De câte ori aţi auzit că ceea ce ne dorim în viaţă se va întâmpla, atâta timp cât credem că acest lucru este posibil?

Cărțile de „pop-psihologie”, seminariile de autoperfecţionare și blogurile promovează susţinut avantajelor gândirii pozitive. Și există, cu siguranță, argumente în favoarea acestei inițiative, un număr mare de lucrări sugerând că optimismul generează efecte pozitive, printre acestea numărându-se o sănătate mai bună și o stare de spirit pozitivă.

Ce putem spune însă despre oamenii care au tendința de a vedea mai ales jumătatea goală a paharului şi nu jumătatea plină a acestuia? Este pesimismul cu adevărat un lucru atât de rău?

Beneficiile pesimismuluiCredit: Ollyy / Shutterstock

Cele mai recente cercetări sugerează că unele forme de pesimism pot fi chiar benefice.

Pesimismul nu se referă doar la gândirea negativă. Știința personalității a dezvăluit că pesimismul presupune şi o concentrare asupra rezultatelor, adică pe ceea ce ne aşteptăm să se întâmple în viitor. În timp ce optimiștii se așteaptă ca rezultatele pozitive să apară mai des decât cele negative, pesimiștii se așteaptă ca rezultatele negative să fie mai probabile.

Există un anumit tip de pesimist, aşa-numitul „pesimist defensiv”, care foloseşte gândirea negativă ca pe un mijloc de atingere a propriilor obiective. Cercetările au arătat că acest mod de gândire oferă unele beneficii neașteptate.

Cu toate acestea, cealaltă formă de pesimism, care implică propria învinuire pentru producerea unor rezultate negative, nu are în general efecte pozitive.

Performanță și încredere

Cum funcționează efectiv pesimismul defensiv și la ce beneficii ne putem aştepta?

Cercetătorii sugerează că pesimismul defensiv este o strategie pe care oamenii anxioşi o folosesc pentru a-şi gestiona anxietatea. Factorul esențial îl reprezintă stabilirea unor așteptări nu prea mari privind rezultatul unei anumite acțiuni, cum ar fi așteptarea că nu vom fi angajaţi după un interviu de angajare, şi imaginarea unor situaţii care s-ar putea produce astfel încât acest scenariu pesimist să devină realitate.

Acest mod de gândire îi oferă pesimistului defensiv un motiv să-şi creeze un plan de acțiune prin care să se asigure că orice neplăceri imaginate nu se vor întâmpla, cum ar fi participarea la interviurile de angajare și o preocupare mai mare pentru a nu întârzia la acestea.

Beneficiile pesimismului defensiv se extind și la performanța reală. Într-un studiu se arată că acest lucru are legătură cu starea de spirit negativă.

Când au fost supuşi unor teste de logică, în condiţiile în care li s-a cerut să fie într-o stare de spirit pozitivă, pesimiștii defensivi au obţinut rezultate slabe. Cu toate acestea, atunci când aceştia au fost testaţi în condiţiile în care se aflau într-o stare de spirit negativă, fiind instruiți să-și imagineze cum un anumit scenariu ar putea produce rezultate negative, ei au obţinut rezultate semnificativ mai bune.

Acest lucru sugerează că pesimiştii defensivi își valorifică starea de spirit negativă pentru a se motiva să se comporte mai bine.

ExamenDacă sunteți un pesimist defensiv, asigurați-vă că aveți o dispoziție proastă înainte de a participa la un examen. Credit: bibiphoto/Shutterstock

De asemenea, pesimismul poate fi mai benefic decât optimismul în situațiile în care așteptați știri despre un anumit rezultat și nu aveţi posibilitatea să-l influenţaţi (cum ar fi situaţia în care aşteptaţi rezultatul la un interviu de angajare). Atunci când rezultatul nu este pe măsura aşteptărilor, acesta produce o dezamăgire mai mare şi are un impact mai puternic asupra stării de spirit a optimiştilor decât în cazul pesimiştilor.

În mod ciudat, acest tip de pesimism poate chiar ajuta la sporirea încrederii de sine. Într-un studiu care a analizat rezultatele studenților de-a lungul anilor de facultate s-a constatat că în cazul pesimiștilor defensivi s-a înregistrat o creştere semnificativă a încrederii de sine în comparație cu alți studenți anxioşi.

De fapt, încrederea de sine a crescut până aproape de nivelul încrederii de sine în cazul optimiştilor. Acest lucru s-ar putea datora faptului că pesimiștii defensivi au capacitatea să anticipeze și să evite cu succes rezultatele negative pe care şi le-au imaginat.

Sănătate

Strategia pesimistă defensivă de a fi pregătit pentru a preveni apariţia unor rezultate negative poate fi benefică pentru sănătate.

Pesimiştii defensivi sunt mult mai preocupaţi, în comparație cu optimiştii, de riscul de a se îmbolnăvi în timpul unui focar de boală infecțioasă şi din acest motiv acționează preventiv pentru evitarea îmbolnăvirii. De exemplu, ei îşi vor spăla mâinile mai frecvent și vor solicita imediat asistența medicală atunci când constată apariţia unor simptome neobișnuite.

Atunci când pesimiştii se îmbolnăvesc, viziunea lor negativă asupra viitorului se poate dovedi mai realistă şi acest lucru îi poate încuraja să adopte un comportament pe care profesioniştii din domeniul sănătăţii îl recomandă pentru a-şi gestiona boala.

Am efectuat un studiu cu două grupe de persoane care sufereau de artrită și le-am cerut să-și evalueze starea viitoare de sănătatea pe o scară variind de la proastă la excelent. Deoarece artrita este o boală care afectează sănătatea pe termen lung şi care, de multe ori, se agravează în timp, în general oamenii nu se aşteaptă ca sănătatea lor să se îmbunătăţească în viitor.

Cu toate acestea, pacienţii optimişti credeau că sănătatea lor se va îmbunătăți în viitor, în timp ce pesimiștii credeau că sănătatea lor se va înrăutăți în viitor. Astfel, pesimiștii erau mai dispuşi să adopte măsurile necesare pentru a atenua unele simptome precum durerea.

Diferența principală dintre pesimiștii defensivi şi alte persoane cu o gândire negativă, cum ar fi cele care sunt, pur și simplu, anxioase sau deprimate, o reprezintă modul cum se descurcă în anumite situaţii de viaţă. Atunci când se simt anxioşi sau deprimaţi, în marea lor majoritate aceşti oameni preferă să nu încerce să anticipeze eventualele probleme ce pot să apară în viaţă. În schimb, pesimiștii defensivi își folosesc anticipările negative pentru a se motiva să acţioneze în sensul îndeplinirii propriilor obiective, astfel încât să simtă că au un control asupra posibilelor rezultate.

A fi pesimist nu este neapărat ceva rău, deși îi puteți irita pe alții. În cele din urmă, tot ceea ce contează este cum ne influenţează pesimismul deciziile din viaţă.

Traducere şi adaptare după The surprising benefits of being a pessimist