Tehnologie

Boeing a creat cel mai uşor material metalic din lume

Materialul a fost conceput în anul 2011 de către cercetătorii de la HRL Laboratories, un laborator de cercetare care derulează proiecte pentru Boeing și a fost prezentat în numărul din noiembrie 2011 al revistei Science. Cercetătorii au lucrat în colaborare cu oamenii de ştiinţă de la Caltech (California Institute of Technology) și de la University of California, Irvine pentru a crea acest material revoluţionar. Materialul este cunoscut sub numele Microlattice şi acesta este de 100 de ori mai ușor decât polistirenul.

Cu toate acestea, spre deosebire de polistiren, acest material este uimitor de rezistent. Cercetătorii afirmă că un ou învelit în acest material va rămâne intact chiar dacă ar cădea de la înălţimea unei clădiri cu 25 etaje. Deşi este extrem de uşor, datorită structurii sale, materialul se poate contracta pentru a absorbi o mare parte din energia exercitată asupra sa. Atunci cand acesta este strivit şi răsucit, el poate reveni la forma iniţială.

Microlattice este cel mai ușor material metalicMicrolattice este cel mai ușor material metalic. Boeing speră să-l utilizeze pentru a reduce masa avioanelor.

Aşa cum se poate vedea în imaginea de mai sus, structura metalică poate sta deasupra unei păpădii fără să o distrugă. Pentru realizarea acestui material pe bază de microtuburi, oamenii de ştiinţă s-au inspirat din biologie.

Oasele sunt solide la exterior, dar acestea sunt mai degrabă goale pe interior. Această proprietate le face să fie ușoare și totodată extrem de rezistente. În mod similar, structura metalică realizată de cercetători este formată din tuburi goale, interconectate, de 1.000 de ori mai subţiri decât firul de păr al omului. Aceasta poate suporta forţe uriaşe fără să se rupă, fiind în aceleaşi timp extrem de flexibilă. Materialul are o densitate de 0,9 miligrame pe centimetru cub şi structura acestuia este suprinzatoare: 99,99% aer şi 0,01% materiale solide.

Aşa cum a afirmat Sophia Yang, cercetător în cadrul Architected Materials al HRL Labs, într-un comunicat din anul 2011, una dintre aplicațiile cele mai probabile ale acestui material o reprezintă industria aerospațială. De fapt acest material a fost realizat pentru firma Boeing care recent a lansat un videoclip despre acesta pe care îl puteţi urmări mai jos.

Boeing speră ca acest material să fie folosit în viitor în industria aeronautică pentru a se micşora masa avioanelor şi consumul de carburant al acestora.

De asemenea, HRL Laboratories a anunțat că va dezvolta noi materiale ultraușoare pentru viitoarele vehicule aerospaţiale în cadrul Game Changing Development Program al NASA. Aceste noi materiale vor permite reducerea masei navelor spațiale de explorare a spațiului cosmic cu până la 40 la sută.

Surse: Boeing, Dailymail