Cultură

Modul în care povestim evoluează odată cu telefoanele inteligente

Telefoanele sunt peste tot în jurul nostru. Atunci când nu ne uităm la propriul telefon, putem vedea că marea majoritate a oamenilor din jurul nostru îşi privesc telefoanele. Acestea sunt cu noi oriunde am merge, indiferent că se află în buzunarele, mâinile sau în gențile noastre. O recentă cercetare PEW evidenţiază faptul că telefoanele au devenit omniprezente şi că pentru un număr tot mai mare de oameni, în special pentru cei cu vârsta cuprinsă între 18 şi 29 ani, smartphone-urile reprezintă principala sursă de Internet.

Cu ochii pe smartphone

Cu ochii pe smartphone. Credit: nenetus/Shutterstock.com

Este evident că folosim tot mai mult telefoanele pe care le avem şi că putem accesa o varietate tot mai mare de conţinut media de pe aceste dispozitive electronice. Astfel, putem realiza şi viziona videoclipuri, putem face fotografii şi le putem partaja în reţelele sociale. Putem conversa pe chat. Ne putem juca. Putem viziona filme şi programe TV. De asemenea, putem asculta emisiuni radio şi putem citi texte şi mesaje, feed-uri din reţelele sociale, articole din presa online, ştiri mondene, comentarii. Practic, petrecem tot mai mult timp citind informaţiile afişate de către telefoanele noastre.

Telefoanele inteligente ne însoțesc peste totTelefoanele inteligente ne însoțesc peste tot. Credit: Daniel Caluian/Shutterstock.com

Cu toate acestea, pentru cei mai mulţi dintre noi telefoanele nu sunt principalele dispozitive electronice pentru citit, în ciuda unor dovezi contrare. Astfel, atunci când suntem întrebaţi „Ce citești?” (apropo, mai pune cineva această întrebare?) ne-am putea simţi un pic vinovaţi din moment ce nu ne mai amintim titlul ultimei cărţi citite. Deşi există oameni care citesc cărţi electronice aflate pe telefoanele lor, prin intermediul unor aplicații precum ar fi Kindle și Kobo, aceştia sunt totuşi în minoritate. Mulţi oameni consideră că Facebook şi Candy Crush le distrag atenţia de la citit şi preferă să citească cărţi electronice în mod offline sau să citească cărţi tipărite.

Omniprezența ebook-urilor, copia electronică a unei cărți tipărite, a restricționat dezvoltarea unor noi formate de scriere specifice pentru smartphone-uri şi tablete. Aşa cum este de înţeles, editorii doresc păstrarea formatelor existente deoarece ei publică cărți. În același timp, scriitorii de beletristică se axează pe industria editorială actuală deoarece ei scriu cărți.

Pe de altă parte, Internetul a facilitat apariția unei metode noi de publicare a romanelor: autopublicarea. Succesul portalului online Wattpad, având peste 40 milioane de utilizatori cu vârsta cuprinsă între 18 şi 30 ani, a fost spectaculos. Fondatorul Wattpad, Allen Lau, afirmă că 85% dintre utilizatorii Wattpad citesc şi scriu cărţi utilizând smartphone-uri şi tablete.

Dar chiar şi Wattpad, cu tot accentul pus pe scrierea cărţilor în mediul online şi feedback-ul primit din partea cititorilor, se aseamănă mai mult cu revista lui Charles Dickens şi Wilkie Collins decât cu o nouă formă de scriere cu adevărat proprie noilor dispozitive electronice. Mai mult, principala diferenţă între scriitorii de azi şi precursorii lor din secolul al XIX-lea este că, în timp ce Wilkie Collins şi Charles Dickens au fost plătiţi pentru ceea ce au scris, singura perspectivă pentru scriitorii de pe Wattpad în acest sens este aceea de a trece la o formă clasică de publicare a cărților lor.

Cărţile audio (audiobook-urile) au înregistrat, de asemenea, un succes imens la public prin intermediul smartphone-urilor. Divizia de cărţi audio a celor de la Amazon a transformat cărţile clasice într-o sursă de venituri prin convertirea acestor cărți într-un format propriu de carte audio.

Pe măsură ce legătura dintre creaţia literară şi tehnologia actuală devine tot mai puternică, iar o carte reprezintă mai mult decât un ebook, în ce mod vom povesti? Dacă ne axăm tot mai mult pe un conţinut adaptat smartphone-urile noastre, textul aşa cum îl ştim, textul literar, va supravieţui într-un context care favorizează mai mult formele vizuale ale povestirii?

Pe măsură ce intrăm în ceea ce teoreticianul Florian Cramer a denumit epoca post-digitală, scriitorii ar trebui să renunţe în totalitate la cărţile clasice pentru a concepe literatură într-un format cu adevărat specific noilor noastre obiceiuri şi celor mai recente dispozitive electronice de citire? Acestea sunt doar nişte întrebări pe care scriitorii și cei implicaţi în tehnologia dispozitivelor digitale le pot explora.

Traducere şi adaptare după The way we tell stories is evolving along with our smartphones

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *