Leonardo da Vinci a fost întruchiparea omului renascentist. El a fost un geniu, un învăţat şi un pionier în diverse domenii ale ştiinţei, cum ar fi anatomia și hidrodinamica. Se știe că Leonardo da Vinci a inventat tancul, elicopterul, aparatul de zbor, parașuta şi maşina cu autopropulsie. Noi știm, de asemenea, că el a fost un „om înaintea timpului său” și că invențiile sale vizionare au devenit realitate abia după câteva secole.

Ei bine, nu este chiar aşa. Invenţiile lui Leonardo da Vinci au făcut obiectul unor legende tot atât de mult ca și Mona Lisa. Dar realitatea din spatele acestora nu este mai puțin interesantă, aşa cum o arată noua expoziţie Leonardo da Vinci: The Mechanics of Genius găzduită de Science Museum.

Leonardo da Vinci s-a format ca artist în Florența, în anii 1470, atunci când în atelierele unor importanți artiști ai vremii se realizau atât opere de artă, cât şi lucrări care în prezent sunt încadrate în ingineria civilă și militară. Leonardo da Vinci a lucrat la început ca ucenic în atelierul lui Andrea del Verrocchio, un artist renumit mai ales ca sculptor. Printre altele, Verrocchio a fost responsabil cu ridicarea şi fixarea unei sfere de cupru în vârful cupolei catedralei din Florența. Această lucrare i-a permis tânărului inginer Leonardo da Vinci să cunoască dispozitivele de ridicare și de construcție ale marelui Filippo Brunelleschi, arhitectul domului.

Acești ingineri-artişti au realizat o gamă largă de mașini practice care rareori au fost consemnate în înregistrările scrise și desenate. Leonardo da Vinci, de exemplu, a conceput numeroase modele ingenioase de ecluze. Ştim despre acest lucru datorită unui memoriu în care el vorbește despre stăvilarele unor râuri pe care le-a proiectat pentru venețieni în anul 1500, atunci când a vizitat această republică maritimă.

Leonardo da Vinci-Modelul unui vehicul blindatLeonardo da Vinci – Modelul unui vehicul blindat. Credit: Archivio Museo Nazionale della Scienza e della Tecnologia Leonardo da Vinci – Alessandro Nassiri

Mulţi ingineri din acea epocă au prezentat modele vizionare în tratatele lor care au fost concepute pentru a impresiona. Multe dintre cele mai faimoase modele ale lui Leonardo da Vinci intră în această categorie. Un exemplu în acest sens este așa-numitul „tanc”, un vehicul blindat de formă conică, din lemn şi oţel, proiectat pentru a fi utilizat pe câmpurile de luptă. Acesta a fost conceput mai degrabă pentru a intimida inamicul, decât să fie folosit ca o armă autentică.

Alte modele celebre ale artistului au fost interpretate greșit. „Elicopterul” sau şurubul aerian, cunoscut doar dintr-o singură schiță în miniatură, nu putea fi un aparat de zbor cu echipaj uman, din moment ce întreaga mașină s-ar fi rotit necontrolat. Mai degrabă, acesta este un dispozitiv de divertisment tehnologic.

Leonardo da Vinci-Șurubul aerianLeonardo da Vinci – Şurubul aerian. Credit: Claudio Divizia Hemera Thinkstock – Getty Images

Toate acestea nu contestă inventivitatea extraordinară a lui Leonardo da Vinci. Nimeni nu şi-a imaginat ca el rezolvarea unor probleme tehnice prin transmiterea mișcării dintr-un plan în altul folosind roți dințate, came, axe și pârghii.

Geniul lui Leonardo da Vinci

Leonardo da Vinci a înţeles, în mod evident, că proiectarea mașinilor trebuie să se bazeze pe legile matematice ale fizicii şi nu doar pe practică. De exemplu, el şi-a dat seama că dacă forţa dintr-un arc elicoidal de compresiune se micșorează pe baza unui anumit raport matematic, atunci orice dispozitiv construit pentru a compensa acest lucru trebuie să fie proiectat pe baza acelui raport matematic. Ca atare, el a inventat o serie de angrenaje dințate conice și în spirală care puteau contracara acest efect.

Leonardo da Vinci a fost primul care a proiectat componente mecanice separate care puteau fi utilizate într-o varietate mare de dispozitive. „Organele de mașini” concepute de acesta includeau unități complexe, cum ar fi roțile dințate pentru arcurile elicoidale în formă de butoi și lagărele inelare pentru osii, dar şi balamale relativ simple.

De asemenea, Leonardo da Vinci a conceput mașini acordând o atenţie deosebită modelelor din natură. El realiza o „sculptură” mentală a dispozitivului imaginat pe care o transpunea pe hârtie cu o convingere totală. Ştia că un astfel de „portret” al dispozitivului nu clarifica, în mod automat, toate detaliile constructive ale acestuia. Acestea trebuiau completate cu desene ale componentelor individuale.

Leonardo da Vinci-Aripi de pasăreLeonardo da Vinci -Aripi de pasăre. Credit: Science Museum

Faimoasele eforturi ale lui Leonardo da Vinci privind conceperea unor aparate de zbor s-au bazat pe exemplele din natură. El nu a urmărit ca aparatele sale de zbor să imite literalmente păsările, ci a încercat să aplice principiile de zbor pe care se bazează zborul păsărilor în cadrul dispozitivelor sale. Astfel, el şi-a dorit să confere omului capacitatea de a zbura în felul său: prin proiectarea unor dispozitive inspirate din natură.

Traducere şi adaptare după Why Leonardo da Vinci was a genius