Tehnologie

NASA a testat cu succes cea mai puternică rachetă „booster” construită vreodată

NASA a testat la sol una dintre rachetele „booster” care vor propulsa Space Launch System (SLS) către Planeta Roșie.

Testarea la sol a rachetei booster pentru Space Launch SystemTestarea rachetei „booster” pentru SLS. Credit: NASA

Fiecare etapă a programului spaţial NASA care are drept obiectiv lansarea unei misiuni cu echipaj uman către planeta Marte este deosebit de importantă şi tocmai de aceea testarea echipamentelor necesare acestei misiuni reprezintă un pas înainte pentru îndeplinirea obiectivului NASA.

Una dintre rachetele „booster” care vor lansa Space Launch System (SLS) a fost testată cu succes în data de 28 iunie. Acesta a fost cel de-al doilea test la sol care s-a desfăşurat în cadrul instalaţiilor de testare din Utah şi ultimul test complet pentru racheta „booster” înainte de primul zbor de probă al rachetei SLS alături de nava spaţială Orion, lansare programată la sfârșitul anului 2018.

Racheta booster pentru Space Launch SystemRacheta „booster”pentru SLS. Credit: NASA

Primul test la sol pentru racheta „booster” a avut loc în luna martie. Atunci racheta „booster” a funcţionat la puterea maximă timp de două minute, combustibilul său solid având o temperatură de 32° C, cea mai ridicată temperatură nominală a acestuia.

Cel de-al doilea test a verificat combustibilul la cea mai mică temperatură nominală, care a fost estimată la 4° C . Chiar și în aceste condiţii, temperatura din interiorul rachetei „booster” a ajuns la aproape 3.100° C, obținând-se o propulsie de 1,6 milioane kg-forţă.

Testul a furnizat date importante cu privire la 82 de obiective tehnice care trebuie să fie îndeplinite înainte ca racheta să primească avizul de zbor. Pentru aceasta s-au folosit mai mult de 530 de instrumente de înregistrare și senzori.

Racheta SLS va fi propulsată în viitoarele misiuni spaţiale, inclusiv misiunea NASA cu echipaj uman pe Marte, de 2 rachete tip  „booster” în 5 trepte şi de 4 motoare principale (RS-25). Rachetele „booster” vor furniza 75% din forța de propulsie necesară pentru a învinge atracția gravitațională a Pământului.

În configurația inițială, SLS va dezvolta o propulsie minimă de 70 tone-forţă, care va fi ulterior mărită la 105 tone-forţă.

„Fiecare componentă a SLS este în prezent în curs de producție. NASA înregistrează, de asemenea, progrese în ceea ce priveşte construcţia navei spaţiale Orion și a sistemelor de la sol care sunt necesare lansării programate de la Kennedy Space Center din Florida. Suntem pe cale de a lansa SLS în primul său zbor de test alături de nava spaţială Orion și de a deschide calea pentru o prezență umană în adâncimile spațiului cosmic”, a declarat John Honeycutt, Directorul Programului SLS.