Biologie

5 oameni remarcabili care au uimit lumea medicală

Deși am putea crede că la ora actuală se cunoaşte destul de bine corpul uman, oamenii de știință încă mai descoperă oameni remarcabili care trăiesc având unele particularităţi anatomice incredibile.

De la cei cu abilități aproape supraomenești, până la alții care trăiesc fără unele dintre cele mai importante organe interne, iată în continuare cinci dintre cei mai remarcabili oameni cunoscuţi în lumea medicală.

1. Femeia fără cerebel

Jumătate din numărul total de neuroni se află în cerebel, dar se pare că putem trăi fără cerebel fără să ştim acest lucru.

O femeie din China, în vârstă de 24 de ani, a dus o viață destul de normală până să fie internată într-un spital după ce a acuzat ameţeli şi greaţă. Cu această ocazie, aceasta a făcut prima sa tomografie craniană care a evidenţiat lipsa totală a cerebelului, o regiune a creierului responsabilă pentru menţinerea echilibrului, coordonarea mişcărilor, abilitatea de a învăța mişcări noi și controlul vorbirii.

În locul unde ar fi trebuit să se afle cerebelul nu exista decât un spaţiu gol.

Cercetătorii nu sunt încă siguri cum a supraviețuit femeia în toți acești ani fără cerebel, dar sugerează că aceasta şi-ar fi pierdut cerebelul la o vârstă fragedă, atunci când alte părţi ale creierului ei au putut compensa lipsa acestuia. Această caracteristică este cunoscută sub numele de plasticitatea creierului, adică capacitatea de adaptabilitate a acestuia.

Se pare că în absenţa cerebelului, creierul femeii a utilizat alte regiuni cerebrale care au preluat funcţiile cerebelului.

2. Omul cu doar 10% din creier

În anul 2007, medicii au descoperit un pacient francez fără 90% din creier. Puteţi vedea mai jos cum arată creierul acestuia.

Radiografia craniană a omului fără 90 la sută din creierRadiografia craniană a pacientului fără 90% din creier. Credit: Feuillet et al. /The Lancet

Francezul avea 44 de ani în momentul în care studiul de caz al medicilor cu privire la starea sa a fost publicat, pentru prima dată, în The Lancet, iar acesta a trăit până atunci o viață relativ normală, fără să bănuiască că o mare parte din creierul său lipsea. El a avut un loc de muncă, a fost căsătorit și a avut copii. Singurul indiciu că era ceva în neregulă cu el a fost IQ-ul lui ceva mai mic.

Rămâne un mister cum a trăit acest om fără 90% din creier fără a avea simptome specifice, dar cercetătorii au sugerat că distrugerea celei mai mari părţi din creierul său s-a produs treptat, datorită acumulării de lichid în creier, iar neuronii rămaşi par să fi fost în măsură să-i asigure o viaţă normală.

Acest caz reprezintă o provocare pentru oamenii de știință care trebuie să reanalizeze conceptul de conştiinţă, pentru că dacă un om cu doar 10% din creier poate fi conștient de propria sa existență, atunci aceasta sugerează că conștiința nu este localizată fizic în creier.

3. Omul care a trăit fără inimă mai mult de un an

În anul 2014, Stan Larkin a devenit primul pacient din Michigan care a fost conectat la un dispozitiv portabil de tip inimă artificială, cunoscut sub numele de SynCardia.

După ce încă din adolescenţă a fost diagnosticat cu cardiomiopatie hipertrofică familială, Larkin avea nevoie disperată de un transplant de inimă, dar după câţiva ani în care a aşteptat apariţia unui donator, în cele din urmă medicii au decis că cel mai bine pentru el ar fi să renunţe la propria inimă pentru a fi conectat la o inimă artificială, dispozitivul SynCardia.

În consecinţă, tânărul în vârstă de 25 de ani a trăit cu acest dispozitiv portabil timp de 555 zile, în timp ce aștepta un transplant. Dispozitivul SynCardia avea o masă de 6 kg şi acesta a fost montat într-un rucsac pentru a pompa în permanenţă sânge în corpul lui Larkin.

Stan Larkin a continuat să joace baschet în tot acest timp, până când în luna mai a acestui an a primit o nouă inimă de la un donator.

4. Femeia cu un nou tip de receptor de culoare în ochii săi

Vă puteți imagina cum ar fi dacă aţi putea vedea 99 milioane de culori în plus?

Timp de 25 de ani oamenii de știință au căutat o femeie care ar putea avea patru tipuri de celule cu conuri, celulele din ochi care percep culoarea. Se consideră că persoanele care au patru tipuri de celule cu conuri au o vedere „tetracromatică”. În urmă cu doi ani oamenii de ştiinţă au reuşit să găsească, în cele din urmă, în nordul Angliei, o femeie care are capacitatea de a sesiza noi culori datorită unui tip în plus de celulă cu conuri.

Cercetătorii estimează că această femeie poate distinge 100 de milioane de culori, cu 99 de milioane mai multe decât restul dintre noi și în prezent ei studiază vederea acesteia pentru a înțelege mai bine cum se formează vederea tetracromatică.

Deşi oamenii de știință cred că mai există şi alte femei cu vedere tetracromatică, datorată faptului că ar fi primit al patrulea tip de celulă cu conuri de la tații lor, înţelegerea modului cum se produce acest lucru se află încă într-o fază incipientă. Este foarte probabil că multe dintre persoanele care posedă o vedere tetracromatică nici să nu ştie că au această capacitate.

5. Omul care retrăieşte aceeaşi zi, în permanenţă

Anul trecut s-a anunţat cazul unui bărbat în vârstă de 23 de ani care are o senzaţie de déjà vu în permanenţă. Cu alte cuvinte, acesta are impresia că este prins într-o buclă de timp, retrăind în permanenţă aceleaşi evenimente, la fel ca personajul principal din filmul Ziua Cârtiţei.

Deşi s-a crezut că un astfel de simptom poate să apară doar la oamenii care suferă de sindromul de lob temporal, radiografia craniană și testele la care a fost supus bărbatul nu au evidenţiat vreo afecţiune evidentă a creierului.

Medicii nu au încă un răspuns cu privire la cauza acestei senzaţii persistente de déjà vu şi în prezent ei investighează legătura dintre aceasta și anumite tulburări psihice.

În completare, puteţi urmări mai jos un clip video, realizat de Vox, unde ni se arată un indiciu al evoluției noastre biologice care poate fi observat pe corpul nostru.