Astronomie

Cea mai apropiată gaură neagră de Pământ detectată de astronomi

Astronomii cred că au descoperit o gaură neagră cu o masă atât de mică încât a fost inclusă într-o categorie exclusivă. Mai mult, aceasta nu se află foarte departe de Pământ.

Aflată la o distanţă de aproximativ 1.500 de ani-lumină de planeta noastră, într-o constelație a Căii Lactee cunoscută sub numele de Monoceros, aceasta este cea mai apropiată gaură neagră cunoscută de planeta noastră.

Astronomii de la Universitatea de Stat din Ohio, SUA, au numit această gaură neagră Unicorn.

„Atunci când am analizat datele, această gaură neagră (Unicorn) a ieșit în evidenţă.

De ce nu am văzut-o mai înainte? Se pare că nu am fost suficient de atenţi”, a declarat astronomul Tharindu Jayasinghe.

De la micile găuri negre primordiale până la găurile negre supermasive din centrul galaxiilor, teoria prezice că masa găurilor negre poate varia foarte mult. Cu toate acestea, în cazul găurile negre formate prin colapsul nucleului unor stele aflate la sfârşitul vieţii astronomii au descoperit de-a lungul anilor unele „lacune” privind masa acestor obiecte cosmice.

O gaură neagră în Univers

Gaură neagră. Credit: NASA

În urma colapsului unei stele având o masă mai mică de 2,3 ori masa Soarelui, rezultă o stea neutronică şi nu o gaură neagră. Până de curând, nu s-au descoperit găuri negre stelare având o masă mai mică de 5 mase solare.

Existența unor astfel de obiecte cosmice a fost atât de mult pusă sub semnul întrebării încât, atunci când astronomii au observat o stea gigantă roșie atrasă de ceva din apropierea ei, inițial au respins posibilitatea ca această stea să fie însoţită de un mic partener nevăzut.

Jayasinghe a analizat date de la diferite sisteme de telescoape și sateliți şi a descoperit o stea gigantă roşie din constelația Monoceros aflată în ultimele etape ale vieții sale.

Viteza stelei și modul cum această stea este atrasă gravitaţional au sugerat că există o mică gaură neagră care orbitează în jurul ei. Masa calculată a acestui însoțitor întunecat și tăcut a fost de aproximativ 3 mase solare.

„La fel cum gravitația Lunii produce maree pe Pământ, o gaură neagră modifică forma unei stele.

Cea mai simplă explicație este că există o gaură neagră și, în acest caz, cea mai simplă explicație este cea mai probabilă”, a explicat astronomul Todd Thompson, care a ajutat la găsirea şi a altor mici găuri negre în trecut.

„Unicornul” se alătură acum mai multor mici găuri negre pentru a ajuta la rezolvarea misterului masei găurilor negre.

„Cred că vom putea identifica cu adevărat câte găuri negre cu masa mică, intermediară și mare există, pentru că de fiecare dată când găsim una mai avem un indiciu despre ce stele suferă un colaps, care explodează și care au o masă cuprinsă între masele acestora”, a declarat Thompson.

Cine știe câte alte găuri negre mici aşteaptă să fie descoperite.

Rezultatele cercetării au fost acceptate pentru publicare în Notificările lunare ale Royal Astronomical Society, iar lucrarea poate fi găsită pe serverul de preprint arXiv.