Mulţi dintre noi ne petrecem cea mai mare parte a zilei stând pe scaun: la domiciliu, pe drumul spre locul de muncă și, desigur, la serviciu.

Trebuie să ştiţi că există câteva recomandări de care ar trebui să țineţi cont, mai ales dacă vă număraţi printre cei care îşi desfăşoară activitatea în special la birou.

Cum ar trebui să stăm pe scaun?

Mulți oameni cred că există o poziție “bună” pe scaun, dar, de fapt, există mai multe poziții recomandate de ședere.

Diversele poziții pe scaun ne solicită, din punct de vedere fizic, corpul într-un mod diferit. Din acest motiv specialiştii recomandă schimbarea din când în când a poziţiei corpului.

Cea mai bună poziție pe scaun

Care este cea mai bună poziție pe scaun? Credit: shutterstock.com

Pentru a determina dacă o anumită poziţie a corpului pe scaun este “bună” sau nu, specialiştii au evaluat mai multe moduri de şedere pe baza mai multor criterii:

  • activitatea musculară necesară pentru a menține poziția (prea multă activitate musculară ar putea fi problematică, deoarece poate duce la oboseală dacă este menținută continuu pentru o perioadă lungă de timp)

  • solicitarea articulațiilor, inclusiv a discurilor intervertebrale ale coloanei (o solicitare prea mare ar putea provoca dureri la nivelul articulațiilor, ligamentelor sau a mușchilor din jurul lor)

  • dacă articulațiile se află în mijlocul intervalului de mobilitate sau în apropierea extremităților (pozițiile incomode, apropiate de capătul intervalului de mişcare, pot solicita suplimentar țesuturile din jurul articulațiilor)

  • cât de mult se mişcă oamenii pe scaun (poate fi un indicator timpuriu al disconfortului care sugerează apariţia durerii mai târziu).

Având în vedere aceste criterii, cercetătorii indică trei opţiuni principale pentru poziţia corectă pe scaun. Fiecare dintre ele are argumente pro și contra diferite și este potrivită pentru anumite activităţi.

Opțiunea 1: Trunchiul în poziție verticală

Aceasta este, probabil, poziția pe care o considerați “bună”. Caracteristica sa definitorie este aceea că trunchiul este vertical.

Trunchiul în poziție verticală pe scaun

Trunchiul în poziţie verticală pe scaun. Credit: The Conversation, CC BY-ND

Un avantaj al acestei poziţii îl reprezintă faptul că picioarele se pot odihni confortabil pe o suprafață, indiferent că este vorba despre podea sau de un suport pentru picioare. Această poziție facilitează, de asemenea, schimbarea temporară a poziţiei sau ridicarea uşoară de pe scaun.

De asemenea, este important ca brațele să stea vertical, iar coatele să fie lângă trunchi, cu excepția cazului în care antebrațele se sprijină pe suprafața de lucru. Dacă braţele nu sunt sprijinite, atunci poate apărea oboseala şi disconfortul muscular.

Privirea trebuie să fie îndreptată înainte sau puțin în jos. Privirea în sus amplifică solicitarea gâtului și poate conduce la disconfort.

Această poziție este recomandată pentru activitatea obişnuită la birou, cum ar fi lucrul din faţa unui computer.

Opțiunea 2: Trunchiul înclinat înainte

Caracteristica definitorie a acestei poziții este aceea că trunchiul este înclinat înainte, iar brațele sunt așezate pe suprafața de lucru. Înclinarea coapselor reduce solicitarea spatelui.

Trunchiul înclinat înainte pe scaun

Trunchiul înclinat înainte pe scaun. Credit: The Conversation, CC BY-ND

În decursul timpului s-au realizat scaune speciale care să permită înclinarea în jos a coapselor și, de obicei, aceste scaune aveau un sistem de blocare a genunchilor pentru a opri alunecarea de pe scaun.

Această poziție este recomandată dacă desenăm sau scriem de mână pe o suprafață plană, indiferent dacă este vorba de o hârtie sau de un ecran tactil.

Opțiunea 3: Trunchiul înclinat în spate

Caracteristica definitorie a acestei poziţii este aceea că trunchiul este înclinat în spate, susținut de spătarul scaunului.

Musculatura spatelui este cel mai puţin solicitată în această poziție, deoarece o parte din greutatea corporală a trunchiului este preluată de scaun.

Trunchiul înclinat în spate pe scaun

Trunchiul înclinat în spate pe scaun. Credit: The Conversation, CC BY-ND

Această poziție poate reduce solicitarea musculaturii spatelui și disconfortul. Cu toate acestea, musculatura spatelui poate deveni vulnerabilă la oboseală în viitor, dacă menţinem această poziţie pentru un timp îndelungat.

Această poziție este utilă pentru întâlniri și conversații telefonice, dar nu este recomandată în timp ce scriem sau utilizăm computerul. Deoarece brațele trebuie să fie menţinute în faţă, musculatura gâtului și a umărului este solicitată suplimentar, provocând disconfort.

Câteva recomandări finale

  • Dacă staţi pe scaun mai mult de 7 ore în fiecare zi, căutați modalități de reducere a timpul pe care îl petreceţi pe scaun.

  • Evitaţi perioadele lungi de ședere pe scaun schimbându-vă poziţia şi deplasându-vă mai mult. Nu se recomandă să staţi mai mult de 30-60 de minute în aceeaşi poziţie pe scaun.

  • Alegeţi-vă poziția de lucru ţinând cont de cele trei opțiuni prezentate mai sus

  • Reţineţi că nu există o singură poziţie “bună” pe scaun, deoarece orice poziţie care este menţinută pentru o perioadă lungă de timp devine o poziţie “proastă”. Corpurile noastre trebuie să se miște în mod regulat.

Traducere şi adaptare după Health Check: what’s the best way to sit?