Boeing a dezvăluit un potențial succesor al legendarului avion Blackbird SR-71 despre care afirmă că ar putea depăşi de 5 ori viteza sunetului.

Companiile din industria aerospațială concurează pentru a crea un avion hipersonic care să-l înlocuiască pe SR-71 Blackbird. Deși a fost retras din exploatare în anul 1998, SR-71 deține încă recordul pentru cel mai rapid avion construit vreodată. Astfel, SR-71 a atins o viteză maximă de 3.540 km/h, adică Mach 3, iar altitudinea maximă la care putea zbura un asemenea avion era de aproape 26.000 de metri.

SR-71. Credit: NASA

Intenţia producătorilor este de a construi o aeronavă capabilă să atingă viteze mai mari de Mach 5 (6.171 km/h), iar Boeing crede că a găsit soluţia constructivă potrivită pentru un astfel de avion.

În cadrul forumului SciTech al American Institute of Aeronautics and Astronautics, care a fost organizat în Orlando, Florida, Boeing a prezentat conceptul unui avion hipersonic considerat succesorul lui Blackbird SR-71.

Conceptul de aripă trapezoidală cu coadă dublă nu a fost încă aprobat pentru a fi utilizat pe avioanele hipersonice, însă cercetătorii de la Boeing cred că această soluţie constructivă este fezabilă.

Conceptul unui avion hipersonic BoeingConceptul avionului hipersonic propus de Boeing. Credit: Boeing

Conceptul propus de Boeing se bazează pe unele avioane hipersonice de succes, inclusiv pe X-51, o aeronavă hipersonică experimentală fără pilot, construită tot de Boeing, care în timpul unui zbor de test din anul 2013 a atins o viteză record de Mach 5.1 (6.200 km/h) utilizând motoare scramjet. După epuizarea combustibilului, aeronava s-a prăbuşit în ocean.

Boeing X-51. Credit: Boeing

Marea provocare o reprezintă construirea unui avion hipersonic care să atingă o viteză de zbor de Mach 5, dar care, de asemenea, să poată încetini pentru a reveni la sol.

În acest scop, atât Boeing, cât și Lockheed Martin, cercetează diferite soluţii constructive care utilizează motoare turboreactoare, un tip de motor care a fost folosit de mult timp în construcţia aeronavelor comerciale, pentru a atinge viteze Mach 3 şi motoare ramjet/scramjet pentru a atinge viteze Mach 5.

Ramjet şi scramjet (supersonic combustion ramjet) sunt motoare în care aerul este comprimat înainte de combustie, fără a utiliza componente rotative, ceea ce asigură puterea de propulsie necesară aeronavei pentru a atinge viteze Mach 5 și chiar mai mari.

SR-72 ConceptConceptul avionul hipersonic SR-72. Credit: Lockheed Martin

Modelul SR-72 al companiei Lockheed Martin, care este dezvoltat împreună cu Forțele Aeriene ale SUA și cu Agenţia pentru Proiecte de Cercetare Avansată în domeniul Apărării (DARPA-Defense Advanced Research Projects Agency), este similar cu aeronava hipersonică concepută de Boeing. Se estimează că modelul SR-72 va intra în dotarea Forțelor Aeriene ale SUA în anul 2030.

În China se desfăşoară, de asemenea, o serie de programe de cercetare în domeniul aviaţiei hipersonice,  inclusiv pentru dezvoltarea unei aeronave hipersonice, propulsată de motoare scramjet, care a fost deja testată la o viteză de Mach 7 (8.642 km/h).

Sursă: Futurism

Comentarii

comentarii