Biologie

Activitatea biologică de pe Pământ este influenţată de gravitația Soarelui și a Lunii

Cele două sfere pe care le vedem pe cer în timpul zilei și nopții au o influență mai mare asupra animalelor și plantelor de pe Pământ decât ați putea crede.

Atracţia gravitațională a Soarelui și a Lunii afectează într-adevăr activitatea florei și faunei, deși mecanismele exacte prin care se întâmplă acest lucru rămân deocamdată neclare, sugerează o nouă cercetare.

Dintr-o analiză a unor studii anterioare, cercetătorii sugerează că mareele gravitaționale pot schimba modul în care animalele și plantele dorm, se mișcă și cresc, chiar și atunci când alți factori declanșatori (cum ar fi ciclurile nopții și ale zilei) sunt luaţi în considerare.

Soarele Luna și Pământul

Soarele, Luna şi Pământul. Credit: photovideostock/E+/Getty Images

Chiar dacă mareele gravitaționale ale Soarelui și ale Lunii ar putea fi considerate relativ slabe, fiind doar o milionime din forța gravitației Pământului atunci când sunt combinate, cercetările arată că aceste maree sunt importante atunci când se analizează comportamentul organismelor.

„Toată materia de pe Pământ, atât vie cât și inertă, experimentează efectele forțelor gravitaționale ale Soarelui și Lunii sub formă de maree.

Oscilațiile periodice prezintă două cicluri zilnice și sunt modulate lunar și anual de mișcările acestor două corpuri cerești. Toate organismele de pe planetă au evoluat în acest context”, a declarat biofizicianul Cristiano de Mello Gallep de la Universitatea Campinas (UNICAMP) din Brazilia pentru Agência FAPESP.

Cercetătorii au analizat, în special, trei studii anterioare în care erau disponibile informații despre mareele gravitaționale.

Într-un studiu din 1965 asupra izopodelor (crustacee mici, fără carapace), s-a observat că modelele de înot ale acestor organisme s-au menținut conform fluxului mareelor ​​gravitaționale ale oceanului (cicluri de aproximativ 12,4 ore) chiar și atunci când izopodele au fost mutate în apă, în laborator, cu o maree artificială.

O altă sursă a fost un studiu din 1985 care a implicat corali, unde s-a demonstrat că producția de larve şi creșterea coralilor se potrivesc cu mareele gravitaționale locale sub influența Soarei și a Lunii.

În cele din urmă, un studiu din 2014, care a analizat germinarea semințelor de floarea-soarelui şi a fost susținut de noi experimente realizate de autorii studiului, a găsit din nou dovezi că germinarea a fost în pas cu modelele gravitaționale lunare și solare. Mai multe alte studii anterioare au fost, de asemenea, menționate de către cercetători.

„Datele arată că, în absența altor influențe ritmice, cum ar fi iluminarea sau temperatura, mareele gravitaționale locale sunt suficiente pentru a organiza comportamentul ciclic al acestor organisme.

Această dovadă pune la îndoială validitatea așa-numitelor experimente libere, în care mai mulți factori de mediu sunt controlați, dar oscilațiile gravitaționale nu sunt luate în considerare. Aceste oscilații continuă să existe și pot modula comportamentul organismelor vii”, a declarat Gallep.

În cazul izopodelor, de exemplu, s-a observat că modelele lor de înot se potriveau cu mareele gravitaționale ale mediului din care au fost scoase, chiar și la câteva zile după ce au fost mutate în laborator.

Despre influența acestor maree asupra animalelor și plantelor s-a scris de mulți ani în studii științifice, dar scopul noului studiu a fost acela de a atrage atenția asupra omniprezentei sale și asupra necesității de a lua în considerare această influență pe scară largă în proiectele de cercetare.

Știm că Large Hadron Collider trebuie ajustat ușor, dar în mod repetat, pentru a ține cont de aceste maree gravitaționale și că aceste forțe subtile pot influența, de asemenea, ciclurile de somn ale omului, mai ales atunci când nu suntem conștienți de zi și noapte.

„Ceea ce am dorit să arătăm este că mareele gravitaționale sunt o forță perceptibilă și puternică care a modelat întotdeauna activitățile ritmice ale acestor organisme”, a declarat Gallep.

Cercetarea a fost publicată în Journal of Experimental Botany.

Traducere după Biological Activity on Earth Really Is Affected by The Gravity of The Sun And Moon