Medicină-Sănătate

Viaţa poate fi prelungită pe o perioadă nedefinită, afirmă cercetătorii

Modelul matematic al mortalității umane prezice o vârstă de la care începe procesul de îmbătrânire, dar specialiştii în gerontologie susțin că aceasta este o concepție greșită. Acest lucru înseamnă că nu există nicio limită prestabilită cu privire la cât de mult am putea prelungi viața umană, o descoperire încurajatoare care poate stimula activitate de cercetare în domeniul terapiilor anti-îmbătrânire.

Corelația Strehler-Mildvan

O echipă de cercetători din cadrul companiei de biotehnologie Gero a publicat recent un studiu în Journal of Theoretical Biology care evidențiază o concepție greșită cu privire la doi parametri ai legii Gompertz privind mortalitatea. Legea Gompertz este un model matematic care prezintă creșterea exponențială a ratei mortalitatii la oameni odată cu înaintarea în vârstă.

Echipa de cercetători de la Gero a studiat aşa-numita corelaţie Strehler-Mildvan (SM) și nu a găsit nicio dovadă biologică reală care s-o susţină, în ciuda faptului că aceasta a fost considerată corectă timp de mai mult de o jumătate de secol.

Corelația SM, derivată din teoria generală Strehler-Mildvan asupra îmbătrânirii şi mortalităţii, reprezintă o explicație a legii Gompertz şi ea utilizează doi coeficienți ai acestei legi denumiţi Rata Iniţială a Mortalităţii  (IMR-Initial Mortality Rate) și Timpul de Dublare a Ratei Mortalităţii (MDRT-Mortality Rate Doubling Time).

Corelația SM a fost popularizată în anii 1960 într-un document publicat în revista Science şi aceasta sugerează că reducerea ratei mortalității, prin orice intervenție, în perioada tinereţii ar putea micșora Timpul de Dublare a Ratei Mortalităţii , ceea ce ar accelera astfel îmbătrânirea. Ca atare, această ipoteză sugerează că după o anumită vârstă (în jur de 30 de ani la oameni) probabilitatea de deces crește exponențial cu timpul și că terapiile anti-îmbătrânire sunt de cele mai multe ori inutile.

Cu toate acestea, după ce au încercat să determine care ar putea fi procesele biologice care pot dovedi corectitudinea corelației SM, cercetătorii de la Gero au concluzionat că aceasta reprezintă o concepție greșită.

„Rezultatele pe care le-am obţinut după analiza duratei de viaţă a mii de viermi din specia C. elegans, care erau identici din punct de vedere genetic, nu au susţinut corelația SM”, a declarat cercetătorul Peter Fedichev într-un comunicat de presă.

Legea GompertzLegea Gompertz, rata mortalității în funcție de vârstă. Credit: University of Liverpool.

Prelungirea duratei de viaţă la oameni

Chiar dacă şi alte cercetări au pus sub semnul întrebării validitatea corelației SM, Fedichev şi echipa sa de cercetători au reuşit în studiul lor să demonstreze că această corelație reprezintă o interpretare greşită a legii Gompertz care nu poate fi dovedită pe baza unor procese biologice.

Această descoperire este deosebit de importantă în această perioadă în care tot mai mulți oameni de știință consideră îmbătrânirea drept o boală care ar putea fi tratată. În acest scop, ei încearcă să găsească noi modalități de a prelungi viața umană.

„Eliminarea corelaţiei SM din teoriile îmbătrânirii reprezintă o veste bună, pentru că dacă aceasta s-ar fi confirmat, atunci acest lucru ar fi limitat dezvoltarea terapiilor anti-îmbătrânire și cercetările privind prelungirea duratei de viață”, a explicat Fedichev.

Cu alte cuvinte, viaţa poate fi prelungită pe o perioadă nedefinită.

Surse: Futurism, Splice-bio