Problema cheie în ceea ce priveşte construcţia aeronavelor hipersonice este realizarea unui motor scramjet (supersonic combusting ramjet) stabil. Motoarele cu combustie supersonică utilizează oxigenul din aer pentru propulsia aeronavei, iar compania Lockheed Martin pretinde că a găsit o soluție constructivă pentru aceste motoare.

Lockheed Martin a anunţat că a înregistrat progrese tehnologice majore în vederea dezvoltării unei aeronave capabile să atingă o viteză de Mach 6, adică de șase ori mai mare decât viteza sunetului.

În timp ce Airbus lucrează la un avion de pasageri care va putea atinge o viteză de Mach 4,5, Lockheed Martin are un obiectiv mult mai îndrăzneţ. Directorul executiv al Lockheed Martin, Marillyn Hewson, a declarat într-o conferință de presă că „Lockheed Martin a realizat o configuraţie aerodinamică reglabilă, cu o rezistenţă mică la înaintare, capabilă să funcţioneze stabil atât la decolare, cât şi la viteze subsonice, transonice, supersonice și hipersonice, până la atingerea unei viteze de Mach 6″.

Aeronavele hipersoniceAeronavele hipersonice. Credit: Lockheed Martin

Lockheed Martin încearcă să demonstreze că aeronavele hipersonice pot fi produse la un preţ mai accesibil. Hewson a declarat că Lockheed Martin estimează costurile dezvoltării şi construcţiei unei aeronave cu motoare scramjet, de mărimea unui avion F-22, la mai puțin de 1 miliard $.

SR-71 BlackbirdSR-71 Blackbird. Credit: Lockheed Martin

Un obstacol major în dezvoltarea aeronavelor hipersonice este stabilitatea motoarelor scramjet. Aceste motoare propulsează aeronava utilizând aerul exterior, iar Hewson afirmă că Lockheed Martin a găsit o modalitate de a le construi… deși ei nu au prezentat detalii. Cu toate acestea, Lockheed Martin este o companie serioasă, așa încât este puțin probabil ca aceste afirmații să fie fără acoperire.

Lockheed Martin a anunţat că, în afară de motoarele scramjet, a dezvoltat noi sisteme de protecție termică, noi forme aerodinamice, a reuşit să stabilească comunicaţii cu rază lungă şi a îmbunătățit controlul navigației. Lockheed Martin este interesată, de asemenea, de aplicaţiile civile ale acestei tehnologii.

„Tehnologia ar putea permite, de asemenea, zborurile hipersonice de pasageri și, chiar mai ușor, ieşirea în spațiul cosmic”, a spus Hewson. „Sunt încrezător că Lockheed Martin are competenţa tehnică necesară pentru a face acest lucru”.

Lockheed Martin crede că avioanele hipersonice ar putea intra în serviciu în anii 2030. Rob Weiss, vicepreşedintele executiv al Skunk Works (departamentul Advanced Development Programs-ADP al Lockheed Martin) a declarat că: „Considerăm că am înregistrat progrese substanțiale în toate tehnologiile asociate zborului hipersonic”.

„Există încă o serie de provocări în ceea ce priveşte această tehnologie, în legătură cu sistemul de propulsie, materialele utilizate care trebuie să reziste la temperaturi ridicate, dar credem că în acest moment această tehnologie s-a maturizat și, prin urmare, suntem foarte încrezători că putem realiza cu succes un vehicul hipersonic”.

Sursă: Futurism