am putea crede că pentru a atinge o viteză de citire mai mare trebuie să depunem mai mult efort, există programe, cum ar fi Spreeder, care ne pot ajuta să ne mărim treptat viteza de citire fără ca acest lucru să ni se pară ceva dificil.

Antrenând creierul să proceseze cuvintele mult mai repede, acesta se obişnuieşte să citească şiruri întregi de cuvinte într-un timp mai scurt.

7. Exersaţi abilităţile dobândite

Exersați abilitățile dobânditeCredit: Matthew Ragan/Flickr

În urma unui studiu din anul 2004, publicat în revista Nature, s-a constatat că prin practicarea repetată a unor abilităţi dobândite s-a format mai multă materie cenuşie.

Cu alte cuvinte, abilitățile dobândite trebuie exersate sau le pierdem.

8. Utilizați ceea ce ştiţi deja pentru a învăţa lucruri noi

Dacă copiii întâmpină dificultăţi atunci când încearcă să asimileze anumite cunoştinţe, atunci părinţii ar trebui să-i ajute să facă legătura cu ceva ce au învăţat deja. Această practică se numeşte învăţarea asociativă.

Unui elev s-ar putea să-i placă fotbalul, dar nu şi calculul diferenţial. Dacă el poate vedea o asemănare între traiectoria în spirală a unei mingi de fotbal și panta unei curbe, atunci poate va reuşi să înţeleagă mai uşor unele concepte abstracte.

9. Utilizați Internetul pentru a vă reaminti informațiile pe care le-ați uitat

Copiii ar trebui să învețe cum să se confrunte cu problemele dificile. Cu toate acestea, studiile sugerează că dacă ei pierd prea mult timp cu rezolvarea unei probleme s-ar putea ca problema în sine să le pară şi mai grea.

În anul 2008, cercetătorii au descoperit că problemele nerezolvate induc o stare psihică negativă care este bine să nu persiste un timp îndelungat.

Soluţia: Dacă ai învăţat un lucru, dar, pur și simplu, nu ţi-l mai aminteşti, atunci caută-l pe Google.

10. Învaţă învăţând și pe alţii

Învată învățând și pe alțiiCredit: communitiesuk/Flickr

Când informaţiile pe care le-am învățat le transpunem în propriile cuvinte demonstrăm că stăpânim acele idei şi, în acelaşi timp, ne îmbunătățim propria înțelegere.

În urma unui studiu din anul 2007 s-a sugerat că, în general, fraţii mai mari sunt mai deştepţi decât fraţii mai mici, deoarece fraţii mai mari sunt cei care îi învaţă pe cei mai mici cunoştinţele pe care le-au dobândit anterior.

Sursă: Science Alert