Biologie

Peştii pot recunoaşte fețele umane, arată un nou studiu

Peştele-arcaş (Toxotes chatareus), o specie de pește de apă dulce din regiunile tropicale, poate recunoaște fețele oamenilor, arată un nou studiu publicat în revista Scientific Reports. Potrivit autorilor, este pentru prima dată când s-a evidenţiat această abilitate la peşti.

Archerfish (Toxotes chatareus)Peştele-arcaş (Toxotes chatareus). Credit: Esquilo/CC BY-SA 3.0

„Capacitatea de a distinge o anumită faţă dintr-un număr mare de chipuri umane reprezintă o sarcină dificilă, datorită faptului că toate fețele umane au unele caracteristici comune”, a declarat Dr. Cait Newport, autorul principal al studiului, un cercetător de la University of Oxford.

„Toate feţele umane au doi ochi, nas, gură şi, prin urmare, pentru a le deosebi între ele trebuie să fim în măsură să identificăm unele diferențe subtile în ceea ce priveşte caracteristicile lor. Dacă ţineţi cont de asemănările evidente dintre membrii unei familii, atunci această sarcină poate fi, într-adevăr, foarte dificilă”.

„S-a emis ipoteza că această sarcină este atât de dificilă încât ea poate fi realizată numai de către primate, deoarece acestea au un creier mare și complex. Faptul că în creierul uman există o regiune specializată pentru recunoașterea fețelor umane sugerează că recunoaşterea facială este un proces complex”.

„Pentru a testa această idee, ne-am propus să verificăm dacă un animal cu un creier mai mic și mai simplu decât creierul uman, poate fi în stare să facă acest lucru”.

Dr. Newport şi coautorii studiului au constatat că peştele-arcaş poate identifica o anumită față dintr-un număr de 44 de fețe umane.

Cercetătorii le-au arătat peştilor-arcaş, cunoscuţi mai ales pentru capacitatea lor de a scuipa jeturi de apă cu care doboară insectele care zboară în apropiere de suprafaţa apei, două imagini ale unor chipuri umane și aceştia au fost instruiți să aleagă una dintre ele folosind jeturile lor de apă.

Ulterior cercetătorii le-au arătat peştilor mai multe imagini ale unor chipuri umane şi aceştia au reuşit să indice, în mod corect, fața pe care inițial au învăţat s-o recunoască. Mai mult, peştii au reuşit să facă acest lucru chiar și atunci când mai multe caracteristici evidente, cum ar fi forma capului sau culoarea, au fost eliminate din imagini.

Precizia de recunoaştere facială a fost în medie de 81% în primul experiment și de 86% în al doilea experiment.

„Noi am arătat că peştele-arcaş (Toxotes chatareus) poate învăța să deosebească o faţă umană dintr-un număr mare de imagini cu chipuri umane, chiar şi după ce am variat culoarea, forma capului și luminozitatea imaginilor”, au declarat oamenii de știință.

„Acest studiu demonstrează faptul că peştii-arcaş au abilități impresionante de identificare a unui model vizual şi că pot face acest lucru cu o precizie ridicată, chiar dacă nu au un cortex vizual complex”.