4 aptitudini importante ce pot fi îmbunătățite în timp ce dormim

Cu toții știm că este bine să profităm la maximum de orele de somn pentru a ne menţine sănătatea fizică şi psihică. Mai mult, atunci când mergeţi la culcare este bine să vă puneţi sub pernă cartea pe care o studiaţi. Chiar dacă atunci când vă treziţi veţi constata că nu aţi memorat toate informaţiile din aceasta, este bine să nu vă pierdeţi speranța că puteţi învăţa în timp ce dormiţi.

Învățăm în timp ce dormimCredit: Alison Curtis/Flickr

Iată în continuare câteva dintre aptitudinile pe care le putem dobândi sau îmbunătăţi atunci când dormim.

 1. Învăţarea unor cuvinte străine

Oamenii de ştiinţă au efectuat recent un experiment la care au participat vorbitori nativi de germană care tocmai au început să învețe limba olandeză, începând cu vocabularul de bază. Acestora li s-a cerut ulterior să meargă la culcare şi o parte dintre participanţii la experiment au ascultat, în timp ce dormeau, unele dintre cuvintele de bază din limba olandeză, care au fost redate de pe nişte casete audio.

Mai târziu, atunci când participanţii la experiment au fost testați cu privire la învăţarea acelor cuvinte din limba olandeză s-a constatat că persoanele care le-au auzit în timpul nopţii, în timp ce dormeau, au putut să le identifice și să le traducă mult mai bine în comparaţie cu persoanele care nu le-au auzit noaptea.

Pentru a fi siguri că rezultatele obţinute se datorează într-adevăr faptului că oamenii dormeau în timp ce auzeau cuvintele străine și că rezultatele nu sunt consecinţa faptului că oamenii doar au auzit acele cuvinte, cercetătorii au testat alte persoane care au ascultat diferite cuvinte străine în timp ce făceau altceva, de exemplu mergeau pe jos. S-a constatat că aceste persoane nu şi-au amintit aproape deloc cuvintele străine.

2. Dezvoltarea cunoștințelor muzicale

Într-un alt studiu, cercetătorii i-au învăţat pe participanţii la un experiment să cânte la chitară anumite melodii utilizând o tehnică inspirată din jocul video Guitar Hero. Ulterior, toți participanţii s-au culcat şi, după ce aceştia s-au trezit, li s-a cerut să cânte la chitară melodiile învăţate anterior.

Fără să ştie, în timp ce dormeau, o parte dintre participanţii la experiment au ascultat o melodie pe care s-au străduit să o învețe anterior, în timp ce un alt grup de participanţi nu a ascultat melodia respectivă în timpul somnului. S-a constatat că participanţii din primul grup au cântat mult mai bine la chitară melodia respectivă, chiar dacă nu au memorat-o în prealabil, în comparaţie cu persoanele din al doilea grup.

3. Capacitatea de a ne aminti locul unde am pus anumite lucruri

Într-un studiu din anul 2013, cercetătorii au ales 60 de adulţi care au utilizat un computer pentru a plasa un obiect virtual într-o anumită locație de pe ecran. Atunci când aceştia au ales locația respectivă și au plasat obiectul în acel loc ei au auzit un anumit ton sonor.

Ulterior, cercetătorii au efectuat două experimente. În primul experiment, participanții au fost trimişi la  culcare şi în timpul somnului aceştia nu au auzit niciun sunet. În al doilea experiment, participanţii au ascultat fără să ştie, în timp ce dormeau, tonul sonor corespunzător plasării obiectului virtual într-o anumită locaţie pe ecranul calculatorului.

Deloc surprinzător, după fiecare repriză de somn amintirile oamenilor cu privire la locaţia aleasă pentru obiectul virtual s-au estompat. Cu toate acestea, la auzul acelui ton sonor, cei care au ascultat în timpul somnului sunetul respectiv au reuşit să-şi amintească mai bine locaţia obiectului în comparaţie cu persoanele care au dormit fără a asculta tonul sonor specific.

4. Protejarea amintirilor importante

Se pare că creierul uman foloseşte o modalitate specială de memorare pentru a separa amintirile importante de cele mai puțin importante. Amintirile importante sunt trimise direct în memoria de lungă durată, în timp ce amintirile mai puțin importante sunt înlocuite de altele noi. Cu toate acestea, cercetătorii cred că se poate schimba, în avantajul nostru, modalitatea prin care creierul stochează informațiile.

Într-un studiu recent, cercetătorii au descoperit că oamenii care au ascultat un sunet pe care l-au asociat cu o anumită amintire, chiar și cu una lipsită de importanță, au reuşit să memoreze ulterior mult mai bine acea amintire.

Pentru aceasta cercetătorii au ales un grup de voluntari care au aşezat într-o anumită locație iconiţele de pe ecranul unui computer. Computerul a fost programat să redea un anumit sunet specific atunci când fiecare iconiţă a fost plasată în locul ei.

După aceea, participanții la experiment s-au dus la culcare şi o parte dintre aceştia au ascultat în timp ce dormeau sunetele corespunzătoare poziției anumitor iconiţe de pe ecranul calculatorului, în timp ce alţi participanţi nu au auzit nimic.

S-a constatat că oamenii care au ascultat în somn sunetele respective au reuşit să-și amintească mult mai bine poziţia obiectelor de pe ecranul calculatorului.

Concluzia: Sunetele ne ajută să ne reamintim informaţiile asociate cu acestea.

Activitatea cerebrală este mai puţin intensă în timpul nopţii, iar la unii oameni faza de somn cu unde lente sau SWS durează mai mult decât la alţii. Oamenii de ştiinţă cred că în această fază de somn o parte dintre amintirile noastre de scurtă durată sunt transferate în memoria de lungă durată din cortexul prefrontal.

În unele din experimentele amintite mai sus, atunci când cercetătorii au putut studia undele cerebrale ale voluntarilor, s-a observat că la persoanele care au ascultat anumite sunete în timp ce dormeau, indiferent că a fost vorba de cuvinte străine sau tonuri de chitară, faza de somn cu unde lente a durat mai mult.

Cu alte cuvinte, pentru a dobândi mai uşor noi aptitudini şi pentru a reţine mai bine amintirile importante ar fi bine ca faza somnului cu unde lente SWS să dureze mai mult.

Sursă: Science Alert

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.