Medicină-Sănătate

Cofeina protejează şi repară muşchiul inimii

Consumul de cofeină a fost asociat cu un risc mai mic de apariţie a numeroase boli, inclusiv diabetul de tip 2, bolile de inimă și accidentul vascular cerebral, dar mecanismul care stă la baza acestui efect protector al cofeinei în fața bolilor nu este ușor de înţeles.

Un nou studiu, care a fost publicat în revista PLoS Biology, arată că o cantitate de cofeină echivalentă cu cea conținută în patru cești de cafea stimulează mișcarea unei proteine ​​reglatoare în mitocondrii, sporind funcția acestora și protejând celulele cardiovasculare.

Dr. Judith Haendeler și Dr. Joachim Altschmied de la Heinrich-Heine-University și IUF-Leibniz Research Institute for Environmental Medicine din Germania au demonstrat anterior că, în cazul unor concentrații relevante din punct de vedere fiziologic, cofeina îmbunătăţeşte capacitatea funcțională a celulelor endoteliale, care reprezintă interfaţa celulară dintre sângele circulant şi ţesuturile înconjurătoare, şi a mitocondriilor, organite celulare care sunt denumite „uzinele energetice ale celulei”.

Cofeina protejează organismul în fața bolilor

Cofeina din patru ceşti de cafea protejează organismul în fața bolilor. Credit: Nathan Dumlao.

Într-un nou studiu, cercetătorii au arătat că o proteină denumită inhibitor 1B de kinază dependentă de ciclină (cunoscută și ca p27), un inhibitor al ciclului celular care poate fi reținut în citoplasmă inactivând rolul său inhibitor, a fost prezent în mitocondriile din principalele tipuri de celule ale inimii.

În aceste celule, p27 mitocondrial a stimulat migrarea celulelor endoteliale, protejând muşchiul inimii și a declanșat conversia fibroblastelor în celule conținând fibre contractile, toate acestea fiind esențiale pentru repararea musculaturii cardiace după un infarct miocardic.

Oamenii de știință au descoperit că cofeina a indus mișcarea p27 în mitocondrii, declanșând un lanț de evenimente benefice care s-au produs în cazul unei concentraţii de cofeină echivalentă consumului a patru căni de cafea.

Testele pe şoareci au dovedit că cofeina a avut un rol protector împotriva leziunilor cardiace la șoarecii pre-diabetici, obezi și la șoarecii mai în vârstă.

„Rezultatele noastre indică un nou mod de acţiune al cofeinei, care asigură protecţia şi repararea muşchilor inimii prin acţiunea p27 mitocondrial.

Aceste rezultate ar trebui să conducă la conceperea unor tratamente mai bune pentru protejarea muşchiului inimii, inclusiv luarea în considerare a consumului de cafea sau cofeină ca un factor suplimentar în dieta recomandată persoanelor în vârstă.

În plus, înţelegerea efectului pe care îl are cofeina asupra p27 mitocondrial ar putea conduce nu numai la o mai bună protecţie în fața bolilor cardiovasculare, dar, de asemenea, la îmbunătăţirea sănătăţii în general”, a declarat Dr. Haendeler.