Tehnologie

Planurile ambiţioase ale Chinei de explorare a planetei Marte şi noua cursă spaţială

China are planuri ambiţioase privind explorarea planetei Marte, iar Wu Yanhua, șef adjunct al China National Space Administration a declarat recent la Beijing că ţara sa îşi propune să lanseze prima sondă către Marte până la sfârşitul anului 2020.

China urmăreşte să devină lider mondial în domeniul explorării spațiului până în anul 2030, în același an când NASA speră să trimită astronauţi pe Planeta Roșie.

O nouă cursă spaţială

În prezent asistăm la o adevărată nouă cursă spațială, care de data aceasta are drept obiectiv câştigarea supremaţiei privind explorarea planetei Marte. După ce anterior SpaceX și NASA şi-au prezentat planurile de a ajunge pe Planeta Roșie, China şi-a anunţat recent planurile ambiţioase privind explorarea planetei Marte prin vocea șefului adjunct al China National Space Administration.

Astronauți chineziAstronauţi chinezi. Credit: CNN

China îşi propune să lanseze prima sa sondă spaţială către planeta Marte în jurul anului 2020, în cadrul unei misiuni spaţiale care va include plasarea pe orbită a unei sonde şi prelevarea de probe de la suprafața Planetei Roşii în anul 2021, a declarat Wu Yanhua, șeful adjunct al China National Space Administration. Anunțul a fost făcut într-o conferință de presă ce a avut loc recent cu ocazia lansării unui document politic care detaliază intențiile Chinei de explorare a spațiului cosmic.

China urmăreşte să devină lider mondial în domeniul explorării spațiului cosmic până în anul 2030. Până atunci China dorește să exploreze din nou Luna printr-o nouă aselenizare a unui modul lunar, în cadrul unei misiuni care este programată în anul 2018. Mai mult, China intenționează să trimită şi alte sonde spaţiale pentru a explora planeta Jupiter și sateliții săi.

Planurile de a ajunge pe Planeta Roșie

Cursa spațială de la mijlocul secolului XX a reprezentat o competiţie între SUA și Rusia pentru câştigarea supremației în explorarea spaţiului cosmic. SUA a câştigat această cursă spaţială, atunci când astronauţii săi au aterizat pe Lună în anul 1969. În schimb, China a lansat primul său satelit în spațiul cosmic abia în anul 1970.

Între timp China a devenit un concurent serios în domeniul explorării spaţiului cosmic. Până în prezent, China a înregistrat progrese notabile în acest domeniu, cum ar fi ieşirea în spaţiul cosmic a astronauţilor chinezi, trimiterea unui vehicul teleghidat pe Lună, lansarea unui laborator spațial și trimiterea a cinci echipaje în spațiul cosmic. Numai SUA și Rusia au mai reuşit acest lucru.

Având în vedere progresele tehnologice din prezent, noua cursă spațială este mai competitivă decât oricând, agenţiile spaţiale guvernamentale concurând în mod direct cu companiile finanțate din surse private.

Astfel, compania SpaceX şi-a anunțat deja planurile de colonizare a planetei Marte în următorii 40 până la 100 de ani, lansarea misiunii către Planeta Roșie fiind preconizată pentru anul 2025. Aşa cum a declarat Elon Musk, CEO-ul companiei SpaceX, în prezent întrebarea nu mai este dacă vom ajunge vreodată pe Marte, ci când vom ajunge acolo.

NASA, pe de altă parte, speră să trimită astronauţi pe Marte până în anul 2030. În acest scop, Agenţia Spaţială Americană a elaborat un program în 3 etape: studierea efectelor misiunilor îndelungate în spaţiul cosmic la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale, pregătirea astronauţilor pentru o viaţă independentă de Terra şi viaţa pe Marte, cea mai dificilă etapă a programului.