Astronomie

Astronomii au descoperit galaxii imense de tipul super-spirală

Astronomii au descoperit galaxii imense de un nou tip. Acestea au fost denumite galaxii „super-spirale” și ele sunt asemănătoare galaxiilor spirale obişnuite, dar sunt mult mai mari. Ele sunt și unele dintre cele mai mari și mai strălucitoare obiecte din Univers.

Astronomii de la Infrared Processing and Analysis Centre (IPAC) al California Institute of Technology au anunţat că galaxiile super-spirale recent descoperite sunt de 8-14 ori mai strălucitoare decât galaxia Calea Lactee, au o masă de 10 ori  mai mare şi creează de 30 de ori mai multe stele. Acestea pot ajunge la un diametru de 440.000 de ani-lumină.

Galaxii spiraleGalaxii spirale. Credit: SDSS

Cercetătorii au descoperit aceste galaxii super-spirale analizând datele din NASA/IPAC Extragalactic Database (NED), o bază de date online cuprinzând peste 100 de milioane de galaxii.

Astronomii au fost surprinși să constate că din cele 800.000 de galaxii pe care le-au studiat, cele mai strălucitoare dintre acestea erau galaxii în spirală şi nu galaxii eliptice, aşa cum s-au aşteptat. Ei au verificat acest lucru măsurând cât de departe se află fiecare galaxie spirală faţă de Pământ, pentru a se asigura că aceste galaxii nu sunt mai aproape și astfel să pară mai mari.

Din moment ce s-a presupus că galaxiile spirale nu pot fi atât de mari, se pare că nimeni nu a privit cu atenţie imaginile acestora. Practic, astronomii care studiau imaginile acestor galaxii în spirală credeau că ele sunt mai aproape de Pământ decât alte galaxii și de aceea ele păreau mai mari.

Cu toate acestea, aşa cum a rezultat în urma noilor verificări, aceste galaxii sunt într-adevăr foarte îndepărtate și, prin urmare, sunt super-uriașe.

„Este ca și cum tocmai am descoperit un nou animal terestru care este de mărimea unui elefant, dar care a trecut neobservat de zoologi”, a declarat Patrick Ogle, cercetător principal. „Galaxiile de tipul super-spirală ar putea schimba fundamental înţelegerea noastră cu privire la formarea și evoluția celor mai masive galaxii. Avem multe de învățat de la aceşti leviatani galactici recent descoperiţi”.

Descoperirea unor galaxii super-spirale în NED ne arată că uneori informațiile valoroase sunt ascunse în date mai vechi. Cine știe ce s-ar mai putea descoperi acolo?

Concluziile cercetătorilor au fost publicate în Astrophysical Journal.

Sursă: Sciencealert